Ärva synd?

Levis

Medlem
Reg
18 Jan 2019
Inlägg
18
Kan man ärva synd, om vi säger att min farfar en gång i tiden har mördat en person och kan jag ärva hans synd eller att tyskar som föds idag ärver Hitlers massmord på över 6 miljoner judar?
Jag läste någonstans att tyskar som föds idag känner en viss skuld för Hitlers gärning och bär synden för det. Kan det stämma?

Har Hitlers synder förts vidare till dagens tyskar?
 
Förr kanske man gjorde det, men idag tycker jag inte att det gäller.
Det din farfar gjorde får stå för honom och det Adolf Hitler gjorde får stå för honom.
Dock kan jag förstå att vissa Tyskar känner sig lite nere av det då det medförde sådana oerhörda konsekvenser och var så fruktansvärt som det var.


/Lifooz
 
Det handlar om medkänsla och vem man väljer att känna den för. Då man har den mesta empatin investerad i sin familj för att man har skapat, uppfostrat och/eller växt upp med den, blev imamerna/prästerna som skrev bibeln och koranen kåta.

Att "ärva synd", att man ska hedra sin fader och moder, m.m. var rimliga förklaringar som passade deras agenda: vi hotar inte bara med att du kommer att plågas och dö, inte heller din familj, utan all din släkt i fyra nedåtgående led.
 
Tror Tyskland rätt nyligen dömdes igen till miljardböter till förintelseöverlevare. Det är en slags arv av synd.
 
Inte ärva direkt men att någon närstående komemr få betala för det man gjort. Att det går utöver en familjemedlem.
 
Kan man ärva synd, om vi säger att min farfar en gång i tiden har mördat en person och kan jag ärva hans synd eller att tyskar som föds idag ärver Hitlers massmord på över 6 miljoner judar?
Jag läste någonstans att tyskar som föds idag känner en viss skuld för Hitlers gärning och bär synden för det. Kan det stämma?

Har Hitlers synder förts vidare till dagens tyskar?
Nej, man kan inte ärva en synd. Däremot kan man ärva vissa egenskaper som möjligen kan leda fram till att man begår vissa brott. Men att ärva en mördarlust har aldrig kunnat påvisas.
 
Topp