Gröna Lund i Stockholm och Liseberg i Göteborg. Ölands djurpark.

Sportlaban

Medlem
Reg
12 Feb 2023
Verkar vara tre ställen idag det inte går att rekommendera för någon att besöka. När jag var liten på 70-talet hade jag iallafall då ett trevligt intryck av Ölands djurpark.

Nu. En väldig massa personal som knappt kan tala svenska. Läser om djur så vanvårdade att de inte orkar göra så mycket mer än att sova. Barn blir ledsna av att inte se mer aktiva djur. Getterna mår tydligen bra iallafall. Lejonen uppvisade stressbeteende. Flera vittnar om att djuren inte har på djurparken att göra. 2008 var jag där, i sommar 16 år sedan. Jag reagerade redan då hur dyrt det var att gå in. Jag gick inte in.

Liseberg finns åtminstone väktare som agerar men hela platsen har förvandlats till fritidsgård åt...blattebarnen. Det är ett tragiskt men ett träffande uttryck för vilka som förstört ordningen och trivseln på Liseberg. Nu har jag aldrig varit där och tänker aldrig besöka stället heller. Ska man göra det är tipset att göra det på förmiddagen när blattebarnen inte hunnit dit.

Gröna Lund var familjeägt i början. Familjen Lindgren ägde stället från 1959 till 2001. Jag var där senast 2010 något. Det var ok då men sedan dess har Park & Resort infört ett system där parken stängs mitt på dagen och töms på folk, oavsett när människorna köpte sina - svindyra - inträdesbiljetter. Besökare måste vara uppmärksamma på tiderna. Trots systemet ska Gröna Lund ofta vara packat med folk och köerna till attraktionerna vara långa. Det jag tror på här, gå dit på förmiddagen eller besök inte stället överhuvudtaget. (Finns något som heter Gröna Kortet. Ger fri entre under säsongen till själva Gröna Lund. Det skulle kunna vara något men i stort verkar inte Gröna Lund som nöjespark åt barnen fungera något bra. För att det ska fungera ska det råda ordning och säkerheten vara på topp).

Vad säger ni?

Topp