Disel eller bensinare?

Mongo

Medlem
Reg
13 Dec 2018
Inlägg
87
Ska köpa en ny bil fast jag har inte bestämt mig riktigt på om jag ska välja diesel eller bensin. Enligt många andra är diesel bil inget bra alternativ på korta sträckor. Glödstiften täpps till. Annat är att skatten ska höjas mer.

Diesel eller bensin?
 
Din fiende ligger i bilskatten precis som du säger, för beskattningsreglerna för diesel härstammar från tidigt 1900tal när dieslar var skitiga som satan av sig.
Varför det inte har ändrats? Jo för pengarna är smidiga för staten, annars hade det ändrats för fan så länge sedan.

Angående igentäppta glödstift så behöver du inte oroa dig, speciellt inte om du kör motorn 5 minuter eller mer så den får bli varm.

Det positiva med diesel är bättre vridmoment och lägre bränsleförbrukning, men räkna lite på skatt och hur långt per år du kör och gör samma sak med bensinare så kommer du snabbt att se vilken det är du skall satsa på. :)


/Lifooz
 
Jag kommer inte köpa diesel ännu. Ligger många år framåt om jag ens kommer köpa en diesel bil. Mycket som brukar sota igen om du inte kör längre sträckor då och då.
 
Diesel är mycket roligare att köra än bensin, och koldioxidutsläppen lär ju vara mindre. Men fråga är om inte tiden runnit ifrånexplosionsmotorn. Nu är det elmotor med eller utan bränsecell som gäller!
 
Nu när diselpriset nått över 19 kronor kommer jag gå över till bensin som är över en krona billigare.
 
Topp