Är det rätt att neka stjärnadvokaten Martin Cullberg bli polis?

Mongo

Medlem
Reg
13 Dec 2018
Efter 15 år så vill stjärnadvokaten Martin Cullberg sadla om till polis.
Så här säger Martin själv:
Jag har jobbat i 15 år som försvarsadvokat och någonstans känner jag att det här samhället är på väg utför. Jag vill göra skillnad. Pengar är inte allt.
I maj ansökte han till polisutbildningen.
– Jag vill göra något gott. Här såg jag chansen att hjälpa människor på riktigt. Det tycker jag skulle vara oerhört givande. Jag vill vara en del av ingripandeverksamheten inom polisen.

Och från den här lönen vill ha gå till den här lönen:ingångslönen för en polis är cirka 25 000 kronor. Advokatbyrån Martin Cullberg omsatte 2017 för 13,6 miljoner kronor och gjorde under det året en vinst på 3,1 miljoner kronor.

Han är beredd att "förlora" 9 gånger så mer i lön och väljer hellre åka radiobil om dagarna. Idag är han 44 år och som färdigutbildad polis skulle ha vara 47 år. :roll:
https://www.expressen.se/nyheter/stjarnadvokaten-ville-byta-sida-och-bli-polis-stoppas/

Poängen är väl just att eftersom han har profilerat sig på det sättet han har gjort samt har haft de klienter han har haft (som dessutom finns i det område han vill jobba i) ser man en risk att det påverkar hans arbete.

Samröre med kriminella. Men jag förstår poliskårens oro. Vill man gå ner från miljoner i inkomst till några hundra tusen står något inte rätt. Är han på väg att förlora advokstlicensen?

Precis.
Hade han velat jobba i de norrländska skogarna så hade nog ingen reagerat men i samma område som gamla klienter så...

Tror han har insett att han har fel karriär

varför hänger ni läpp över en skitstövel? Igår så försökte han fria brottslingar och imorn ska han gripa dom? Han har ägnat flera år för att läsa till advokat men aldrig förstått att det skulle bli bakslag för han i med att han går ut och säger att han inte blivit antagen till polishögskolan? Hur tänker fanskapet?

Topp