EU val 2024

Ak47

Medlem
Reg
19 Dec 2018
Jag har inte koll alls p EU-val. Frankrikes presdent Macron skall upplösa parliamentet. Beligen premiärminster avgår. Vad handlar allt detta om?
Vad är det som händer i Europa?

Avseende svenska resultatet jämfört med 2019 verkar det bli såhär (2024 års röster till vänster):

S 24,90% 23,48% oförändr
M 17,50% 16,83% liten ökning
SD 13,20% 15,34% hyfsat stor sänkning
MP 13,80% 11,52% hyfsat stor ökning
V 10,90% 6,80% stor ökning, bra resultat

Intrycket jag får är att C, liberalerna och KD har problem och kommer ha problem även 2028 (om Europa inte är i spillror då). De verkar alla ha svårt att dra folk. Finns ingen större vits att rösta på dem, verkar man i Sverige tycka. Varför Vänsterpartiet lyckades så bra vet jag inte. Vad tror ni andra? TV4s kampanj mot SD ser ut att ha lyckats även då jag personligen inte fattar varför. En stor del av opinionsbildningen sker ju på INTÄÄRNÄT.

MP drar en del då svenskarna är klimatmuppar och tror på det där alltjämt. NATO-anslutningen har S och M bägge dragit nytta av eller iallafall inte tagit skada av.

Valdeltagandet var lågt. 50,7 procent. 2019 var det 55,3 procent. Svårt att hitta uppgifter om valdeltagande i tidigare val. Det går därför att misstänka att makthavarna vill dölja att trenden att delta i valet är i avtagande.

Topp