Är amerikaner inte britter?

0koll

Medlem
Reg
9 Jan 2019
Är inte dagens amerikaner britter? Varför krigade britter mot amerikaner?

0koll sa:

Det skulle jag inte påstå att dom är. USA:s befolkning är väldigt blandat, många som emigrerade från Europa för många år sen. Blandat av, irländare, tyskar (Trump) italienare och så. Glömde bort nästan indianerna.

0koll sa:

Efter att amerikanarna lyckades få sin självständighet från britterna (det var därför britterna stred mot amerikanarna) så har britterna ingen makt. Vidare finns det många människor av varierande bakgrund. Allt från svenskättlingar till ryssar.

Ramzez sa:
Efter att amerikanarna lyckades få sin självständighet från britterna (det var därför britterna stred mot amerikanarna) så har britterna ingen makt. Vidare finns det många människor av varierande bakgrund. Allt från svenskättlingar till ryssar.

Jag är inte bra på historia men vad är amerikan för något? Jag menar, britter, svenskar och ryssar är en etnicitet men amerikan?

Sen att det finns många men mindre minoritet spelar mindre roll. Finns allt möjligt i USA.

På 1500-talet fram till 1700-talet, en tidsperiod av 300 år, torde de flesta ha varit britter men de odlade snart en egen identitet/nationalitet och den utvecklingen torde ha börjat inom en generation. Till slut var de amerikaner och ville rå sig själva. Australiensarna och nya zeeländarna är senare i hög grad britter än vad amerikanerna är. 1914 kände man att man for till Europa för att försvara hemlandet, på ett ungefär.

Topp