Flytande smör, bra eller dåligt?

chili

Medlem
Reg
31 Jan 2019
Inlägg
154
Jag har gått över till flytande smör sen många år tillbaka, dock är jag osäker på hur nyttigt det är eftersom smöret innehåller kemikalier för att det ska vara i vätskeform.

Den jag använder https://handla.ica.se/handla/produkt/smor----rapsolja-5dl-arla-id_p_7311870652194
 
Ja kemikalier är ju knappast nyttigt, så din oro är nog befogad, folk mår dåligt i dagens samhälle men förstår inte varför, sluta köpa skit ni inte vet vad som gjorts med. Alla sketna ämnen som finns i allt vi äter och dricker varje dag har blivit en vana, vi märker knappt att vi mår dåligt och fattar inte vart det kommer ifrån.

Ät råa grönsaker, frukt och koka\ugnsbaka potatis, samt drick egen pressad juice och destillerat vatten i några veckor så kommer ni förstå vad allt socker och kemikalier gör med er dagligen.
 
turtle sa:

Säg mig. Vad i denna innehållsdeklaration skulle du säga är farligt?

INGREDIENTS: WATER (87.4%), FIBRE E460 (4.7%), SUGARS (2.5%) (GLUCOSE (40%), FRUCTOSE (36%), SUCROSE (24%)); AMINO ACIDS (1.2%) (GLUTAMIC ACID (19%), ASPARTIC ACID (16%), HISTIDINE (11%), LEUCINE (7%), LYSINE (5%), PHENYLALANINE (4%), ARGININE (4%), VALINE (4%), ALANINE 4% SERINE (4%), GLYCINE (3%), THREONINE (3%), ISOLEUCINE 3% , PROLINE (3%) TRYPTOPHAN (1%) CYSTINE (1%), OSINE (1%), METHIONINE (1%)); ASH (0.4%), FATTY ACIDS (0.3%) (OMEGA-6 FATTY ACID: LINOLEIC ACID (46.3%), PALMITIC ACID (24.9%), OMEGA-3 FATTY ACID: LINOLENIC ACID (19.1%), PALMITOLEIC OLEIC ACID (7.4ACID %), STEAR (0 IC ACID (1.5%), ERMYRISTO LS, IC AC , ID (0 E300, 4%)); PHYTOST E515, PHYLLOQUINONE, PERILLYL ALCOHOL, THIAMIN, NIACIN, COLOURS (HESPERIDIN (70%), ERIOCITRIN (20%), RUTIN (10%)); FLAVOURS (LIMONENE (65.9%) BETA-PINENE (13.8%), GAMMA-TERPINENE (9.4%), ALPHA-PINENE (2.0%) GERANIAL (1.5%), MYRCENE (1 5%), NERAL (0 9%) SABINENE (0.5%), BETA-BISABOLENE (0 5%), ALPHA-THUJENE (0.4%), MERYL ACETATE (0.4%), GERANYL ACETATE (0.4%), TERPINOLENE (0.4%), TRANS-ALPHA-BERGAMOTENE (0.3%) BETA CAROPHYLLENE (0.2%), ALPHA-TERPINENE (0.2%`, ALPHA-TERPINOL (0.2%), ALPHA-PHELLABDRENE (0.1%), (E)-BETA OCIMENE (0.1%), NONANAL (0.1%), LINALOOL (0.1%), C TRONELLAL (0.1%)).
 
turtle sa:
Mitt svar är; vet du inte vad det är, så ät det inte. Jag tog en banan, den är identifierbar.
Det är förvisso en bra taktik om man saknar kunskap, men kan du inte ta och utveckla det där med att "kemikalier är ju knappast nyttigt"?

(Kan för övrigt garantera att ovanstående recept inte är farligt om du inte råkar ha någon allergi.)
 
sugerkuken sa:
Det är förvisso en bra taktik om man saknar kunskap, men kan du inte ta och utveckla det där med att "kemikalier är ju knappast nyttigt"?

(Kan för övrigt garantera att ovanstående recept inte är farligt om du inte råkar ha någon allergi.)

Till skillnad från dig har jag inget emot att erkänna mina misstag, lägg till "många" i det jag sa.

(skulle inte ta några garantier från oärliga typer som sugerkuken, och bara för något inte är direkt "farligt" betyder inte att det är bra. Skiten finns i allt, det är som att vi blir medicinerade i små mängder överallt.)
 
turtle sa:
Till skillnad från dig har jag inget emot att erkänna mina misstag,
Jag har inga som helst problem att erkänna mina misstag. Att något sådant inte hänt i diskussionerna med dig beror inte på mig. Du kanske inte har några problem att erkänna dina misstag, men i så fall har du helt ohyggliga svårigheter med att förstå dina misstag.

lägg till "många" i det jag sa.
Fast det du säger säger ju absolut noll och absolut ingenting alls. Vatten är en kemikalie. Vitaminer, kolhydrater och proteiner också.

Det hela beror visserligen på vilken definition av "kemikalie" man använder. Enligt Svenska kemistsamfundet är det något som inte är "avsett att äta", vilket betyder att exakt samma ämne kan vara en kemikalie i ett sammanhang men inte ett annat. SAOB säger att en kemikalie måste framställas på "kemisk väg", vilket går att tolka som att det har syntetiserats fram och inte tillverkats på naturlig väg. Observera dock att ingen av dessa definitioner säger ett enda jota om hur farligt det är. Många av de absolut farligaste gifterna är 100% naturliga.
 
superkuken sa:
Jag har inga som helst problem att erkänna mina misstag. Att något sådant inte hänt i diskussionerna med dig beror inte på mig. Du kanske inte har några problem att erkänna dina misstag, men i så fall har du helt ohyggliga svårigheter med att förstå dina misstag.


Fast det du säger säger ju absolut noll och absolut ingenting alls. Vatten är en kemikalie. Vitaminer, kolhydrater och proteiner också.

Det hela beror visserligen på vilken definition av "kemikalie" man använder. Enligt Svenska kemistsamfundet är det något som inte är "avsett att äta", vilket betyder att exakt samma ämne kan vara en kemikalie i ett sammanhang men inte ett annat. SAOB säger att en kemikalie måste framställas på "kemisk väg", vilket går att tolka som att det har syntetiserats fram och inte tillverkats på naturlig väg. Observera dock att ingen av dessa definitioner säger ett enda jota om hur farligt det är. Många av de absolut farligaste gifterna är 100% naturliga.

Du kanske istället ska ta och stava ut för oss exakt vad som finns i TS produkt.
 
turtle sa:
Du kanske istället ska ta och stava ut för oss exakt vad som finns i TS produkt.
Det kan jag inte svara på. Jag ser inget som ser anmärkningsvärt ut, men jag är inte så kunnig att jag vågar lova något.
 
superkuken sa:
Vad vill du ha sagt? Den innehållslista jag postade har jag koll på, men jag har inte koll på de ämnena som finns i det flytande smöret.


Ok, så låt leken börja. Kanske vi bör öppna en ny tråd för leken?
Superkuken förklarar exakt vad de konstiga orden faktiskt är. Välj ett konstigt ord från superkukens lista och få förklarat exakt vad det är.


Jag börjar.
Vad är; PHENYLALANINE
Och; THREONINE
Och; PHYLLOQUINONE
 
turtle sa:
Ok, så låt leken börja. Kanske vi bör öppna en ny tråd för leken?
Superkuken förklarar exakt vad de konstiga orden faktiskt är. Välj ett konstigt ord från superkukens lista och få förklarat exakt vad det är.


Jag börjar.
Vad är; PHENYLALANINE
Och; THREONINE
Och; PHYLLOQUINONE
Det är innehållsdeklarationen för en helt vanlig citron.
 
superkuken sa:
Det är innehållsdeklarationen för en helt vanlig citron.

Ok, så då antar jag att hela din text är från en citron, inte bara delarna jag råkade välja?

Men nu får du ju förklara vad som hänt med citronen för att den ska få ett nytt namn så klart, för om det bara va citron hadde det väll stått med citron juice eller rivet citron skal.
 
turtle sa:
Ok, så då antar jag att hela din text är från en citron, inte bara delarna jag råkade välja?
Hela alltet ja. Det är vad en citron innehåller.

Men nu får du ju förklara vad som hänt med citronen för att den ska få ett nytt namn så klart, för om det bara va citron hadde det väll stått med citron juice eller rivet citron skal.
För att den listar kemiska ämnen, och "citronjuice" är inte ett kemiskt ämne. Listan är till för att driva med sådana som dig som tittar på innehållsdeklarationer och säger "oj, vad läskigt, titta vad mycket kemikalier". Här har du originalbilden: https://jameskennedymonash.files.wordpress.com/2014/08/ingredients-of-a-lemon-english.jpg
 
superkuken sa:
Hela alltet ja. Det är vad en citron innehåller.


För att den listar kemiska ämnen, och "citronjuice" är inte ett kemiskt ämne. Listan är till för att driva med sådana som dig som tittar på innehållsdeklarationer och säger "oj, vad läskigt, titta vad mycket kemikalier". Här har du originalbilden: https://jameskennedymonash.files.wordpress.com/2014/08/ingredients-of-a-lemon-english.jpg

Så dem som ger oss innehållsförteckningar på maten vi köper vill driva med oss snarare än att informera oss?

Man ger innehållsförteckning på maten så att vi ska veta vad det innehåller, men man gör det på ett språk man vet vi inte förstår.

Känns som dom är tvungna att skriva vad som är i, men vill egentligen inte att vi ska veta och därför gör det så komplicerat som möjligt.

Målet är att informera konsumenterna men man gör det på ett språk vi inte förstår, det är ju så korkat att man måste undra om det är gjort så på flit.


Känns även som ordet kemikalie har vridits och böjts för att ge det ny mening eller göra det mindre förståligt?


Frågan du har kvar att fylla i är hur och när en citron blir en kemikalie.
 
turtle sa:
Så dem som ger oss innehållsförteckningar på maten vi köper vill driva med oss snarare än att informera oss?

Man ger innehållsförteckning på maten så att vi ska veta vad det innehåller, men man gör det på ett språk man vet vi inte förstår.

Känns som dom är tvungna att skriva vad som är i, men vill egentligen inte att vi ska veta och därför gör det så komplicerat som möjligt.

Målet är att informera konsumenterna men man gör det på ett språk vi inte förstår, det är ju så korkat att man måste undra om det är gjort så på flit.
Men är du dum på riktigt? Jag skrev ju i klartext att den där bilden enbart är till för att driva med folk som tror att "kemikalier är farligt". Det är inte en riktig innehållsdeklaration som man hittar i butiker. Den är dock sanningsenlig.

Känns även som ordet kemikalie har vridits och böjts för att ge det ny mening eller göra det mindre förståligt?
Känns som att du aldrig någonsin har haft någon som helst koll på vad "kemikalie" innebär. Förutom då att "det är farligt".

Frågan du har kvar att fylla i är hur och när en citron blir en kemikalie.
Välj först en definition på kemikalie. Jag har redan presenterat lite olika definitioner tidigare i tråden. Jag vill återigen påpeka att ingen av de definitionerna har något som helst med ämnets kemiska egenskaper att göra, utan enbart det avsedda syftet och hur det har tillverkats.
 
superkuken sa:
Men är du dum på riktigt? Jag skrev ju i klartext att den där bilden enbart är till för att driva med folk som tror att "kemikalier är farligt". Det är inte en riktig innehållsdeklaration som man hittar i butiker. Den är dock sanningsenlig.
Jag har inte klickat på din bild, men din innehållsförteckning är full av ord som liknar det vi ser i affären, och det är ju just det ditt skämt bygger på, att majoriteten inte har en aning om vad som sägs. Så det jag skrev är fortfarande relevant.

Känns som att du aldrig någonsin har haft någon som helst koll på vad "kemikalie" innebär. Förutom då att "det är farligt".
Ja det stämmer, för mig är en kemikalie något onaturligt. Och att det finns flera definitioner av ordet finner jag märkligt.

Välj först en definition på kemikalie. Jag har redan presenterat lite olika definitioner tidigare i tråden. Jag vill återigen påpeka att ingen av de definitionerna har något som helst med ämnets kemiska egenskaper att göra, utan enbart det avsedda syftet och hur det har tillverkats.

Jag är inte i en position där jag känner för att lära mig mer om detta ämne just nu, jag har annat på min horisont. Men förklaring 2 låter vettigare som jag ser det.

Dock är det jag vill att du svarar på, hur man behandlade citronen för att få fram de tre delarna som jag tog fram ur din innehållsförteckning.
 
turtle sa:
Jag har inte klickat på din bild, men din innehållsförteckning är full av ord som liknar det vi ser i affären, och det är ju just det ditt skämt bygger på, att majoriteten inte har en aning om vad som sägs. Så det jag skrev är fortfarande relevant.
Exakt. Folk som du har inte en aning om vad det är, men påstår ändå att det är farligt. Och vad ska man göra åt saken? Man kan översätta phenylalanine till det svenska fenylalanin, men jag ser inte hur det skulle hjälpa dig. Man kan ju knappast begära att innehållsdeklarationen ska ha med ett förklaringshäfte på flera sidor.

(För övrigt är både fenylalanin och treonin livsviktiga aminosyror)

Ja det stämmer, för mig är en kemikalie något onaturligt. Och att det finns flera definitioner av ordet finner jag märkligt.
Det verkar vara väldigt mycket som är märkligt för dig. Att ett ord har olika betydelser i olika sammanhang är verkligen inget ovanligt.

Jag är inte i en position där jag känner för att lära mig mer om detta ämne just nu, jag har annat på min horisont. Men förklaring 2 låter vettigare som jag ser det.
Gör som du vill, men ett tips är att nästa gång du känner för att skriva i en tråd så kan du läsa på lite om ämnet så du slipper göra bort dig som du alltid gör.

Dock är det jag vill att du svarar på, hur man behandlade citronen för att få fram de tre delarna som jag tog fram ur din innehållsförteckning.
Menar du att du vill veta hur man gör för att ta reda på vilka kemiska beståndsdelar som utgör ett specifikt livsmedel?
 
Topp