Har du gjort värnplikten?

David

Medlem
Reg
9 Aug 2022
Regeringen med generalmajor föreslår höjd ålder för att fler ska kunna göra värnplikten när Sverige är nu utsatt och det finns viss rädsla för Ryssland.

Fråga, har du gjort värnplikten och om du inte har gjort och är äldre en 20 år men runt 30-40 år och Försvarsmakten kallar dig till värnplikt. Kommer du göra värnplikten?

Regeringen med generalmajor föreslår höjd ålder för att fler ska kunna göra värnplikten när Sverige är nu utsatt och det finns viss rädsla för Ryssland.

Fråga, har du gjort värnplikten och om du inte har gjort och är äldre en 20 år men runt 30-40 år och Försvarsmakten kallar dig till värnplikt. Kommer du göra värnplikten?
Jag har gjort värnplikten och flera repetitionsövningar efter det. Jag är dock inte längre krigsplacerad, det betyder att jag inte längre kan kallas in för tjänstgöring.

Jag har gjort värnplikten och flera repetitionsövningar efter det. Jag är dock inte längre krigsplacerad, det betyder att jag inte längre kan kallas in för tjänstgöring.
Hur fungerar det här med krigsplacering? Skickar försvarsmakten ut kallelse till var och en om vart man blir placerad?

Nix. Min tjänst drogs in och det blev ingenting. Tidiga 1990-talet. Årskullen före min, där gjorde alla värnplikten. I min årskull tror jag hälften slapp.

Det finns ingen rädsla för Ryssland bland de som vet. Däremot finns en respekt för dem som motståndare. Man VILL slå till mot Ryssland nu när nederlag gäller i Ukraina. Invasionshotet därifrån är noll. Våra makthavare får dock betalt av att hota Ryssland.

Har ni märkt hur mycket hets det är just nu om krig och att göra värnplikten?

Ja. Krigshetsen ja. Det som kan finnas i planerna är att rycka in i Ukraina västerifrån "för att hjälpa och skydda". Dels vet vi redan att NATO är en krigsorganisation snarare än renodlad försvarsorganisation (skitpratet det). Dels struntar Ryssland i Ukraina väster om Dnjepr, med ett undantag som jag inte nämner. Men att rycka fram över något ryssarna ändå inte vill ha kan marknadsföras som en framgång.

Nu kommer väl alla få göra värnplikten när vi är ett ett steg närmre krig. Finns det någon åldersgräns för att slippa det?

Topp