Beslut: Endast asylsökande och nyanlända får tillgång till vård

turtle

Avstängd
Reg
22 Dec 2018
"Med hänvisning till ett ansträngt personalläge har Region Dalarnas kris- och traumamottagning i Borlänge infört remisstopp. Medan medborgare avvisas fortsätter man dock att ta emot migranter."

https://samnytt.se/remisstopp-for-traumapatienter-i-dalarna-endast-asylsokande-och-nyanlanda-far-hjalp/

Jag har lite svårt att förstå exakt vad detta handlar om, det finns inte så mycket info i länken och så är jag inte så insatt i det som skrivs. Nån som kan förklara lite tydligare? Finns det nån särskild anledning till att man prioriterar så här?

Vården går på knäna. Försök boka tid på en vårdcentral, omöjligt att få en läkartid men jag är skeptisk till att man skall ha sagt att asylsökande och nyanlända skulle ha företräde först. Det hade blivit ramaskri med något sånt uttalande.

Mirror sa:
Vården går på knäna. Försök boka tid på en vårdcentral, omöjligt att få en läkartid men jag är skeptisk till att man skall ha sagt att asylsökande och nyanlända skulle ha företräde först. Det hade blivit ramaskri med något sånt uttalande.

Ja jag håller med det låter otroligt.

turtle sa:
Ingen aning, men det lär väll synas snart om dem ljugit eller inte. Finns det nån som går att lita på?

Det hade uppmärksammats om det hade varit sant. Inget går det lita på men uppenbara lögn är en annan sak.

Topp