Absurd propaganda om invandringens "förtjänster". Det ekonomiska.

Sportlaban

Medlem
Reg
12 Feb 2023
Det finns en person här som hävdar det fullständigt obegripliga men som har spritts av svenska politiker, detta att "invandringen är en ekonomisk framgångssaga". OM de här människorna är seriösa, hur går deras tankegång? Är det en "ekonomisk framgångssaga" om Sverige börjar skänka bort hotellnätter till turister? Vore det en "ekonomisk rysk framgångssaga" om jag utvandrar till Ryssland och får betalt boende, sjukvård och utbildning där i en tidsperiod utan bortre gräns?

Det här fick jag upp vid en googling.

Invandringen har varit en god affär för Sverige. Utan efterkrigstidens tillskott av utlandsfödda skattebetalare hade skattkistan saknat i snitt 65 miljarder per år. Vi hade inte haft råd med lika mycket vägar, järnvägar, forskning eller försvar.

Sverige har tjänat 900 miljarder kronor på invandringen sedan 1950. Och invandrare som grupp kostar mindre än svenskar. Det visar Arena idés nya rapport.

Jo men Jesus kristus. Det är ju bara några påståenden och det där tror du på??
Vänstertankesmedjan Arena idé en rapport om "invandringens positiva bidrag till den svenska ekonomin".

Det går dåligt för tysk och svensk ekonomi även i aktuell tid. Är lösningen för svensk del 500,000 ytterligare invandrare fram till 2030, tycker du? Invandrarna liksom finansierar den egna invasionen?

Jag hoppas också på svar om det är en ekonomisk framgångssaga om Sverige börjar bjuda landets alla turister på hotellnätterna. Om de nu fortfarande vill komma hit det vill säga.

Om vi utgår från arbetskraftsinvandrarna hade bristen på arbetskraft löst sig med höjda löner till svenskarna som redan vore på plats inom industrin. Ett tillskott av arbetare utifrån behövdes inte och var lönesänkande. Svensk industri med ett antal arbetare födda i Italien, i Grekland och i Jugoslvaien fick ändå känna av svårare konkurrens redan på 1960-talets slut. Härav minskade resurserna just till sådana saker som vägunderhåll eller till krigsmakten. Sverige slog in på den felaktiga vägen att sänka värdet på den egna valutan. Istället hade den svenska industrin kunna köpa upp utländsk industri - istället för tvärtom - och lönerna sänkas iallafall OM den svenska industrin inte kunde svara med att bli effektivare.

Det är snömos och goja att hävda ren idioti att ett land tjänar ekonomiskt på att låta den egna befolkningen betala för att börja skänka bort wsitt eget land till invandrare, som först kommer några stycken men som på slutet anländer i horder och tar över.

Du skriver också, på ett annat ställe, som om du är 14 år när du resonerar, att utan invandrare stannar Sveriges näringsliv. Sveriges näringsliv har aldrig stått stilla. Det gjorde det inte före massinvandringen heller.

Topp