Det positiva med en stark valuta.

Sportlaban

Medlem
Reg
12 Feb 2023
Inlägg
371
I Sverige propageras alltid i systemvänlig massmedia för inflation. Det heter "en svag valuta är bra för exporten" och svensken tror på det där. Han tänker ju aldrig själv någonting.

Nackdelarna snarare: importerade insatsvaror i exporten blir dyrare och risken för uppköp av svenska företag ökar (istället för att svenska företag tvärtom köper upp). Svensk industri utvecklas heller inte och Sverige intar inte täten bland världens avancerade länder.

Vill ni säga emot så för all del.
 
I Sverige propageras alltid i systemvänlig massmedia för inflation. Det heter "en svag valuta är bra för exporten" och svensken tror på det där. Han tänker ju aldrig själv någonting.

Nackdelarna snarare: importerade insatsvaror i exporten blir dyrare och risken för uppköp av svenska företag ökar (istället för att svenska företag tvärtom köper upp). Svensk industri utvecklas heller inte och Sverige intar inte täten bland världens avancerade länder.

Vill ni säga emot så för all del.

Fast du har ju fortfarande det faktum att det inte skulle vara ekonomiskt försvarbart att producera många av de produkter som vi importerar så jag är inte säker på hur en stark krona skulle kunna påverka det med. Man skulle också kunna göra det argumentet att eftersom vi är så pass export beroende som vi är så har vi större chans att få en större export om vi har en inflation.

Man behöver också inse att för företag som faktiskt tillverkar produkter så är nog kostnaderna för personal ett större problem än deras kostnader för olika delar som behövs i de olika produkterna.
 
Fast du har ju fortfarande det faktum att det inte skulle vara ekonomiskt försvarbart att producera många av de produkter som vi importerar så jag är inte säker på hur en stark krona skulle kunna påverka det med. Man skulle också kunna göra det argumentet att eftersom vi är så pass export beroende som vi är så har vi större chans att få en större export om vi har en inflation.

Man behöver också inse att för företag som faktiskt tillverkar produkter så är nog kostnaderna för personal ett större problem än deras kostnader för olika delar som behövs i de olika produkterna.

Personalkostnaderna i Sverige förvärras av inflationen. Kostnaderna ökar. Inflation i Sverige är alltså inte till gagn åt den industri som vi har kvar. Export har vi oavsett förutsatt omvärlden är intresserade av svensk export. Men sedan finns det ju olika typer av export. Bäst är den mest förädlade och den svåraste att kopiera för därifrån kommer det högsta välståndet.

Suveränt vore svenska industriella ambitioner i en deflations-ekonomi men det lär inte hända. Svenskarna är alldeles för indoktrinerade. Inte bara låter de som riksdagsmännen gör i de flesta frågor. Svenskarna påminner också i otroligt hög grad om bank-ekonomer.
 
Personalkostnaderna i Sverige förvärras av inflationen. Kostnaderna ökar. Inflation i Sverige är alltså inte till gagn åt den industri som vi har kvar. Export har vi oavsett förutsatt omvärlden är intresserade av svensk export. Men sedan finns det ju olika typer av export. Bäst är den mest förädlade och den svåraste att kopiera för därifrån kommer det högsta välståndet.

Suveränt vore svenska industriella ambitioner i en deflations-ekonomi men det lär inte hända. Svenskarna är alldeles för indoktrinerade. Inte bara låter de som riksdagsmännen gör i de flesta frågor. Svenskarna påminner också i otroligt hög grad om bank-ekonomer.

Fast samtidigt så är det så att många länder har ett inflationsmål så det är ju inte något unikt. Sverige och USA har 2, Ryssland har runt 4% https://www.cbr.ru/eng/dkp/objective_and_principles/ och andra länder har andra mål så den kostnadsökningen som kommer av att personal kostnader ökar är inräknat i själva det ekonomiska systemet från första början. Problemet kommer när inflationen ökar i högre takt.

Att svenskar låter som bank-ekonomer när det gäller den ekonomiska politiken och hur ekonomin fungerar är förmodligen för att man inser att den är mer komplex och baseras på flera olika faktorer som måste inräknas för att kunna förstå den.

Det finns flera problem med det ekonomiska systemet på ett internationellt plan men det har inte med inflationen i sig att göra att göra utan är på även andra nivåer.
 
Att svenskar låter som bank-ekonomer när det gäller den ekonomiska politiken och hur ekonomin fungerar är förmodligen för att man inser att den är mer komplex och baseras på flera olika faktorer som måste inräknas för att kunna förstå den.

Nej. Svensken är en obildad idiot som inte kan tänka själv men som tror sig förstå saker genom att låta sig indoktrineras. Han upprepar vad massmedia tutar i honom. Därför låter svensken som vilken bank-mupp som helst, som när denna öppnar truten bara företräder sin bank och bransch istället för att ta ansvar för sitt land och för industrin i Sverige.
 
Nej. Svensken är en obildad idiot som inte kan tänka själv men som tror sig förstå saker genom att låta sig indoktrineras. Han upprepar vad massmedia tutar i honom. Därför låter svensken som vilken bank-mupp som helst, som när denna öppnar truten bara företräder sin bank och bransch istället för att ta ansvar för sitt land och för industrin i Sverige.
Drar du alltid alla över en kam? Är alla du inte tycker om idioter, horor mm? Har du aldrig funderat på att vårda språket?
Det verkar som om du inte är Svensk eller så är du den ende som undantas från att vara idiot och står över alla andra i kunskapen om allt. Jag tror inte på det, de som försöker höja sig själva till skyarna och kalla andra för idioter mm brukar vara osäkra, skygga och patetiska personer.
 
Nej. Svensken är en obildad idiot som inte kan tänka själv men som tror sig förstå saker genom att låta sig indoktrineras. Han upprepar vad massmedia tutar i honom. Därför låter svensken som vilken bank-mupp som helst, som när denna öppnar truten bara företräder sin bank och bransch istället för att ta ansvar för sitt land och för industrin i Sverige.

Fast det är inte något som är unikt för Sverige eller svenskar utan något som är internationellt vedertaget. Jag gav dig till och med en länk till Bank of Russia som förklarar varför de har inflation.
Det är inte enkelt och svartvitt. Framförallt när man har ett system som är så internationellt sammanlänkat på många olika sätt. Jag är själv kritisk mot finansmarknaden och ser stor potential med DeFi som skulle kunna rätta till många av de problem som finns i finansmarknaden.
 
Fast samtidigt så är det så att många länder har ett inflationsmål så det är ju inte något unikt. Sverige och USA har 2, Ryssland har runt 4%....

.

Det är en siffra makthavarna dragit ut ur röven. Siffran är olika stor, som du ser själv, så det är godtyckligt och lämpligt för makthavarna. Det fina med sådana här inflationssiffror är dessutom att man med dessa kan presentera positiva tillväxt-siffror - när välståndet ändå utvecklas baklänges.

Det är bättre för småfolket med deflation men det vill makthavarna inte veta av. De sitter på inflationsskyddade tillgångar i mycket större utsträckning och vinner tillgångar på inflationen på de mindre bemedlade människornas bekostnad. Klyftorna växer och småfolket kliar sig i huvudet och undrar varför klyftorna inte minskar. Men i massmedia får de inget svar. Inte heller därifrån.
 
Drar du alltid alla över en kam? Är alla du inte tycker om idioter, horor mm? Har du aldrig funderat på att vårda språket?

80% minst är stöpta i samma form. De är icke-genuina och man märker det ständigt. De är Trump-hatare, vaccinpundare, klimatmuppar och NATO-vurmare. Vi får väl se vad svenskarna är härnäst.
 
Det är en siffra makthavarna dragit ut ur röven. Siffran är olika stor, som du ser själv, så det är godtyckligt och lämpligt för makthavarna. Det fina med sådana här inflationssiffror är dessutom att man med dessa kan presentera positiva tillväxt-siffror - när välståndet ändå utvecklas baklänges.

Det är bättre för småfolket med deflation men det vill makthavarna inte veta av. De sitter på inflationsskyddade tillgångar i mycket större utsträckning och vinner tillgångar på inflationen på de mindre bemedlade människornas bekostnad. Klyftorna växer och småfolket kliar sig i huvudet och undrar varför klyftorna inte minskar. Men i massmedia får de inget svar. Inte heller därifrån.

Att siffrorna är olika beror på att den måste anpassas till varje lands egna situation. Det finns inte en universell utformning som fungerar för alla länder eftersom alla länder har olika förutsättningar.

Att klyftorna växer beror knappast bara på inflation utan på andra aspekter av finansmarknaden och är knappast något som jag själv är nöjd med. Vi behöver göra om hela det ekonomiska systemet från grunden på en internationell nivå.
Det beror även på en politik som har fokuserat på arbetsgivarens rättigheter och mindre på deras skyldigheter vilket har gjort att företagens vinster har ökat på arbetstagares bekostnad.
 
80% minst är stöpta i samma form. De är icke-genuina och man märker det ständigt. De är Trump-hatare, vaccinpundare, klimatmuppar och NATO-vurmare. Vi får väl se vad svenskarna är härnäst.
Du är för statisk i din syn på folk.
Blandningen av åsikter och kunskap är mycket stor. Om 80% är emot Ryssland så är 50% av samma 80% motståndare till USA och 40% motståndare till Nato. Av de 20% som är för Ryssland är 10% mot USA och 10% för Nato. Det är dessutom är inte alla som är för Nato också för USA och alla som är emot Nato är inte mot USA.
Jag gissar siffrorna baserat på opinionsundersökningar men det är inte det viktiga utan det viktiga är att visa att en samlad folkmängds åiskter är som en myrstack, dvs alla springer runt lite hur som helst med sina åsikter.
Om jag tar mig själv förstår jag att Ryssland anföll Ukraina men är helt emot kriget och anser att Ryssland är en diktatur med en homofob som diktator men som jag ibland blir imponerad av. Jag kan mycket om Ryska vapen men är helt emot vapen. Jag är jäkligt stolt för Jas Gripen men tycker det är vansinne att lägga så mycket pengar på vapen som är till för att döda oss. Jag ogillar Trump, nästan hatar, men tycker att hans syn på krig och ekonomiska internationella samfund är mycket bra. osv osv.
Som du ser kan man inte facka in 80% av folket i ett fack. Om du skall göra det behöver du flera miljoner fack.

I övrigt skall du ta till div vad Ramzez skriver till dig, det är kloka ord.
 
Du är för statisk i din syn på folk.
Blandningen av åsikter och kunskap är mycket stor. Om 80% är emot Ryssland så är 50% av samma 80% motståndare till USA och 40% motståndare till Nato. Av de 20% som är för Ryssland är 10% mot USA och 10% för Nato. Det är dessutom är inte alla som är för Nato också för USA och alla som är emot Nato är inte mot USA.
Jag gissar siffrorna baserat på opinionsundersökningar men det är inte det viktiga utan det viktiga är att visa att en samlad folkmängds åiskter är som en myrstack, dvs alla springer runt lite hur som helst med sina åsikter.
Om jag tar mig själv förstår jag att Ryssland anföll Ukraina men är helt emot kriget och anser att Ryssland är en diktatur med en homofob som diktator men som jag ibland blir imponerad av. Jag kan mycket om Ryska vapen men är helt emot vapen. Jag är jäkligt stolt för Jas Gripen men tycker det är vansinne att lägga så mycket pengar på vapen som är till för att döda oss. Jag ogillar Trump, nästan hatar, men tycker att hans syn på krig och ekonomiska internationella samfund är mycket bra. osv osv.
Som du ser kan man inte facka in 80% av folket i ett fack. Om du skall göra det behöver du flera miljoner fack.

I övrigt skall du ta till div vad Ramzez skriver till dig, det är kloka ord.

Svenskarna är såhär. Oavsett ny fråga som dyker upp är folkflertalet alltid likadana och på detta viset. De är vaccin-pundare, NATO-runkare, klimatmuppar, Trump-hatare och (fega) rysshatare. Flera tycker att "det är så enkelt att betala med kort", "med mobilen kan man göra allt". Massmedia är verktyget att skapa svenskarna till att vara såhär - de utvecklar ett gemensamt karaktärsdrag deras land och därmed de själva aldrig drar nytta av.

Ryssland anföll inte Ukraina. Ryssarna har eskalerat kriget som redan pågick där. Ryssland svarade på NATOs expansion och Ukraina har kom i kläm. Om Putin är "homofob" så är det väl inget dåligt med det eller vad skulle det vara?

"Ogillar Trump". Varför? Är du en idiot? Är du sur för att när han var president hindrade ett stort angrepp mot Iran? Är du klimatmupp? Bög? Vilket är ditt problem egentligen?
 
Jag har inga problem men det är uppenbart att du har problem vare sig du är medveten om det eller inte.
 
Jag har inga problem men det är uppenbart att du har problem vare sig du är medveten om det eller inte.

Ducka inte. Svara på frågorna istället! Är du bög? För du kallar ju Putin för "homofob" och du hatar Trump. Med tanke på NATOs krig i Ukraina påminner du starkt bara om gemene idiot till svensk.

De överbelånade mupparna i Sverige. De vill allt i världen inte ha flera räntehöjningar :) Men de måste till för inflationen i Sverige är för hög. Så de fortsätter att vara korkat arroganta och självgoda också. "Inflationen är importerad". Nej den är hemmatillverkad.

Skräpland. Obildat folk också. Eftersom de flesta inte vet vad inflation faktiskt är begriper de inte hur den har uppkommit. Inte för att det är svårt att förstå - för den som vill det vill säga.
 
Senast ändrad:
Ducka inte. Svara på frågorna istället! Är du bög? För du kallar ju Putin för "homofob" och du hatar Trump. Med tanke på NATOs krig i Ukraina påminner du starkt bara om gemene idiot till svensk.

De överbelånade mupparna i Sverige. De vill allt i världen inte ha flera räntehöjningar :) Men de måste till för inflationen i Sverige är för hög. Så de fortsätter att vara korkat arroganta och självgoda också. "Inflationen är importerad". Nej den är hemmatillverkad.

Skräpland. Obildat folk också. Eftersom de flesta inte vet vad inflation faktiskt är begriper de inte hur den har uppkommit. Inte för att det är svårt att förstå - för den som vill det vill säga.
Nej, jag är inte homosexuell (som det heter. "Bög" är ett nedsättande ord för samma sak). Däremot är jag för människans frihet att själv bestämma så långt det är möjligt, jag är för representativ demokrati och yttradefrihet som inte skadar någon. Men i vårt samhälle finns det tyvärr de som inte tycker vi skall vara fria att bestämma själva, ha yttrandefrihet, vara som den vi är eller klä oss som vi vill. De är emot folks om tror på någon gud, som har en annan sexuell läggning, som vill vaccinera sig, som vill rösta på vad de vill, som vill motverka den globala temperaturhöjningen och mycket annat. Räcker det som svar?
Vad det gäller ekonomi, inflation och välstånd tror jag, på goda grunder, att vi är bland de bästa i klassen tillsammans med övriga nordiska länderna.
Du kallar Svenskar för "de", "ni", "den" och "dom", betyder det att du inte är Svensk själv? Ducka inte den frågan nu!
 
Ducka inte. Svara på frågorna istället! Är du bög? För du kallar ju Putin för "homofob" och du hatar Trump. Med tanke på NATOs krig i Ukraina påminner du starkt bara om gemene idiot till svensk.

De överbelånade mupparna i Sverige. De vill allt i världen inte ha flera räntehöjningar :) Men de måste till för inflationen i Sverige är för hög. Så de fortsätter att vara korkat arroganta och självgoda också. "Inflationen är importerad". Nej den är hemmatillverkad.

Skräpland. Obildat folk också. Eftersom de flesta inte vet vad inflation faktiskt är begriper de inte hur den har uppkommit. Inte för att det är svårt att förstå - för den som vill det vill säga.

Belåningsgraden är dock något som myndigheterna har försökt adressera på olika sätt så det är en separat fråga i grunden.

Ja inflationen är för hög vilket till och med Riksbanken påpekar så det går inte att mäta hur bra det är med inflation baserat på hur det är nu.

Det är bättre för småfolket med deflation men det vill makthavarna inte veta av. De sitter på inflationsskyddade tillgångar i mycket större utsträckning och vinner tillgångar på inflationen på de mindre bemedlade människornas bekostnad. Klyftorna växer och småfolket kliar sig i huvudet och undrar varför klyftorna inte minskar. Men i massmedia får de inget svar. Inte heller därifrån.
Ett större hot mot folks privatekonomi är företags vinstmarginaler och finansmarknadens ryska roulette mer än inflationen.
Vi kan ju titta på företag som Volvo Cars som enligt ditt argument borde gå med förlust år efter år. Tvärtom så ökade deras omsättning förra året https://carup.se/sa-hog-blev-volvo-cars-vinst-under-2022-forsaljningen-slog-rekord/
Samma finner vi med Scania.
 
Jag har aldrig riktigt förstått mig på inflation. Jag kan googla fram men jag får inte ihop saker. När det krisar som mest ekonomiskt och allt är mycket dyrare än vanligt höjer bankerna räntan för jämna ut inflationen. Men vad är inflation? Är det att stabilisera ekonomin eller vad?!

När räntan var låg och låg ca 2% hade människor mer pengar i plånboken och kunde spendera. Köpkraften var starkare då. Nu när matpriserna är så höga och allt annat kommer bankerna på att det är inflation och räntan måste höjas. Med höjd ränta innebär det mindre köpkraft för konsumenten. När köpkraften minskar föranleder det till arbetslöshet. En restaurang eller en klädesbtutik behöver inte extra personal när färre köper varor.

Förklara för mig hur det är tänkt? När är inflationen stabiliserad? När den är stabiliserad kommer räntan sänkas då?

Det är inte bara Sverige men jag fattar inte hur amerikanska FED kan styra världens ränta.
 
Ett större hot mot folks privatekonomi är företags vinstmarginaler och finansmarknadens ryska roulette mer än inflationen.
Vi kan ju titta på företag som Volvo Cars som enligt ditt argument borde gå med förlust år efter år. Tvärtom så ökade deras omsättning förra året https://carup.se/sa-hog-blev-volvo-cars-vinst-under-2022-forsaljningen-slog-rekord/
Samma finner vi med Scania.

?? Vad argumenterar jag om och på vad sätt skulle det innebära att Volvo Cars och Scania skulle ha minskad omsättning samt gå med förlust? Nu? Det jag skriver om deflation, det stämmer.
 
Risksbanken skyller inflationen på elstödet.

Statens utbetalningar av elstöd i mångmiljardklassen drev på inflationen. Det säger Riksbankens chef Erik Thedéen i SVT-programmet ”30 minuter ”.

– Ja, om man inte hade gjort det så hade inflationen varit något lägre, säger Thedéen.

Han säger vidare att det ”antagligen är så” att även räntan därmed hade varit lägre utan utbetalningen av elstödet.

Driver dom här träskallarna med oss?
 
Topp