gilla knapp fördelar/nackdelar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

turtle

Avstängd
Reg
22 Dec 2018
Jag skulle gärna ha en gilla knapp, men om det blir nån får väll admin svara på.

Först är det ju bra att man kan slippa bara säga tack och liknande.

Men mest vill jag ha det för att se folkets åsikter, på flash menar man att det är "klapp på axeln", men jag tycker det är bra att veta hur folk tänker även om dem inte har något att säga om saken. Helst ska man då också se vilka som har gillat, inte bara hur många.

Vad tycker ni? Och vad säger admin?

Finns inga nackdelar alls, gilla-knapp är för övrigt en bra sak. Det kan säga mycket om ett inlägg är bra. Som du säger så är flasharna inte riktigt friska. Dom är så inkonsekventa i allt tänkandet. Flashback har inte utvecklats på flera år, ligger bak i tiden, allt har gått framåt men inte Flashback, alla där är så inkonsekventa.

Tänk dig så här: Du frågar en fråga, kanske om en dator. Då får halvbra svar och en mycket bra svar och det svaret får många gilla. Då hade jag lagt mer tid på att läsa och förstå det svaret med många gilla. I dag har nästan allting med att gilla, men bara Flashback och Flashbackare är emot. Vem har rätt, vilka är det fel på? Inte så svårt att veta svaret. Flashback och dess medlemmar går bakåt. Tänk dig en by, utvecklingen inte når fram, finns ingen traktor utan man får ploga för hand. Så är Flashback och deras medlemmar. En grådassig forum men minimala funktioner. Du måste ha varit medlem ett tag, ett antal inlägg för att kunna få notis-funktion. Är det bra eller inte? Jag vill se ibland förnyelse men på Flashback kan man inte det.

Hade vi haft en gilla-knapp här hade mitt inlägg fått över 10 gilla. :lol:

Jag tror det är större chans att Elvis Presley landar i ett UFO och tar på sig Palmemordet än att admin genomför det som turtle föreslår. 

Jag tror det beror på hur det sköts. Jag hänger exempelvis på en sida där det finns ett gilla/ogilla-system. Att läsa folks inlägg/kommentarer kan vara riktigt underhållande. Men det märks snabbt att folk med "rätta åsikter" får en massa gillanden, medan de som har "fel" åsikter lätt får en massa ogillanden istället. Alltså, det kan handla om debattmotståndare och att man väljer att ogilla deras inlägg. Det behöver inte ens vara fel åsikter, man kan lika gärna ogilla vissa personer och välja att ogilla deras inlägg bara för att retas. Typ. Det verkar onekligen vara fallet i vissa situationer.

Om det sköts rätt, och det kan ersätta "tack"-inlägg, eller bara visa att man ärligt faktiskt håller med någon, så vore det bra. Så jag är inte helt anti gilla-knapp egentligen. Men jag vill inte att det missbrukas och blir fel.

brightpear sa:
Jag tror det beror på hur det sköts. Jag hänger exempelvis på en sida där det finns ett gilla/ogilla-system. Att läsa folks inlägg/kommentarer kan vara riktigt underhållande. Men det märks snabbt att folk med "rätta åsikter" får en massa gillanden, medan de som har "fel" åsikter lätt får en massa ogillanden istället. Alltså, det kan handla om debattmotståndare och att man väljer att ogilla deras inlägg. Det behöver inte ens vara fel åsikter, man kan lika gärna ogilla vissa personer och välja att ogilla deras inlägg bara för att retas. Typ. Det verkar onekligen vara fallet i vissa situationer.

Om det sköts rätt, och det kan ersätta "tack"-inlägg, eller bara visa att man ärligt faktiskt håller med någon, så vore det bra. Så jag är inte helt anti gilla-knapp egentligen. Men jag vill inte att det missbrukas och blir fel.

På flashback behövs inte gillaknapp för där tycker alla ändå om samma sak. Och skulle nu admin på flashback införa ett sånt system skulle ett krig börja på flashback.

Man kanske kunde ha nån begränsning tex att man får ge en gilla per tionde inlägg man skrivit för att undvika missbruk?

Nu har väll admin bytt forum till nått som inte stödjer gilla knapp tror jag, men forumet vi hadde innan, när vi kunde gilla, hadde väll samma funktioner som detta? Så vad har vi fått nu i utbyte mot vår gilla knapp? Jag tycker nog gilla knappen va bättre än den nya stilen på forumet.

Hur ser alternativen ut för admin gällande detta? Är som det är nu enda möjligheten?

Som sagt skulle jag gärna ha så man ser namn på dem som tummat.

Och nu när folk beter sig som vampyrer i dagsljus över en gilla knapp så vill jag också säga att även om nu troll som lustfylld förstör funktionen för oss med spammande, så är det bättre vi behåller funktionen och bara ignorerar den, hellre än att ta bort den. Då det skapar mer jobb att hålla reda på för trollen.

(och så kan vi ju diskutera när det är passande att gilla eller ogilla, tex om nån delar information man inte håller med om, betyder ju inte att man ska trycka tummen ner, iaf om den som delat informationen inte get sin åsikt om det. Eller vad säger ni? När ska man gilla och ogilla helst?)

"Reaktioner" funkar ju som länk till de inläggen som tummats, det svarar ju på frågan. Bra grej.

:lol:
Lustfylld sa:
Jag tror det är större chans att Elvis Presley landar i ett UFO och tar på sig Palmemordet än att admin genomför det som turtle föreslår. 

Man förstår ju varför du inte ville ha nått gilla system, :lol: , finns inte mycket att gilla med det du skriver.

Rätt värdelös funktion, men blir ni glada av att få lite likes så varsågod. Däremot ser jag gärna en funktion för att slippa se skiten. Jag bryr mig inte ett dyft om folk gillar eller ogillar mina inlägg och jag bryr mig heller inte ett dyft om att klicka gilla på inlägg som en liten fjortis. Det är bara massa onödigt bling och är nästan mer störande än reklam. Det är ju helt jävla vansinnigt hur mycket ni har valt att exponera reaktioner på inlägg. Kan ni inte ha det lite mer diskret som Reddit? Eller ja, fixa ett sätt att dölja det så bryr jag mig inte.

vinkork sa:
Finns inga nackdelar alls, gilla-knapp är för övrigt en bra sak. Det kan säga mycket om ett inlägg är bra. Som du säger så är flasharna inte riktigt friska. Dom är så inkonsekventa i allt tänkandet. Flashback har inte utvecklats på flera år, ligger bak i tiden, allt har gått framåt men inte Flashback, alla där är så inkonsekventa.
Jo, det finns nackdelar. Är du så naiv att du tror att Facebook och liknande har gillaknappar för att hjälpa folk att hitta information? Anledningen är att folk blir beroende av att folk klickar gilla på deras inlägg.

Detta leder till att folk kommer att tendera att i högre utsträckning skriva inlägg som har större chans att få gillningar, vilket inte är speciellt diskussionsfrämjande.

Tänk dig så här: Du frågar en fråga, kanske om en dator. Då får halvbra svar och en mycket bra svar och det svaret får många gilla. Då hade jag lagt mer tid på att läsa och förstå det svaret med många gilla. I dag har nästan allting med att gilla, men bara Flashback och Flashbackare är emot. Vem har rätt, vilka är det fel på? Inte så svårt att veta svaret. Flashback och dess medlemmar går bakåt. Tänk dig en by, utvecklingen inte når fram, finns ingen traktor utan man får ploga för hand. Så är Flashback och deras medlemmar. En grådassig forum men minimala funktioner. Du måste ha varit medlem ett tag, ett antal inlägg för att kunna få notis-funktion. Är det bra eller inte? Jag vill se ibland förnyelse men på Flashback kan man inte det.

Hade vi haft en gilla-knapp här hade mitt inlägg fått över 10 gilla. :lol:
I vissa fall hade det varit positivt ja, men i de flesta fallen inte. Det blir rätt löjligt att idiotförklara Flashback för detta när dina två enda argument är 1) att det finns en stark korrelation mellan kvalité och gillningar samt 2) att "alla andra har det".

Sådana system fungerar skitbra på sidor som Stackoverflow, men det är en helt annan typ av sida. SE-sajterna är inte diskussionsforum. De är QA-forum och det är ytterst sällsynt med frågor som inte går att svara på objektivt. Vidare krävs det att du har fått tillräckligt hög reputation för att kunna rösta och det finns hyfsat tydliga instruktioner för hur man ska använda sina röster. Man röstar upp en fråga om den är tydlig, användbar och visar på att postaren försökt lösa problemet själv. Saknas någon av dessa röstar man istället ner. Det finns även mekanismer som hanterar folk som konsekvent röstar fel.

Ditt resonemang är på nivån när miljömuppar inte ser några som helst problem i att minska vår elförbrukning till samma nivå som de har i södra Europa. Vi har mycket kallare här och behöver därför mer el för att värma oss. Det är helt olika förutsättningar.

Kul, nu har alla 3 av de mest uppenbara flashbackarna varit inne och gnällt på funktionen, bra anledning att behålla den tycker jag. :twisted:

turtle sa:
Kul, nu har alla 3 av de mest uppenbara flashbackarna varit inne och gnällt på funktionen, bra anledning att behålla den tycker jag. :twisted:
Tja, i brist på bra argument så kan man ju ta till sådant...

Jag känner inte till ett enda forum som inte har gilla-knapp. Hatforumet är det enda som saknar det. Är det fel att ha det som alla andra forum har eller är hatforumet som saknar verklighetsuppfattning? Kanske vill hatforumet ha gilla men måste uppdatera forumet. Hatforumet kör så gammal förlegat bvulletin att det hade kostat mer än det smakar. Lika bra då att inte ha det.

FBspararIP sa:
Jag känner inte till ett enda forum som inte har gilla-knapp. Hatforumet är det enda som saknar det. Är det fel att ha det som alla andra forum har eller är hatforumet som saknar verklighetsuppfattning? Kanske vill hatforumet ha gilla men måste uppdatera forumet. Hatforumet kör så gammal förlegat bvulletin att det hade kostat mer än det smakar. Lika bra då att inte ha det.

Dom vill inte ha det för att det skapar mer jobb och försvårar för troll och lögnare, tänk om åsikts styrarna skulle behöva ha koll på hur mång likes/dislikes alla inlägg har, det skulle sluta med att folk förstår att majoriteten inte als är rasister och idioter, det skulle rasera hela deras grej.

Illusionen skulle dö.

turtle sa:
Dom vill inte ha det för att det skapar mer jobb och försvårar för troll och lögnare, tänk om åsikts styrarna skulle behöva ha koll på hur mång likes/dislikes alla inlägg har, det skulle sluta med att folk förstår att majoriteten inte als är rasister och idioter, det skulle rasera hela deras grej.

Illusionen skulle dö.

Jag tänkte låta superkuken svara på det. Skulle hatforumet införa en sån funktion hade alla hat-inlägg fått gilla-markering. Något Janne inte vill så klart.

FBspararIP sa:
Jag tänkte låta superkuken svara på det. Skulle hatforumet införa en sån funktion hade alla hat-inlägg fått gilla-markering. Något Janne inte vill så klart.

Hehe exakt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp