Behövs det moderatorer på forumet?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Beror väl på hur admin ser på saken, så länge han har tid att sticka in sitt huvud ca 2 ggr i veckan ungefär så ser jag inget behov av mods som det är nu.

Vad får dig att ta upp den frågan?

turtle sa:
Vad får dig att ta upp den frågan?

För det första tycker jag att det skulle vara trevligt.

Sen tycker jag även att admins "moderators ingrepp" är haffsiga, istället för att moderera har hen raderat hela trådar t.ex.

Jag gillar ordning och reda, och jag tycker helt enkelt inte att det finns det just nu på forumet.

Men jag förstår även att det kan vara komplicerat då forumet till största del används till att ventilera Flashback, och det kan vara svårt för admin att hitta någon neutral (för jag antar att det vore det bästa?).

Så jag är tudelad, får väl se om någon mer har åsikter i ämnet..

Lustfylld sa:

Sen tycker jag även att admins "moderators ingrepp" är haffsiga, istället för att moderera har hen raderat hela trådar t.ex.

Jag gillar ordning och reda, och jag tycker helt enkelt inte att det finns det just nu på forumet.

Men jag förstår även att det kan vara komplicerat då forumet till största del används till att ventilera Flashback, och det kan vara svårt för admin att hitta någon neutral (för jag antar att det vore det bästa?).

Det är bra som det är nu.

Lustfylld sa:

Hur har du tänkt dig att en eller flera moderatorer ska hindra att trådar försvinner? Alltså raderas. Troligen kommer även moderatorer ha möjligheten att radera inlägg och hela trådar. Samtidigt som admin fortfarande har den möjligheten. Så jag förstår inte hur någon moderator löser det problemet.

Vad är det för ordning och reda som du vill se? Som du saknar i dagsläget.

Ser dessutom att du skrev ett inlägg i en annan tråd (den som handlar om hur snyggt utseendet har blivit på forumet). Den 5:e juli. Har du ändrat åsikt? Då skrev du nämligen:

Det som borde göras är att skaffa en moderator eller två, som det är nu så är det fullständigt kaos i en eller tvås lekstuga, har svårt att se att nya medlemmar blir sugna på att ansluta när de ser hur t.ex turtle kan sabba vilken tråd som helst, helt obehindrat.

Gamer sa:
Hur har du tänkt dig att en eller flera moderatorer ska hindra att trådar försvinner? Alltså raderas. Troligen kommer även moderatorer ha möjligheten att radera inlägg och hela trådar. Samtidigt som admin fortfarande har den möjligheten. Så jag förstår inte hur någon moderator löser det problemet.

Vad är det för ordning och reda som du vill se? Som du saknar i dagsläget.

Ser dessutom att du skrev ett inlägg i en annan tråd (den som handlar om hur snyggt utseendet har blivit på forumet). Den 5:e juli. Har du ändrat åsikt? Då skrev du nämligen:

Att vara admin eller moderator är två helt olika saker, admin har samma verktyg som en moderator, men utöver det, en hel massa andra befogenheter.

T.ex kan admin ge moderatorer befogenhet att endast "mjukradera" inlägg och trådar, det vill säga att de syns inte, men finns kvar (för admin och mod) ifall admin tycker att radering var obefogad efter t.ex klagomål från någon skribent. Admin kan, fortfarande radera helt om hen vill det naturligtvis.

Den ordning och reda jag saknar för tillfället är t.ex turtles spammande emellanåt, det är säkert med god mening han copypastar och gösslar med länkar, men jag tror dom flesta håller med om att det kan bli "lite jobbigt" i längden. Samt Superkukens ständiga ot-inlägg, felplacerade trådar tycker jag mig också ha noterat.

Sen vet jag inte riktigt vad du syftar på när du klipper in dom två citaten och frågar om jag ändrat åsikt, det är väl exakt samma åsikt? Däremot var det ot i den tråden, hade det funnits en moderator kunde hen påpekat det för mig :)

Om jag nu förstör trådar med att spamma länkar och copypaste är det väl bara att du rapporterar? Vad ska en mod göra åt saken som inte admin kan göra menar du? Låter som du vill ha regler mot länkar och copypaste mer än moderatorer.

Sen ska vi va tydliga så att folk som tittar in och läser inte missförstår pratet om raderande, admin raderar bara skräp som jag ser det, så det ska inte missförstås som nån censur.

Som 2016 sa, det är bra som det är nu.

turtle sa:
Om jag nu förstör trådar med att spamma länkar och copypaste är det väl bara att du rapporterar?

Till admin?
Hen må vara en bra admin/person, men när det kommer till att moderera suger hen k*k enligt mig :D Om det beror på att forumet är "nytt" och hen vill fylla forumet, oavsett vad fan det är, för att det ska se välfyllt ut, eller om hen är konflikträdd/någon annan anledning, det vet inte jag.

turtle sa:
Som 2016 sa, det är bra som det är nu.

"Definitionen av idioti är. att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annat resultat"

Tycker du verkligen att det är bra som det är nu? Är det verkligen så? Kan du då svara på varför du försöker spammar Flashback med Fria ordet, varför denna tråden https://friaordet.org/viewtopic.php?f=117&t=112 innehåller ett eller ett par topicinlägg och resten offtopic? Kan du svara på varför det nästan inte är några diskussioner att tala om här överhuvudtaget?

"Bra som det är nu" - Go dag jävla yxskaft! Det har blivit din lekstuga och slicka röv på admin-plats..

Lustfylld sa:
Till admin?
Hen må vara en bra admin/person, men när det kommer till att moderera suger hen k*k enligt mig :D Om det beror på att forumet är "nytt" och hen vill fylla forumet, oavsett vad fan det är, för att det ska se välfyllt ut, eller om hen är konflikträdd/någon annan anledning, det vet inte jag.

"Definitionen av idioti är. att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annat resultat"

Tycker du verkligen att det är bra som det är nu? Är det verkligen så? Kan du då svara på varför du försöker spammar Flashback med Fria ordet, varför denna tråden https://friaordet.org/viewtopic.php?f=117&t=112 innehåller ett eller ett par topicinlägg och resten offtopic? Kan du svara på varför det nästan inte är några diskussioner att tala om här överhuvudtaget?

"Bra som det är nu" - Go dag jävla yxskaft! Det har blivit din lekstuga och slicka röv på admin-plats..

Så den här tråden handlar alltså om att du vill att någon annan än admin ska bestämma här?

Saker och ting sköts bra som det är just nu med det antalet medlemmar vi har, att vi behöver mer medlemmar är en helt annan diskussion.

Sen att just du gapar om lekstuga och mer modererarande när du är den som har flest röster för nästa Ban är ju märkligt.

turtle sa:
Så den här tråden handlar alltså om att du vill att någon annan än admin ska bestämma här?

Nä, det finns en anledning till att det i 99 fall av 100, finns moderatorer på forum, och det är att avlasta admin med att radera trådar och inlägg, flytta trådar och inlägg, tillrättavisa skräppostare som dig t.ex. admin bestämmer fortfarande genom att sätta upp riktlinjer för hur moderatorerna ska moderera.

turtle sa:
Saker och ting sköts bra som det är just nu med det antalet medlemmar vi har, att vi behöver mer medlemmar är en helt annan diskussion.

Jag har förstått att du tycker det, bara du får förstöra forumet med ditt spammande och rövslickandet fungerar så är du nöjd.

turtle sa:
Sen att just du gapar om lekstuga och mer modererarande när du är den som har flest röster för nästa Ban är ju märkligt.

Det där har du kört med sen jag började skriva här, har ju funkat sådär.. och varför skulle jag bli bannlyst? För att jag säger emot dig? Men det är OT i denna tråden, skicka ett PM till mig om du har något vettigt svar tack.

Ps. Och du, byt förfan signatur. Ds.

Lustfylld sa:
Det där har du kört med sen jag började skriva här, har ju funkat sådär.. och varför skulle jag bli bannlyst? För att jag säger emot dig? Men det är OT i denna tråden, skicka ett PM till mig om du har något vettigt svar tack.

Sa bara att du fått mest röster för en bann.
Tex. https://friaordet.org/viewtopic.php?f=45&t=795

Varsågod.

Som du själv sa, admin bestämmer även om du får in mods, om du ser nån förstöra är det bara rapportera. Tråden du get som OT exempel är inte direkt någon viktig tråd som behöver OT modereras galet som jag ser det, varför inte låta folk yttra sig i en mindre seriös tråd om dom nu inte har nått syfte att förstöra? Vad gnäller du om? Att folk pratar? :roll:

Just nu styrs forumet utifrån logik och tankar, du vill få in mods så att admin måste lägga fram regler att följa. Regler är för robotar, logik är för människor.

turtle sa:
Just nu styrs forumet

Nej, det styrs inte, det existerar.

Resten av ditt jävla pladder som är sånt som förstör forumet tänker jag inte ens kommentera, och jag förstår verkligen varför du är bannlyst på Flashback, och den enda lösningen att få bukt med dig är att tillsätta mod.

En idé till den dagen det faktiskt kommer behövas mods är att dom som vill va mods måste bryta sin anonymitet. Vi har ju sett hur det blir på flashback när man har anonyma maktgalningar som styr samtal. Om dom måste bryta anonymiteten så har dom mer anledning att bete sig tänker jag.

Lustfylld sa:
"Jag gillar inte dina åsikter och länkar, därför vill jag ha regler och mods som raderar dig. Wää"

Det här är inte flashback, gå dit om du behöver ditt "safespace".

Admin har raderat både inlägg och trådar från mig, så om du ser nått som stör är det bara rapportera, du behöver inte mods för det.

Du klagar på ot i andra trådar men vill få den här till att handla om mig, hycklare är svårt att ta på alvar.
Leta efter ett passande "safespace" istället för att försöka göra detta diskussionsforum till ditt eget "safespace".

"Wääääää" :lol:

Lustfylld sa:
Nej, det styrs inte, det existerar.

Resten av ditt jävla pladder som är sånt som förstör forumet tänker jag inte ens kommentera, och jag förstår verkligen varför du är bannlyst på Flashback, och den enda lösningen att få bukt med dig är att tillsätta mod.

Det är knappast den enda lösningen. Har du exempelvis prövat att rapportera inläggen? Om svaret på den frågan är nej, varför har du valt att inte rapportera inlägg? Det kan underlätta för admin (och framtida moderatorer) om man rapporterar inlägg, eftersom det kan vara lätt hänt att man missar något inlägg.

Sedan finns det ju personer som har blivit avstängda/bannlysta även på detta forumet, så det kan ju vara ett alternativ. Men troligen är det sista utvägen.

Lustfylld sa:
Nä, det finns en anledning till att det i 99 fall av 100, finns moderatorer på forum, och det är att avlasta admin med att radera trådar och inlägg, flytta trådar och inlägg, tillrättavisa skräppostare som dig t.ex. admin bestämmer fortfarande genom att sätta upp riktlinjer för hur moderatorerna ska moderera.

I 99 fall av hundra så finns det moderatorer på ett forum för att det är många medlemmar och mycket aktivitet. Så det kan bli för mycket arbete för en person (admin). Åtminstone periodvis. Här på Friaordet är det fortfarande relativt lugnt, så det är inte riktigt jämförbart med större forum som har moderatorer.

turtle sa:
En idé till den dagen det faktiskt kommer behövas mods är att dom som vill va mods måste bryta sin anonymitet. Vi har ju sett hur det blir på flashback när man har anonyma maktgalningar som styr samtal. Om dom måste bryta anonymiteten så har dom mer anledning att bete sig tänker jag.

Men alla forum är ju inte som flashback. Finns ju forum som har anonyma moderatorer, och där det funkar bra. Här är ju dessutom admin anonym, du tycker väl att det funkar bra?

Personligen tycker jag att det vore konstigt om admin får vara anonym, men inte moderatorerna i sådana fall. Men det är kanske bara jag. Vilka skulle för övrigt känna till moderatorernas identiteter? Admin? Både admin och samtliga användare på forumet? Sedan finns det folk som inte vill bli moderatorer om de inte får lov att vara anonyma. Inte för att de vill syssla med maktmissbruk, utan snarare för att anonymitet och integritet är viktigt för dem.

Om moderatorerna inte sköter sig, så kanske det är bättre att de blir av med moderatorrollen istället. Eftersom alla kan begå misstag och liknande, så kan de i alla fall få en tillsägelse/tillrättavisning/varning första gången, eller att admin och berörd moderator går igenom regelverket/riktlinjer igen så att det blir tydligt att regler/riktlinjer förstås, så att misstag kan undvikas i framtiden.

Gamer sa:
Det är knappast den enda lösningen. Har du exempelvis prövat att rapportera inläggen? Om svaret på den frågan är nej, varför har du valt att inte rapportera inlägg? Det kan underlätta för admin (och framtida moderatorer) om man rapporterar inlägg, eftersom det kan vara lätt hänt att man missar något inlägg.

I 99 fall av hundra så finns det moderatorer på ett forum för att det är många medlemmar och mycket aktivitet. Så det kan bli för mycket arbete för en person (admin). Åtminstone periodvis. Här på Friaordet är det fortfarande relativt lugnt, så det är inte riktigt jämförbart med större forum som har moderatorer.

Jag har valt att inte rapportera inlägg av den enkla anledningen att jag försöker ta seden dit jag kommer. Och när jag kom var det redan vilda västern.

Jag tror det ligger till så (jag har själv startat forum förr i tiden) att admin har fokuserat på att pilla med utseendet och alla funktioner på forumet och bara varit glad för varenda postning. Och så länge det inte har skrivits något olagligt eller grovt olämpligt, har det värmt till i admins hjärta av glädje när någon har bemödat sig med att hålla forumet aktivt.

Och det är helt ok, men det blir också vad det blir om man bara låter folk posta hur som helst.

Och att det är lugnt här och inte så mycket aktiva medlemmar tror jag till viss del handlar om att det inte finns någon som håller ordning, antingen är det frikort eller bannlysning, och bara en stor gröt däremellan, och det tröttnar dom flesta på efter ett tag.

Och jag vill betona att det inte handlar om att censurera, det handlar helt enkelt om ordning och reda. Var väljer de flesta att ta en fika, på ett välstädat café eller en pundarkvart?

Gamer sa:
Vilka skulle för övrigt känna till moderatorernas identiteter? Admin? Både admin och samtliga användare på forumet?

Alla ska veta vilka modsen är, det ger dom en anledning att tänka 2 ggr innan dom agerar eller ljuger eller ignorerar klagomål osv.

turtle sa:
Alla ska veta vilka modsen är, det ger dom en anledning att tänka 2 ggr innan dom agerar eller ljuger eller ignorerar klagomål osv.

Va fan spelar det för roll, det är ju ändå admin i slutändan som avgör om moderatorn utför uppgiften på det sätt hen vill. Vill du ha personnummer, adress och telefonnummer så du kan göra hembesök om moderatorn raderar ett enligt dig OnTopic-inlägg, eller vad är det frågan om??

Eller är det som vanligt, att du drar tankar ur röven och i din värld är dom värda att läggas upp här och diskuteras?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp