13 år senare efter finanskrisen 2008

0koll

Medlem
Reg
9 Jan 2019
Har världen återhämtat sig helt, delvis eller inte alls? Finns det än idag symtom från finanskrisen?

Sverige var vad jag minns ett av bättre länderna som hanterade det bra under Fredrik Reinfelds tid som statsminister och Anders Borg som finansminister.

Blev du själv drabbad av finanskrisen?

Jag själv jobbade inom då i offentliga sektorn och drabbades inte alls.

Just ja, Grekland var det landet i Europa som drabbades värst och sämst. Hur är Greklands ekonomi idag?
Grekernas största inkomst är turismen som slog väldigt hårt förra året, kanske även det här året med? Så hur ser Greklands ekonomi ut idag?

Helvete vad tiden går fort. Jag har glömt bort finanskrisen, hade inte heller kommit på det om inte någon (du) hade påmint som nu. Räntorna är fortfarande låga, kanske så att effekten finns kvar fortfarande?

Värst var inte finanskrisen, det är följderna som kommer komma i framtiden. Räntorna är låga, människor lånar för att konsumera nu när det är så låg ränta. En dag ska räntorna upp, hur ska hushållen betala tillbaka när de möts av räntor på 6-9%? Då kommer köpkraften minska och anställda kommer sägas upp på löpande band.

Har världen återhämtat sig helt, delvis eller inte alls? Finns det än idag symtom från finanskrisen?

Sverige var vad jag minns ett av bättre länderna som hanterade det bra under Fredrik Reinfelds tid som statsminister och Anders Borg som finansminister.

Blev du själv drabbad av finanskrisen?

Jag själv jobbade inom då i offentliga sektorn och drabbades inte alls.

Nej Sverige hanterade inte finanskrisen bättre eller sämre än något annat land. Landsförrädren Fredrik Reinfeldt fattade inga särskilt intelligenta beslut. Det gjorde inte Anders Borg heller, finansministern som tog fram kuken på fest några år efteråt. Och riksbanken i Sverige gasade på med inflation och Reinfeldt den djäveln protesterade ingenting. Det gjorde inte kuken Borg heller.

Du drabbades också eftersom du lever i Sverige. 2010 tex jämfört med 2007 hade BNP ökat med 7,6%. Men den verkliga inflationen samma tid var 13,1%. Sverige var fattigare 2010 än det var 2007, 5,5% fattigare.

Du drabbades också eftersom du lever i Sverige. 2010 tex jämfört med 2007 hade BNP ökat med 7,6%. Men den verkliga inflationen samma tid var 13,1%. Sverige var fattigare 2010 än det var 2007, 5,5% fattigare.

Antagligen långt värre än så för statsskuld ökade något, kommunernas skulder, regionernas skulder för att inte tala om svenska folkets skulder stack iväg samma tid. "Klarade finanskrisen bra". Idiot.

Men ska jag vara snäll är du naiv och indoktrinerad svensk. De flesta svenskar är ju sådana.

Värst var inte finanskrisen, det är följderna som kommer komma i framtiden. Räntorna är låga, människor lånar för att konsumera nu när det är så låg ränta. En dag ska räntorna upp, hur ska hushållen betala tillbaka när de möts av räntor på 6-9%? Då kommer köpkraften minska och anställda kommer sägas upp på löpande band.

Just det. Jag ser att du skrev det här 2021. Ja precis som du nämner började räntorna följa efter inflationen också. Och samtidigt blev elen dyrare. Sedan har svenskarna tyckt det varit en bra ide att samtidigt bryta med Ryssland.

Topp