En enda fråga till Gud

blueberry

Medlem
Reg
20 Okt 2019
Inlägg
66
Du får en fråga att ställa Gud. Själv tänker jag mig ett citat av Avril Lavigne: Why do you had to go and make things so complicated? -- https://youtu.be/5NPBIwQyPWE
 
blueberry sa:
Du får en fråga att ställa Gud. Själv tänker jag mig ett citat av Avril Lavigne: Why do you had to go and make things so complicated? -- https://youtu.be/5NPBIwQyPWE

Måste tänka lite på min egen fråga, men gällande din fråga så, är det verkligen skaparen som gjort saker komplicerade? Eller är det människan som skapat komplikationerna?
 
Skaparen säger att luften har du överallt, hitta nu en sjö att dricka ur och tvätta dig i, sätt sedan några frö i marken så du får mat, bygg sedan en koja för skydd. Nu kan du behöva lite kläder och täcken kanske, och en yxa och några tändare, sedan har du väll nästan allt du behöver? Men människan ska ha så mycket mer, därmed skapas komplikationer.


Vad är mänsklighetens största önskan till "gud"? Jo att få bestämma själv, så "gud" gav oss friheten att göra som vi vill. Och då gnäller människan på "gud" om varför den inte är vår barnvakt när våra val blir onda. Det är en konsekvens av våra rättighet att göra egna val, alltså vi som bär skulden och måste fixa problemen.
 
turtle sa:
Skaparen säger att luften har du överallt, hitta nu en sjö att dricka ur och tvätta dig i, sätt sedan några frö i marken så du får mat, bygg sedan en koja för skydd. Nu kan du behöva lite kläder och täcken kanske, och en yxa och några tändare, sedan har du väll nästan allt du behöver? Men människan ska ha så mycket mer, därmed skapas komplikationer.

Det där tycker jag verkar vara romantiskt i ordets positiva betydelse, och jag kan tänka mig det själv. Men är det inte enbart ett sätt att leva, som visserligen många saknar, och ingen universallösning? Det behöver det väl iofs inte vara, det är kanske bara jag som tänker så när jag diskuterar Gud/Jesus, att det ska vara komplett.

Att gå tillbaka till sina rötter alltså? Har det med att tillfredställa de mänskliga generna att göra, och är det lösningen? Alla kommer då, misstänker jag, att ha olika uppfattning om hur "rent" man ska leva, och det går säkert att dra paralleller till olika religioner. Är en BIC-tändare för mycket, blir man bränd på bål för att ha en? Även inom programmering diskuteras det :) "Less is more", "Tim Toady", minmalism mot... ja, vad nu det svenska motsatsordet är.

Att alla har/är sin egen religion och respekterar andras är väl schysst, men vad går då samarbete ut på? Att hitta den gemensamma ytan? Att träna på att byta yta tills man är någon slags jävla Buddha, överallt? För att återkoppla till din tråd om meditation, om jag får projicera litegrann: kan det vara så att allt som jag har skrivit, det visste du redan? Det behövs bara någon som skriver det på ett korrekt sätt?
 
blueberry sa:
Det där tycker jag verkar vara romantiskt i ordets positiva betydelse, och jag kan tänka mig det själv. Men är det inte enbart ett sätt att leva, som visserligen många saknar, och ingen universallösning? Det behöver det väl iofs inte vara, det är kanske bara jag som tänker så när jag diskuterar Gud/Jesus, att det ska vara komplett.

Att gå tillbaka till sina rötter alltså? Har det med att tillfredställa de mänskliga generna att göra, och är det lösningen? Alla kommer då, misstänker jag, att ha olika uppfattning om hur "rent" man ska leva, och det går säkert att dra paralleller till olika religioner. Är en BIC-tändare för mycket, blir man bränd på bål för att ha en? Även inom programmering diskuteras det :) "Less is more", "Tim Toady", minmalism mot... ja, vad nu det svenska motsatsordet är.

Att alla har/är sin egen religion och respekterar andras är väl schysst, men vad går då samarbete ut på? Att hitta den gemensamma ytan? Att träna på att byta yta tills man är någon slags jävla Buddha, överallt? För att återkoppla till din tråd om meditation, om jag får projicera litegrann: kan det vara så att allt som jag har skrivit, det visste du redan? Det behövs bara någon som skriver det på ett korrekt sätt?

Nej det är ingen universal lösning, inte heller förespråkar jag en specifik livs still. Jag bara pekar ut att det inte behöver vara så svårt som det är i dagens läge. Men ja, jag tror dom flesta skulle kunna ha det lite lättare och bättre om dom tänkte iaf lite "minimaliskt". Men hur minimalistiskt det nu ska va vet jag inte i någon annans än mitt egna fall, jag tänker iaf ha bic tändare, det man har faktiska behov av måste man såklart ha, det är inte så att man ska straffa sig själv. Men tex. Det skulle väll räcka att en människa har bara ett sett köksredskap, 1 sked, en gaffel, en skål, en kastrull. Det är ju bara vara duktig och rengöra när man är färdig. Sen behöver så klart vissa, som barnfamiljer, mer. Men varför ska man ha så mycket? Blir ju ett helt berg med disk hos de flesta.


Med meditationen förstår jag inte hur du menar, men kanske beror på att du har missförstått mig med i den tråden?
 
turtle sa:
Nej det är ingen universal lösning, inte heller förespråkar jag en specifik livs still. Jag bara pekar ut att det inte behöver vara så svårt som det är i dagens läge.

Och jag argumenterar inte mot att du är rätt person att peka ut det.

turtle sa:
Men ja, jag tror dom flesta skulle kunna ha det lite lättare och bättre om dom tänkte iaf lite "minimaliskt". Men hur minimalistiskt det nu ska va vet jag inte i någon annans än mitt egna fall, jag tänker iaf ha bic tändare, det man har faktiska behov av måste man såklart ha, det är inte så att man ska straffa sig själv.

Kan det inte finnas ett behov av att straffa sig själv istället för att andra gör det? Eller är du helt emot straff principiellt?

turtle sa:
Men tex. Det skulle väll räcka att en människa har bara ett sett köksredskap, 1 sked, en gaffel, en skål, en kastrull. Det är ju bara vara duktig och rengöra när man är färdig. Sen behöver så klart vissa, som barnfamiljer, mer. Men varför ska man ha så mycket? Blir ju ett helt berg med disk hos de flesta.

Sådärja.
 
Topp