Det höga priset på plastpåsar

Lustfylld

Medlem
Reg
23 Okt 2019
Inlägg
185
Va fan, jag va på systembolaget idag o köpte ett gäng bärs. Jag tyckte att det blev lite dyrare än normalt, men allt som oftast höjs ju priset på biran, så jag började inte tjafsa i kassan.. men när jag kom hem och tog en kik på kvittot, så såg jag att plastpåsarjävlarna kostade 6kr/st. Jag fick alltså betala 12kr för att bära hem 12 långöl!

Tur att jag sparade kvittot, imorgon är det jag som klampar in på systembolaget, lämnar tillbaka påsarna och kräver pengarna tillbaka enligt konsumentköplagen :evil:

Berättade detta för kompisen, han bara garva och sa att han va på Ica och där kostade en plastpåse 7kr!!

Va e detta??
 
Räknat i volym är plastpåsen på systembolaget mycket mindre och borde kosta minst två kronor mindre än Icas plastpåsar. Var det Socialdemokraterna som drev igenom skatten på plastpåsar själv eller har Miljöpartiet ett finger i det?
 
Klart det var Miljöpartiet som drev på det, men jag övergav Kristdemokraterna som tidigare fick min röst, just eftersom de röstade för. Var bara M o Sd som var mot.

Men visst, jag köper inte längre påsar på Systembolaget längre, de går ju knappt o ha till nått annat... Vanliga kassar från t.ex ICA behöver man ju till sopor o sånt.
 
Richard sa:
Klart det var Miljöpartiet som drev på det, men jag övergav Kristdemokraterna som tidigare fick min röst, just eftersom de röstade för. Var bara M o Sd som var mot.

Men visst, jag köper inte längre påsar på Systembolaget längre, de går ju knappt o ha till nått annat... Vanliga kassar från t.ex ICA behöver man ju till sopor o sånt.
Jag har helt slutat köpa plastpåsar på ICA. Påsar till sopor är mycket billigare att köpa på rulle. De billigaste jag hittat var på CityGross, där kostar det 0.65 kr per påse.
 
Eisenheim sa:
Jag har helt slutat köpa plastpåsar på ICA. Påsar till sopor är mycket billigare att köpa på rulle. De billigaste jag hittat var på CityGross, där kostar det 0.65 kr per påse.

Samma här. När jag köper en ny Ica plastpåse så återanvänder jag den många gånger innan den är helt sliten och till slut som soppåse.
 
Brukar ha ryggsäck med mig, i den har jag dessutom en återanvändbar påse i nått mellanting mellan papper o tyg, men ska kolla på soppåsar på rulle.
 
Plastpåsar r ett otyg. Vad hände med de där stärkelsebaserade påsarna som fanns för några sedan?
 
Jag har jävlar inte köpt en enda plastkasse sen ”plastpåseskatten” infördes.

Förr var plastkassar gratis, nu vill miljöpartiet lugga mig på några kronor på grund av sina absurda idéer.

Ryggsäck + gammal kasse i sidfickan kör jag med.
 
Jag har jävlar inte köpt en enda plastkasse sen ”plastpåseskatten” infördes.

Förr var plastkassar gratis, nu vill miljöpartiet lugga mig på några kronor på grund av sina absurda idéer.

Ryggsäck + gammal kasse i sidfickan kör jag med.
Bra för dig. Bra för miljön. Fortsätt så!
 
Gör som i Thailand, alla butiker tar bort alla plastpåsar. Man får egen väska/korg/säck/påse/spann/whatever med sig. Jag köper aldrig plastpåse sedan priserna gick upp. Nu är man van att ta med egen kasse.
 
Nu har Moderaterna och SD lovat om att sänka skatten på plastpåsar. Hela tanken är uppskruvad och stjäla pengar från konsumenter och inget annat.
 
Nu har Moderaterna och SD lovat om att sänka skatten på plastpåsar. Hela tanken är uppskruvad och stjäla pengar från konsumenter och inget annat.
När skatten sänkas då, lite innan nästa val?

2024

 
SD och övriga partier i TIDÖ-gruppen har lovat att skrota plastskatten 2024
 
Topp