Grekland och Israel har skrivit på Eastmed

Ak47

Medlem
Reg
19 Dec 2018
Grekland, Grekiska delen av Cypern och Israel har skrivit på ett avtal om att tunnla gas som dom söker i Medelhavet till Europa. Grekland kommer tjäna mycket pengar på det, men kommer Grekland börja betala av sina lån dom fick i krisen dom hade? https://www.youtube.com/watch?v=yvgl6_Pljug

Något har stört Turkiet men jag har inte riktigt förstått vad det är, Turkiet röstade igenom idag om att sända soldater till Libyen.

https://balkaneu.com/kastelorizo-the-focal-point-for-the-eez-in-the-aegean-and-eastern-mediterranean/

Artikeln och kartan visar ganska bra Turkiets invändningar. Grekland vill roffa åt sig i princip hela östra Medelhavet baserat på några öar och ett avtal som turkarna inte ens har skrivit på. Egentligen så måste parter med kust sätta sig ner och komma överens. Så nu kör man från alla håll matthandlartaktiken med maximalistisk syn innan man sätter sig ner för ett avtal.

Libyen är viktigt för Turkiet för att turkarna skrev ett avtal om EEZ gränser med Libyen som jag förstått skrivit på avtalet om EEZ. Om ett land är med i internatinella avtalet så kan de skriva avtal med ett land som inte har undertecknat. I och med att Libyen är i inbördeskrig så har turkarna bestämt sig att stödja av erkände regeringen i Tripoli. Grekland/Israel/Egypten/Saudi sitter på andra sidan och är oroade.

Pipelinen Eastmed tar jag inte särskilt seriöst. Bygger de den så kommer man att leverar dyrast möjliga gaset till EU. Bygga en sådant under Medelhavet som är ett djup hav kommer att kosta skjortan, sen när Turkiet vapenskramlar så blir försäkringskostnaderna skyhöga. Det är ett sätt att sätta press på Turkiet men ganska tomt gest. Grekland har fått några ryggdunkningar i EU, men knappast något konkret. Min gissning är att det hela slutar antingen med ett avtal eller så blir båda parter utan gas om de inte kommer överens.

Välkommen Yasko :D roligt att du har hittat hit du också. Hoppas fler kan göra det snart.

Fulspel kör man hela tiden mellan länder.Titta på USA som lagt sina händer på oljan i Irak och Syrien. Jag tror inte grekerna skulle våga köra fulspelet mot Turkiet om dom inte hade upp backning från andra länder. Grekland han Israel bakom sig av den anledningen och vem Israel har bakom sig vet vi. Som det visas på videon behöver inte vara så exakt tror jag. Gasen kan fraktas direkt till fastlandet Grekland eller Italien och därifrån till resten av Europa med pipeline? Som jag har förstått är inte själva anledningen till att hjälpa inbördeskriget i Libyen utan det är att kapa av Grekland och Israels linje i Medelhavet. Skulle Turkiet göra något sånt kommer Turkiet bli förlorare. Det här spelet spelas av som sagt av stora grabbarna. England är ett av länderna, Frankrike och Tyskland. Dom har säkert stora planer som dom smidit på i flera år. Hur som helst så ska gasen som man dom har hittat i Medelhavet nå till Europa, på ett eller annat sätt.

Ak47 sa:
Välkommen Yasko :D roligt att du har hittat hit du också. Hoppas fler kan göra det snart.

Tackar, tackar! Ett forum som håller lite på nivån är väldigt välkommet!

Ak47 sa:
Fulspel kör man hela tiden mellan länder.Titta på USA som lagt sina händer på oljan i Irak och Syrien. Jag tror inte grekerna skulle våga köra fulspelet mot Turkiet om dom inte hade upp backning från andra länder. Grekland han Israel bakom sig av den anledningen och vem Israel har bakom sig vet vi. Som det visas på videon behöver inte vara så exakt tror jag. Gasen kan fraktas direkt till fastlandet Grekland eller Italien och därifrån till resten av Europa med pipeline? Som jag har förstått är inte själva anledningen till att hjälpa inbördeskriget i Libyen utan det är att kapa av Grekland och Israels linje i Medelhavet. Skulle Turkiet göra något sånt kommer Turkiet bli förlorare. Det här spelet spelas av som sagt av stora grabbarna. England är ett av länderna, Frankrike och Tyskland. Dom har säkert stora planer som dom smidit på i flera år. Hur som helst så ska gasen som man dom har hittat i Medelhavet nå till Europa, på ett eller annat sätt.

Då känner du inte grekerna. De körda samma stil 1923 i Anatolien och 1974 i Cypern. De åkte på stryk, ordentligt. Samma här, ingen av dessa nationer kommer att hålla grekerna i handen när skitet brakar loss. Turkarna kan med sitt flyg och flotta blockera det mesta nära sin kust och tittar man på kartan så ligger det mesta nära Turkiet. Egypten eller Israel har inte någon kapacitet att agera här, alltså Medelhavet nära Turkiets gräns och Turkiet håller på att bli den dominanta sjömakten i Östra medelhavet. Sätter man inte ner sig så kommer det inte bli något av dessa planer.

Angående Egypten så har du en bra analys här, det handlar specifikt inte om den här konflikten men den beskriver ganska bra varför landet inte är kapabel att vara en seriös aktör i Medelhavet speciellt i slutet.

https://www.youtube.com/watch?v=SCGw0zkHwUg&feature=youtu.be

Angående skicka turkisk trupp till Libyen är jag dock osäker på. Tror inte att turkarna har kapacitet att försörja några trupper där. Vad man egentligen vill är att se till att regeringen i Tripoli överlever fram till när det är dags för förhandlingsbordet.

Yasko sa:
Tackar, tackar! Ett forum som håller lite på nivån är väldigt välkommet!

Då känner du inte grekerna. De körda samma stil 1923 i Anatolien och 1974 i Cypern. De åkte på stryk, ordentligt. Samma här, ingen av dessa nationer kommer att hålla grekerna i handen när skitet brakar loss. Turkarna kan med sitt flyg och flotta blockera det mesta nära sin kust och tittar man på kartan så ligger det mesta nära Turkiet. Egypten eller Israel har inte någon kapacitet att agera här, alltså Medelhavet nära Turkiets gräns och Turkiet håller på att bli den dominanta sjömakten i Östra medelhavet. Sätter man inte ner sig så kommer det inte bli något av dessa planer.

Angående Egypten så har du en bra analys här, det handlar specifikt inte om den här konflikten men den beskriver ganska bra varför landet inte är kapabel att vara en seriös aktör i Medelhavet speciellt i slutet.

https://www.youtube.com/watch?v=SCGw0zkHwUg&feature=youtu.be

Angående skicka turkisk trupp till Libyen är jag dock osäker på. Tror inte att turkarna har kapacitet att försörja några trupper där. Vad man egentligen vill är att se till att regeringen i Tripoli överlever fram till när det är dags för förhandlingsbordet.

Grekland har alltid varit den luriga pojken.

Jag visste inte att det fanns ett projekt mellan Ryssland och Turkiet som invigdes idag. Pipeline som går från Ryssland till Turkiet och vidare till Europa?

The Turkish and Russian presidents are meeting in Istanbul to inaugurate the dual natural gas line their countries that will open up a new export path for Russian gas into Turkey and Europe.

Presidents Recep Tayyip Erdogan and Vladimir Putin are also expected to discuss Syria and Libya, where the two leaders support opposing sides while addressing regional tensions in Iraq and Iran, which have escalated with the American killing of a top Iranian commander.

https://www.euronews.com/

Varför rapporterar inte svensk media det?

Topp