Den stora skräckfilmtråden

Gnomeish

Medlem
Reg
25 Mars 2020
Inlägg
294
Hej vänner.
En filmhörna är inte komplett utan en skräckfilmtråd.

Jag hade tänkt att vi i denna tråd skulle kunna rekommendera, avråda från, eller bara allmänt diskutera skräck och splatterfilmer.
Inga filmer är för gamla eller för nya för att avhandlas.

Välkomna att snacka skräck kära vänner. :)
 
Eftersom jag är TS börjar väl jag då.
Tänkte börja med att rekommendera en riktigt gammal och ruskig sak som fick mig att sova med sänglampan tänd länge och väl när jag var en ung liten tjej, nämligen NOSFERATU från 1922 med Max Schreck som den vidrigt otäcke vampyren.
Min filmtokiga mamma hade den på VHS och hade varnat mig för hur otäck den var, men jag som sett både Elm Street och Jason rynkade överlägset på näsan.
"Vadå, en gammal svartvit stumfilm? Hahaha, det kan väl inte skrämma en Hasselmus ens en gång."

Hursomhelst så plockade jag fram den en gång när jag var hemma och var sjuk. Pappa jobbade utomlands och mamma jobbade natt. Min storebror var ute och min lillebror sov på övervåningen.

Jag hade inga större förväntningar. Kröp upp i soffan med en kopp te, ett par mackor och började titta.
Efter bara typ tio minuter var jag livrädd, och värre blev det.
Det var sån läskig, dyster och olycksbådande stämning i hela filmen och Vampyren själv var otäckare än både Freddy och Jason tillsammans.
Mitt te kallnade i muggen och mackorna förblev orörda.

När filmen äntligen var slut var jag helt svettig med hjärtklappning och tände alla lampor i hela undervåningen. Jag vågade inte gå upp till mitt rum utan satt kvar i soffan och tittade på TV-shop tills mamma kom hem.
Därefter drömde jag mardrömmar om Max Schreck i flera månader och han kan än idag dyka upp i mina drömmar när jag har feber.

Nu blev det ett block av text, men det är också en av de otäckaste skräckisar jag sett.
NOSFERATU
Kan klart rekommenderas om inte annat för kulturhistorians skull. Denna film bör alla skräckfilmälskare se.


MVH/Gnomeish.
 
Topp