Bankerna gör rekordvinster- men vem ligger bakom rekordvinsterna?

0koll

Medlem
Reg
9 Jan 2019
Idag pratade jag med en vän om olika saker i livet och mest politik.

Vi hamnde i ämnet bank fö jag och vännen har båda bolån. Att bankerna har gjort storvinster när räntorna höjdes är allmänt känt och inte undgått någon även den som inte har bolån. Min vän sa att det inte är bankernas fel egentligen utan att det är staten som ligger bakom storvinsterna men att skulden läggs på bankerna. Regeringen (nuvarande regering och dåvarande) regering bär skulden till att bankerna gör rekordvinster är medvetet.

Jag frågade hur regeringen kan vara skyldiga till det?

Då svarar min vän att det finns en statlig bank som heter SBAB AB som är statligt ägd (visst känner jag till SBAB) och att om regeringen hade velat pressa ner bolåneräntorna kunde det pressa statligt ägda SBAB att sänka räntan då hade andra banker följt efter men regeringen gjorde inte något alls så bankerna kunde tjäna mer.

Vad tror ni om det?

Din vän har rätt. Varför tar Socialdemokraterna upp det nu när det först nämns på Friaordet? Har en sosse politiker läst det här och använder emot regeringen? Det Socialdemokraterna säger är precis vad din vän sagt till dig. Konstigt sammanträffande att Socialdemokraterna säger två dagar efter att du skriver det på Friaordet.

Socialdemokraterna vill att den statliga bolåneaktören SBAB ska bli en vanlig bank med ett komplett utbud av löne- och transaktionskonton.

– Det är ett effektivt sätt att sätta press på storbankerna, säger partiets finanspolitiske talesperson Mikael Damberg.
S har redan presenterat flera förslag för att sätta press på bankerna: en tillfällig skatt på övervinster från bankernas räntenetton, sänkta avkastningskrav på SBAB för att sätta press på storbankerna, och ett förslag om att göra det lättare och billigare att byta bank.

En tillfällig skatt, vad händer efter att den tillfälligheten är borta?
Om SBAB. sänker räntan behöver ingen byta bank och alla kan fortsätta tjäna pengar men att lägga skulden nu på privata banker är inte rättvist.

Vi ska inte lägga skulder på privata banker och låta statliga SBAB komma undan att de har kunnat göra multumvinster. Om SBAB hade hållt räntan lägre än vad den är hade andra bankerna också gjort det.

Topp