Friaordet

#776  av Tramssexuell
 14 feb 2019, 12:27
Jag har ingen kunskap om forensisk undersökning av hårddiskar, varken mjukvarumässigt eller hårdvarumässigt, dvs när delar har skadats. Men det viktigaste lär vara den första sektorn på den första cylindern, där inte bara koden som datorn ska ladda och starta med varje gång finns, utan även information om var någonstans på resten av disken partitionerna ligger och vilken typ av filsystem de är.

Skulle den informationen saknas för att någon bara har raderat den första sektorn, vilket är ganska osannolikt för det finns nog ingen normal mjukvara eller människa som raderar just den utan att samtidigt köra en slumpmässig noll/ett:ning av resten av hårddisken, blir det detektivarbete. Program på marknaden kan säkert lösa det genom att känna igen vilket filsystem det är, och var det/de startar, m.h.a. mönster och sannolikheter.

Samma problem i hierarkin får man om sektorer med mappars och filers information, har skadats. De har information om var varje fil "inuti" dem befinner sig respektive var varje del av filen är på hårddisken. Innehållet i en fil ligger ligger inte nödvändigtvis i rad, utan i delar (normalt 512 byte/tecken styck).

Det är något programmerarna av operativsystem måste ta i beräkning. Radering av filer och hur man då ska använda det fria utrymmet. När hårddisken börjar bli full och det ligger filer med små och stora gap mellan, vad gör man? Att periodvis, när hårddisken är full, flytta hela innehållet till början är tydligen inte aktuellt. Men jag förenklar, och det här är problemet:

Hur ska operativsystemet veta vilka filer som kommer att öka i storlek, och hur mycket? Om en fil som ligger på ett antal sektorer, kanske bara 1, ökar med en sektor, är det är inget man vill besvära användaren med men det kanske hade varit lämpligt?

Hela datorsystemet bygger på att all information går att utöka i oändlighet utan problem, och det är en hallucination som alla programmerare har fått kämpa för.

#1308  av vildsvinsjakt
 19 apr 2019, 20:56
Vad jag förstår så är inte datan raderad från hårddiskarna. Finns adaptrar att köpa, så att du kan koppla de till en moderna dator, men de är dyra. Är datan raderad, så går det att återställa med vissa program.

Jag har återskapat nästan alla filer på formaterade hårddiskar några gånger. Säg till så tipsar jag om program!