Berlin eller Wien?

frase

Medlem
Reg
24 Nov 2018
Inlägg
46
Det blir en veckas semester på någon av de två staden. Vet inte vilken stad jag helst vill besöka, allt beror på givetvis vad det finns att se. Vilken rekommenderar ni?
 
Man kan väl säga att Berlin är mer "partystad" om du gillar att festa, gå ut, dansa o liknande. Wien är mer kulturell med museer o sevärdheter.
 
Jag har ingen erfarenhet av nattlivet, men Berlin är så mycket mer än bara en partystad. Jag har besökt Berlin flertal gånger. Aldrig festat eller så. Däremot har jag besökt diverse museum, djurparken och andra sevärdheter. Så sådant finns i Berlin också. Även om Berlin har ett bra rykte när det gäller nattlivet, betydligt bättre än Wien på den fronten.

Jag gillar både Berlin och Wien, men om jag skulle spendera en vecka i någon av städerna så skulle jag personligen välja Berlin. Städerna är dock olika, så det beror på vad man uppskattar. Berlin är ju betydligt större. Wien har otroligt vacker arkitektur, och en cafekultur som jag uppskattar. Wien har också palats som man kan besöka (om man besöker Berlin istället så kan man lätt göra en dagsutflykt till Potsdam istället). Berlin kan även locka till sig personer som är intresserade av street art etc.

Det bästa är väl om du kollar upp varje stad och vad de erbjuder, sedan väljer du den stad som skulle passa just dig. Beroende på sevärdheterna, eventuellt nattliv om det är en viktig faktor, osv.
 
OBS!
Köp inte första bästa generals-hatt! De är många som säljer sådana i Berlin, värda runt €5:00. Jag blev påprackad en hatt för €40:00... 🥴
 
Topp