Bra tips mot depression!

Richard

Medlem
Reg
11 Okt 2019
Inlägg
203
Jag har provat de flesta behandlingar o många mediciner mot depression, då jag varit deprimerad sedan jag var 16 år (1996). Den sista månaden har jag mått förvånansvärt bra humör-mässigt, o det beror på att jag gjort en ketaminbehandling. Visst, jag måste fortfarande äta antidepressiv medicin, men har kunnat dra ner på dosen.

Men ketaminbehandlingen hjälpte bättre än ECT (elchocks-behandling). Ketaminbehandling har nyss blivit godkänt för behandling av depression o går ut på att man får mindre doser av narkosmedlet ketamin. Man vet inte exakt hur det verkar, mer än att det går på NMDA- (glutamat)-receptorn i hjärnan.
 
Jag börjar känna mig tjatig, men det är högst relevant. Det är i stort sätt omöjligt att må dåligt när man andas djupt och lungt. Meditera mera.
https://friaordet.org/viewtopic.php?f=100&t=542&start=60#p3999


Även tänka på vad ni stoppar i munnen, all skit som finns i maten är som att ni redan blir medicinerade. Raw food är bäst.



Även det som finns i kranvattnet har effekt, Klor tillhör ämnesklassen halogener.
https://friaordet.org/viewtopic.php?f=122&t=136


Snälla sluta ta medicin, det är bara tillfällig lösning med långsiktiga konsekvenser. Man bör söka grunden till problemen, inte tillfälliga lösningar.


Lyssnar nån ens på vad som sägs? Jag börjar bli tveksam..... Deprimerande.
 
Jo, jag vet. Men det finns ingen anledning till min depression... Hade en bra uppväxt i medelklassen, trivdes i skolan, så bara vände allt i gymnasiet... Jag började bli aggressiv o mina föräldrar fick iväg mig till psyk. Jag ser inget annat att det skulle vara nån obalans med mina signalsubstanser i hjärnan.

Sen fick jag ett bra jobb, där jag trivdes o var omedicinerad ett tag. Utvecklade mig till gruppchef, internutbildare o maskinställare. Sen blev jag sjuk igen. Då var det värre, då fick jag börja käka antipsykos-medicin också. O sen 2003 har jag varit sjukskriven. Har fått schizoaffektivt syndrom.

Nja, andningsövningar hjälper lite o som jag sa provade jag på meditation. Men måste käka medicin ändå...
 
Richard sa:
Jo, jag vet. Men det finns ingen anledning till min depression... Hade en bra uppväxt i medelklassen, trivdes i skolan, så bara vände allt i gymnasiet... Jag började bli aggressiv o mina föräldrar fick iväg mig till psyk. Jag ser inget annat att det skulle vara nån obalans med mina signalsubstanser i hjärnan.

Sen fick jag ett bra jobb, där jag trivdes o var omedicinerad ett tag. Utvecklade mig till gruppchef, internutbildare o maskinställare. Sen blev jag sjuk igen. Då var det värre, då fick jag börja käka antipsykos-medicin också. O sen 2003 har jag varit sjukskriven. Har fått schizoaffektivt syndrom.

Nja, andningsövningar hjälper lite o som jag sa provade jag på meditation. Men måste käka medicin ändå...

Nja, nu tror ju inte vi att det va just meditation du provade.


Kan det inte finnas nån möjlighet att din obalans kommer från dina matvanor? Du säger att många omkring dig har fått alzheimer, tittade du på klippet om hur ni kan undvika sjukdomen?
 
Richard sa:
Nja, andningsövningar hjälper lite o som jag sa provade jag på meditation. Men måste käka medicin ändå...

"Forskarna undersökte 600 personer som delades in i tre grupper. Varje grupp tränades i en meditationsform som de skulle utöva 30 minuter om dagen, sex dagar i veckan i tre månader.
MR-bilder visade att hjärnans struktur förändrades och att förändringarna hängde ihop med vilken meditationsform deltagarna hade utövat."


Meditation är ju annars vetenskapligt bevisat att fysiskt förändra hjärnans struktur, så om du känner att du har en obalans kan det ju vara värt ett försök till, om du gör det rätt har jag ingen tvekan att det hjälper. Och om du även ändrar dina matvanor tror jag dina problem blir ett minne blott.
 
Richard sa:
Jag har provat de flesta behandlingar o många mediciner mot depression, då jag varit deprimerad sedan jag var 16 år (1996). Den sista månaden har jag mått förvånansvärt bra humör-mässigt, o det beror på att jag gjort en ketaminbehandling. Visst, jag måste fortfarande äta antidepressiv medicin, men har kunnat dra ner på dosen.

Men ketaminbehandlingen hjälpte bättre än ECT (elchocks-behandling). Ketaminbehandling har nyss blivit godkänt för behandling av depression o går ut på att man får mindre doser av narkosmedlet ketamin. Man vet inte exakt hur det verkar, mer än att det går på NMDA- (glutamat)-receptorn i hjärnan.

Sysslar psykiatrin med elchocker än i dag?
 
Richard sa:
Jo, jag vet. Men det finns ingen anledning till min depression... Hade en bra uppväxt i medelklassen, trivdes i skolan, så bara vände allt i gymnasiet... Jag började bli aggressiv o mina föräldrar fick iväg mig till psyk. Jag ser inget annat att det skulle vara nån obalans med mina signalsubstanser i hjärnan.

Sen fick jag ett bra jobb, där jag trivdes o var omedicinerad ett tag. Utvecklade mig till gruppchef, internutbildare o maskinställare. Sen blev jag sjuk igen. Då var det värre, då fick jag börja käka antipsykos-medicin också. O sen 2003 har jag varit sjukskriven. Har fått schizoaffektivt syndrom.

Nja, andningsövningar hjälper lite o som jag sa provade jag på meditation. Men måste käka medicin ändå...

Schizoaffektivt syndrom. Vad är det och hur är du i dag?
 
FBspararIP sa:
Sysslar psykiatrin med elchocker än i dag?
Ja, det hjälper mot depression. Jag fick det 2003-2005, men nu är en stor del av 00-talet bortsuddat ur minnet. Det kom typ 10 år efter den sista ECT-behandlingen. Tur att jag skrivit runt 10 000 inlägg på Flashback så jag kan friska upp minnet från den tiden!

FBspararIP sa:
Schizoaffektivt syndrom. Vad är det och hur är du i dag?
Det är typ en "light-version" av schizofreni, står lite här, det stämmer rätt bra på mig;
https://mind.se/fakta/diagnoser/schizoaffektivt-syndrom/

Men jag har inga hallucinationer, inga röster, men blir väldigt paranoid utan medicin.

Men jag är sjukpensionär, jag har även ADD (obehandlad) samt muppdiagnosen Asperger... Men jag har en daglig verksamhet att sysselsätta mig med.
 
ASD/Asperger: https://mind.se/fakta/neurpsykiatriska-diagnoser/asdaspergers-syndrom/
 
Richard sa:
Ja, det hjälper mot depression. Jag fick det 2003-2005, men nu är en stor del av 00-talet bortsuddat ur minnet. Det kom typ 10 år efter den sista ECT-behandlingen. Tur att jag skrivit runt 10 000 inlägg på Flashback så jag kan friska upp minnet från den tiden!


Det är typ en "light-version" av schizofreni, står lite här, det stämmer rätt bra på mig;
https://mind.se/fakta/diagnoser/schizoaffektivt-syndrom/

Men jag har inga hallucinationer, inga röster, men blir väldigt paranoid utan medicin.

Men jag är sjukpensionär, jag har även ADD (obehandlad) samt muppdiagnosen Asperger... Men jag har en daglig verksamhet att sysselsätta mig med.

Det man mindes raderas bort av el-chock?
 
FBspararIP sa:
Det man mindes raderas bort av el-chock?
Nä, en del tror att "man glömmer bort depressionen", men så funkar det inte. Elen används bara till att sätta igång ett krampanfall, likt epilepsi, som gör att det frigörs "lyckosubstanser" i hjärnan, typ serotonin o sånt. Man vet inte helt hur det fungerar.

Jag fick inga större minnesproblem under den tid jag fick ECT, mer än att jag köpte 2 likadana frukostar. Man får inte äta innan, eftersom man blir nedsövd, så jag köpte en kycklingbaguette o la i kylen.

Körde iväg till sjukhuset runt 07:00, bytte om, rullade till ECT-rummet, fick atropin, propofol som jag sövdes ner av, o celocurin som förlamar musklerna (så att kramperna inte ska bli så våldsamma). Sen märker man inte vad som händer o när man vaknar 5 min senare frågar man sig: "-Det är nog klart nu?" En gång vaknade jag, fortfarande kvar i ECT-rummet.

Runt 08:30 är jag pigg o kan ta bilen hem, men kom på att jag skulle ha frukost, o körde inom Baguttemacken o köpte en likadan kycklingbaguette. Det var väl det "värsta" minnesproblemet jag fick.

Men sen, 10 år senare, runt 2015, så började jag få sämre minne från 00-talet. Vet att jag var på semester i Thailand o att jag praktiserade i färgaffären. Men annars minns jag inte så mycket... Det kan bero på att jag käkat benzo sen 2000 (fick dock hålla upp vid ECT'n, då det försämrar effekten). Man kan få minnesluckor av det också...
 
Richard sa:
Nä, en del tror att "man glömmer bort depressionen", men så funkar det inte. Elen används bara till att sätta igång ett krampanfall, likt epilepsi, som gör att det frigörs "lyckosubstanser" i hjärnan, typ serotonin o sånt. Man vet inte helt hur det fungerar.

Jag fick inga större minnesproblem under den tid jag fick ECT, mer än att jag köpte 2 likadana frukostar. Man får inte äta innan, eftersom man blir nedsövd, så jag köpte en kycklingbaguette o la i kylen.

Körde iväg till sjukhuset runt 07:00, bytte om, rullade till ECT-rummet, fick atropin, propofol som jag sövdes ner av, o celocurin som förlamar musklerna (så att kramperna inte ska bli så våldsamma). Sen märker man inte vad som händer o när man vaknar 5 min senare frågar man sig: "-Det är nog klart nu?" En gång vaknade jag, fortfarande kvar i ECT-rummet.

Runt 08:30 är jag pigg o kan ta bilen hem, men kom på att jag skulle ha frukost, o körde inom Baguttemacken o köpte en likadan kycklingbaguette. Det var väl det "värsta" minnesproblemet jag fick.

Men sen, 10 år senare, runt 2015, så började jag få sämre minne från 00-talet. Vet att jag var på semester i Thailand o att jag praktiserade i färgaffären. Men annars minns jag inte så mycket... Det kan bero på att jag käkat benzo sen 2000 (fick dock hålla upp vid ECT'n, då det försämrar effekten). Man kan få minnesluckor av det också...

Finns det vetenskapliga tester som bevisar att elchocker fungerar? Elchocker för mig låter som lobotomering i modern tid.
 
FBspararIP sa:
Finns det vetenskapliga tester som bevisar att elchocker fungerar? Elchocker för mig låter som lobotomering i modern tid.
Jo, det finns det. Det används främst för att bota svår depression. Men även för att bryta psykoser.
 
Richard sa:
Jo, jag vet. Men det finns ingen anledning till min depression... Hade en bra uppväxt i medelklassen, trivdes i skolan, så bara vände allt i gymnasiet... Jag började bli aggressiv o mina föräldrar fick iväg mig till psyk. Jag ser inget annat att det skulle vara nån obalans med mina signalsubstanser i hjärnan.

Sen fick jag ett bra jobb, där jag trivdes o var omedicinerad ett tag. Utvecklade mig till gruppchef, internutbildare o maskinställare. Sen blev jag sjuk igen. Då var det värre, då fick jag börja käka antipsykos-medicin också. O sen 2003 har jag varit sjukskriven. Har fått schizoaffektivt syndrom.

Nja, andningsövningar hjälper lite o som jag sa provade jag på meditation. Men måste käka medicin ändå...

Det är inget fel på dig... Det är dina föräldrar/samhället det är fel på.

Även jag hade aggressionsproblem. Vi har det av goda anledningar! Vi ser orättvisor och ondska i samhället! Vi blir deprimerade när vi känner oss maktlösa, men det är vi inte! Vi har all makt att ändra världen. Gud ger oss denna kraft. Gud gee godhet.

Jag tar ALDRIG medicin de hjälper INTE! Big Pharmas produkter dödar dig/gör dig svagare rent mentalt och kroppsligt. Men spirituellt är du alltid lika stark.

Sluta med skiten och meditera andas som turtle sa. Försök göra det 7 min på morgonen. Skit i allt annat. Sluta ställa för höga krav på dig själv. Tillåt dig själv att vara arg ibland. Tillåt dig själv att slappa och inte göra ett skit. Du är inte skyldig någon någonting. Dina föräldrar satte dig i den här onda världen. Då får de ta hand om dog nu när du mår dåligt pga. Uppenbara anledningar.

Med små steg kan du börja göra saker du gillar/finna motivationen igen.

Träna motionera är bra. Ta promenader, etc.

Jag gör även något som kallas omvänd hjärntvättning. Media hjärntvättar folk att förstöra sina egna liv. Jag hjärntvättar mig själv med goda ord.

Gör en lista med goda ord som är direkt kopplade till dina känslor.

Exempelvis starka ord som: God, stark, modig, eller hela meningar som du vill uppnå i framtiden. Säg att du känner dig rädd, säg då i huvudet eller skriv på papper: jag är modig, jag är kungen, jag är fett ball, min kuk är större än Zlatan, etc lol.

Eller om du känner att du är värdelös skriv på lappen: mannen jag är värd mer än guld, guld är piss jämför med mig, etc. Haha du kan va ironisk/skämta det funkar endå för din hjärna tror på vad du säger till den.
 
Richard sa:
Jo, det finns det. Det används främst för att bota svår depression. Men även för att bryta psykoser.

Elchocker funger för helvete inte!! Wtf vad fan fick du det ifrån? Elchocker förstör väl snarare hjärnan... Knappast det man behöver. Men behöver hjärnan och man behöver möta sina problem. Eller man ska sjunka till botten så man kan ta sig tillbaka till toppen igen (jävligt svårt men belönande).

Psykoser finns inte.

Däremot finns näringsbrist. Antagligen näringsbrist kan ge obalans i hjärnan.

Folk som kallar er schitzo eller ger dumma diagnoser är de som själva är fel på i huvudet.
 
FBspararIP sa:

Hahah klart som fan det gör ont att köra högström genom hjärnan? Men det kanske är själva syftet om man är depressiv vill man ju skada sig själv..? Spoilers: det hjälper INTE!

Endast Gud kan rädda er mot onda andar!

Och det är sanningen.
 
Konspirationsteorier som att meditera eller äta en viss mat eller annat påverkar inte alls hur man mår psykiskt om allt annat är bra. Man kan ju må sämre av att någon jävlas men är man frisk innan klarar man det även om det kan vara tungt. Är man sjuk och får en idiot efter sig är det svårare att klara det, man kan bryta ihop beroende på vilka problem man har.

Det enda som hjälper en person som mår dåligt psykiskt är medicinering. Det gäller att hitta rätt mix och för att hitta rätt mix gäller det att hitta en läkare som veta vad han/hon gör. Om Richard inte tog sin medicin och istället höll på med hokus pokus skulle han snart bli sämre. Samtalsterapi KAN vara bra om den som håller i det är skicklig. Tyvärr är flera av dessa terapeuter flummare som tror att de är bra på det. Kan sluta i katastrof.

Nej, Richard fortsätt med medicineringen så kan du få ett någorlunda hyggligt liv.
 
Topp