Är slutet nära för forum som Friaordet och Flashback?

Mirror

Medlem
Reg
9 Dec 2018
Inlägg
163

Remiss av föreskrifter med anledning av ny lag om elektronisk kommunikation


PTS remitterar nu nio nya föreskrifter inom området elektronisk kommunikation. Både marknadsaktörer som redan i dag omfattas av lagen och nya aktörer påverkas av regelverket.

EU:s nya telekomregler införs i svensk lagstiftning genom en ny lag om elektronisk kommunikation (LEK). Den nya lagen kommer att träda i kraft den 1 augusti 2022. Med anledning av den nya lagen planerar PTS nya föreskrifter inom området elektronisk kommunikation, som ska ersätta de nu gällande föreskrifterna på området. De nya bestämmelserna påverkar de aktörer som omfattas av nu gällande regler, men även nya aktörer kommer att påverkas.
Forum följer inte LEK utan BBS? Lagen har vunnit laga kraft och börjar gäller redan 1 augusti.



Genomförande av direktivet om inrättande av en europeisk kodex för elektronisk kommunikation

Regeringens proposition 2021/22:136

Genomförande av direktivet om inrättande av en europeisk kodex för elektronisk kommunikation


Genomförande av direktivet om inrättande av en europeisk kodex för elektronisk kommunikation

Ord och uttryck i lagen

7 § I lagen avses med
abonnent: den som har ingått avtal med en tillhandahållare av allmänt

tillgängliga elektroniska kommunikationstjänster om tillhandahållande av sådana tjänster,

allmänt elektroniskt kommunikationsnät: ett elektroniskt kommunika- tionsnät som helt eller huvudsakligen används för att tillhandahålla allmänt tillgängliga elektroniska kommunikationstjänster och som stöder informationsöverföring mellan nätanslutningspunkter,

användare: den som använder eller efterfrågar en allmänt tillgänglig elektronisk kommunikationstjänst,

Genomförande av direktivet om inrättande av en europeisk kodex för elektronisk kommunikation

elektroniskt meddelande:all information som utbyts eller överförs mellan ett begränsat antal parter genom en allmänt tillgänglig elektronisk kommunikationstjänst, utom information som överförs som del av sänd- ningar av ljudradio- och tv-program som är riktade till allmänheten via ett

Prop. 2021/22:136

Genomförande av direktivet om inrättande av en europeisk kodex för elektronisk kommunikation

integritetsincident: en händelse som leder till oavsiktlig eller otillåten utplåning, förlust eller ändring eller otillåtet avslöjande av eller otillåten åtkomst till uppgifter som behandlas i samband med tillhandahållandet av
allmänt tillgängliga elektroniska kommunikationstjänster, internetåtkomst: möjlighet till överföring av ip-paket som ger använ-
daren tillgång till internet,

Genomförande av direktivet om inrättande av en europeisk kodex för elektronisk kommunikation

meddelandehantering: utbyte eller överföring av ett elektroniskt med- delande som inte är ett samtal och inte heller är information som överförs som en del av sändningar av ljudradio- eller tv-program,


De nya föreskrifter som föreslås, kompletterar bestämmelserna om byte av tillhandahållare av internetanslutningstjänst i regeringens förslag till ny lag om elektronisk kommunikation samt det underliggande EU-direktivet om inrättandet av en europeisk kodex för elektronisk kommunikation.

 
Forum följer inte LEK utan BBS? Lagen har vunnit laga kraft och börjar gäller redan 1 augusti.

BBS står för Bulletin Board System och LEK för Lag om Elektronisk Kommunikation. Samma sak, den ena undantar inte den andra. LEK är paraply för att förklara lättare.
 
Någon som vill sammanfatta tiotusen långa sidorna? Hur allvarligt är det för forum? Om Det skulle påverka Friaordet så borde det ha uunderminera hatforumet ännu mer?
 
Är det därför Janne skrev till slut och erkände att Friaordet inte har något med hatklubben?? Jag tycker att det är fel att likställa FO med hatklubben a.k.a. Skelettligan.
Jag blir förvånad, Janne har alltid skrivit skelletligan men nu skrev han hatklubben a.k.a skelettligan? Vad är det som händer?
 
Jag kände inte till det här. Tack ska du ha Mirror. Det börjar klarna upp för mig mer nu varför Jan tog bort texten vi sparar inte IP-adress och hur han anklagade Friaordet för att vara en del av hatklubben till att nu säga att Friaordet inte har något med den gruppen att göra. Först kallades gruppen för skelettligan nu kallar Janne gruppen för hatklubben. Vilka tider som väntar:unsure:
 
Forum följer inte LEK utan BBS? Lagen har vunnit laga kraft och börjar gäller redan 1 augusti.


Det är uppenbarligen inte någon som faktiskt kan lagen här
Nuvarande LEK https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...389-om-elektronisk-kommunikation_sfs-2003-389
Det handlar alltså inte om forum på något sätt utan reglerar fysiska nät för kommunikation, lagen har i sin grund funnits sedan 2003.
 
Senast ändrad:
Vem orkar läsa och sammanfatta? Vill också att någon annan läser och sammanfattar det :ROFLMAO:


Nån som vill sammanfatta?

Det handlar om att harmonisera svensk lag med eu-direktiv och lägga till saker som
Nummeroberoende interpersonella kommunikationstjänster omfattas
av vissa regler i lagen.
• I ett harmoniserat frekvensutrymme får tillstånd att använda radiosän-
dare beviljas för annan användning än den som följer av de harmoni-
serade villkoren.
• Regleringslättnader införs för företag med betydande inflytande på en
marknad som bedriver endast grossistverksamhet och vid saminveste-
ringar i anläggning av nya optiska fibernät.
• Regleringsmyndigheten ges verktyg att mer precist skräddarsy det till-
träde till ett fastighetsnät som bäst åtgärdar ett konkurrensproblem på
slutkundsnivå.
• En myndighet ska som utgångspunkt ge en operatör tillträde till bygg-
nader m.m. för installation av trådlösa accesspunkter med kort räck-
vidd.
• Skyddet för slutanvändare stärks genom regler om bl.a. information
som ska lämnas innan ett avtal ingås, byte av tillhandahållare av
internetanslutningstjänster och paketerbjudanden.

I LEK.
Vet inte hur mycket fibernät fria ordet installerar dock
 
Så det handlar om att påtvinga oss 5G? Det är vad jag får ur av den punkten iaf.

Just den punkten ja, vilket är ganska frustrerande. Det finns användningsområden för 5G för olika typer av verksamheter men för vanliga människor så är det onödigt från första början.
 
Det är uppenbarligen inte någon som faktiskt kan lagen här
Nuvarande LEK https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...389-om-elektronisk-kommunikation_sfs-2003-389
Det handlar alltså inte om forum på något sätt utan reglerar fysiska nät för kommunikation, lagen har i sin grund funnits sedan 2003.
Det är inte en lag som är nödvändigt att kunna får oss gemene människor. Du har säkert läst igenom hela det och vet. Inte så att du är bättre på lagar än oss andra.

Men när det står i rubriken elektronisk kommunikation så tänker man per automatik på det här- forum!
 
Det är inte en lag som är nödvändigt att kunna får oss gemene människor. Du har säkert läst igenom hela det och vet. Inte så att du är bättre på lagar än oss andra.

Men när det står i rubriken elektronisk kommunikation så tänker man per automatik på det här- forum!
Kommer man med påståenden om att en viss lag skulle vara ny och på något sätt ta över BBS-lagen så bör man kunna lagarna. Click-baits bör undvikas, framförallt när trådskaparen kunde ha ägnat 10 minuter på google så hade han kunnat hitta den (faktum är att den är nämnd i propositionen som är länkad). Det nämns vidare inget i texten om att det skulle vara relaterat till BBS-lagen (som tydligen uppdaterades 2018)

Jag tror det beror på vilket perspektiv man utgår från. För mig så var det inte automatiskt. Det närmaste man kommer att det ens är nära forum är att det berör chattappar som telegram samt messenger.
 
Däremot så kommer Digital Services Act påverka. Har inte hunnit sätta mig in i detalj än men transparens rörande algoritmer och moderering ingår.
 
Kommer man med påståenden om att en viss lag skulle vara ny och på något sätt ta över BBS-lagen så bör man kunna lagarna. Click-baits bör undvikas, framförallt när trådskaparen kunde ha ägnat 10 minuter på google så hade han kunnat hitta den (faktum är att den är nämnd i propositionen som är länkad). Det nämns vidare inget i texten om att det skulle vara relaterat till BBS-lagen (som tydligen uppdaterades 2018)

Jag tror det beror på vilket perspektiv man utgår från. För mig så var det inte automatiskt. Det närmaste man kommer att det ens är nära forum är att det berör chattappar som telegram samt messenger.
Vem har kommit med påståenden? I din nästa inlägg tyder allt på att BBS kommer få nya lagar.
 
Däremot så kommer Digital Services Act påverka. Har inte hunnit sätta mig in i detalj än men transparens rörande algoritmer och moderering ingår.
The European Commission proposed two legislative initiatives to upgrade rules governing digital services in the EU: the Digital Services Act (DSA) and the Digital Markets Act (DMA). They form a single set of new rules applicable across the whole EU to create a safer and more open digital space.

What are Digital Services?​

Digital services include a large category of online services, from simple websites to internet infrastructure services and online platforms.

The rules specified in the DSA primarily concern online intermediaries and platforms. For example, online marketplaces, social networks, content-sharing platforms, app stores, and online travel and accommodation platforms.
Friaordet och Flashback är enkla webbsidor. Alltås kommer det här två forumen beröras.
 
Vem har kommit med påståenden? I din nästa inlägg tyder allt på att BBS kommer få nya lagar.

Mitt tonläge var möjligen något hårt, så jag får be om ursäkt för det.

LEK baseras på ett separat Eu-direktiv (närmare bestämt https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32018L1972 ) och kopplas till kommunikation och inte digitala tjänster som är helt separat.
DSA har precis röstats igenom i EU och har därmed inte hunnit bli en del av svensk lagstiftning.
 
Topp