Återinför TJÄNSTEMANNAANSVAR!

B´ztard

Medlem
Reg
29 Jan 2021
Inlägg
60
I de flesta jobb får man stå till svars för sina handlingar.

Gemene man kan förlora jobbet om man missköter sig.

Så icke med politiker. Se bara på Morgan Johansson, Dan Elisson, eller Anders Ygeman med flera.

Politiker kan ljuga och blåneka, inget händer.

(Politiker som ”förlorar jobbet” är strax tillbaka med snarlikt jobb, ny titel, samma lön.)

Men inga konsekvenser.

Att diskutera: Vad (fan) kan vi göra för att återföra ansvaret för idiotiska beslut till beslutsfattaren?
 
Jag fruktar att du har rätt.

Jag önskar att vi kunde göra någonting åt Ygeman, Eliasson och andra lögnhalsar.
Men det är politikers jobb, att ljuga. Förstår inte hur människor inte fattar det. Den som ljuger bäst vinner. Så är det.
 
Tjänstemannaansvar som juridisk term skall återinföras. När vet jag inte men jag hörde att det skall införas igen.
 
Jag fruktar att du har rätt.

Jag önskar att vi kunde göra någonting åt Ygeman, Eliasson och andra lögnhalsar.
Ygeman gillar jag för han vill sätta stopp för näthat som också jag vill få bort.
Om man säger att någon ljuger hör det till gott uppförande att man kan visa att det är så. Kan man inte visa det skall man inte säga att den personen ljuger. Det behövs för att inte vi skall skapa ett "han-ljuger-klimat".
 
Tjänstemannaansvar som juridisk term skall återinföras. När vet jag inte men jag hörde att det skall införas igen.
Verkarinte ha hänt ännu...

Tjänstemannaansvaret (det s.k. ämbetsmannaansvaret) togs bort den 1 januari 1976. Det finns i nuläget inget uttryckt tjänstemannaansvar. Det närmsta man kommer ett "tjänstemannaansvar" är att det finns vissa möjligheter att åtala tjänstemän samt för domstol att avskilja vederbörande från anställningen. Bestämmelserna återfinns i 20 kap. Brottsbalken och innefattar bland annat tjänstefel och brott mot tystnadsplikt. Även mutbrott kan aktualiseras (10 kap. 5-5c § Brottsbalken).
 
Ygeman gillar jag för han vill sätta stopp för näthat som också jag vill få bort.
Om man säger att någon ljuger hör det till gott uppförande att man kan visa att det är så. Kan man inte visa det skall man inte säga att den personen ljuger. Det behövs för att inte vi skall skapa ett "han-ljuger-klimat".
Han ljuger ju hela tiden, om allt...

Han fick ju gå från ifrån Transportstyrelsen, kicken.

Anders Ygeman ljuger om brottsligheten. Inrikesminister Anders Ygemanframhöll år 2017 i en tv-soffa att sjunkande inbrottssiffror i Laholm varit en positiv effekt av polisens omorganisation. Polisen i Laholm och lokalpressen kunde snabbt bevisa att Ygeman ljög. När lokalpressen sökte honom för att kommentera det gick det inte att nå honom...

Nu senast den där skatte-miljarden...
 
I de flesta jobb får man stå till svars för sina handlingar.

Gemene man kan förlora jobbet om man missköter sig.

Så icke med politiker. Se bara på Morgan Johansson, Dan Elisson, eller Anders Ygeman med flera.

Politiker kan ljuga och blåneka, inget händer.

(Politiker som ”förlorar jobbet” är strax tillbaka med snarlikt jobb, ny titel, samma lön.)

Men inga konsekvenser.

Att diskutera: Vad (fan) kan vi göra för att återföra ansvaret för idiotiska beslut till beslutsfattaren?
Tyvärr är det så i vårat kära snedvridna Sverige att politiker inte har hoppat ned från sina höga hästar utan fortsätter att hålla på med att dra sina lögnaktiga valser samt ljuga som en häst som travar.Det borde nog vara dags att återinföra tjänstemannaansvaret för politiker ,och borde det inte leda till konsekvenser för politiker om de eventuellt blir föremål för utredning i KU?
 
Ygeman ljuger inte. Han följer bara de utredningar som finns. Även utredningar kan ifrågasättas men det handlar inte om att någon ljugit, det handlar mer om hur man räknar osv. Eliasson gillar jag inte men jag vill inte säga något illa om honom eftersom jag inte har några källor som akn visa att jag har rätt.

Tjänstemannaansvaret är inte infört ännu men det har talats om att det skall införas igen:
Slutligen ska utredaren överväga om det straffrättsliga tjänstefelsansvaret bör utvidgas
 
Tyvärr är det så i vårat kära snedvridna Sverige att politiker inte har hoppat ned från sina höga hästar utan fortsätter att hålla på med att dra sina lögnaktiga valser samt ljuga som en häst som travar.Det borde nog vara dags att återinföra tjänstemannaansvaret för politiker ,och borde det inte leda till konsekvenser för politiker om de eventuellt blir föremål för utredning i KU?
Det finns de som ljuger, oftast för att klara sig undan något dumt de gjort privat. I sin yrkesroll är det svårt för uppsatta politiker att ljuga eftersom de är hårt styrda av andra politiker och tjänstemän som plockar fram alla uppgifter de sedan använder. Men visst händer det att de ljuger någon gång, speciellt i debatter. Jag upplever Åkesson att vara den som ljuger, hittar på och förvanska sanningen mest. Det är liksom extremhögerns signum.
 
Topp