hitta på en egen högtid

turtle

Avstängd
Reg
22 Dec 2018
Ja jag gillar inte jul och påsk osv mest för jag inte förstår dess bakgrund och mening. Så jag tycker vi kan prata om nått mer förståeligt man kan fira. Några idéer?

Alla högtider är så tråkiga. Midsommar kan vara trevligt om det är fint väder då kan man dricka. :lol:

Ja, midsommar är ju helt ok, där förstår man iaf vad det handlar om. Julen ska väll egentligen vara midsommars motsats? Eller?
Jag tycker man kan fira solens gång över jorden, att man firar när den är som längst bort och närmast. På vinter eller jule tid bör man fira att det är på väg att bli varmt igen.

Ni som har kunskap om saken får gärna förklara vad högtiderna baseras på.

turtle sa:
Ja jag gillar inte jul och påsk osv mest för jag inte förstår dess bakgrund och mening. Så jag tycker vi kan prata om nått mer förståeligt man kan fira. Några idéer?

Hur djupgående vill du ha det?

Jul är en lite salig blandning av traditioner men grunden ligger i att man firar Jesus födelse inom kristendomen. Lite andra firanden är Yule, midvinterblot och vintersolståndet beroende på religion och tradition.

Påsk firas till minne av Jesu lidande, död och återuppståndelse och var i forntiden en viktigare högtiden än Jul. Man hade fasta osv.

turtle sa:
Ja, midsommar är ju helt ok, där förstår man iaf vad det handlar om. Julen ska väll egentligen vara midsommars motsats? Eller?
Jag tycker man kan fira solens gång över jorden, att man firar när den är som längst bort och närmast. På vinter eller jule tid bör man fira att det är på väg att bli varmt igen.

Ni som har kunskap om saken får gärna förklara vad högtiderna baseras på.

Det finns redan folk som firar både vid vintersolstånd och sommarsolståndet av olika orsaker.

turtle sa:
Så mycket som möjligt tack.

Jul:
Grunden kan man läsa om i Julevangeliet
(Lukas 2:1-20 https://www.biblegateway.com/passage/?search=Lukas+2%3A1-20&version=SV1917 ).

Förutom detta har man även blandat in tomten som har sitt ursprung i folktro där man har tomtegubbar som hjälper till på gårdar (jmfr med Viktor Rydbergs Tomten)

Vad gäller maten så härstammar det i sin grund i vikingatiden och har utvecklats genom åren ( https://julbordsguiden.se/julbordets-historia )

Påsk:

Har sin grund i Jesu lidande, död och återuppståndelse och har sin bas i den judiska påsken men firas inte på samma sätt.

Det finns extremt många nya testamentliga texter.

Under påsken fastade man förut och då åt man fettisdags bulle som numera brukar kallas semla.

Midsommar:

Firas egentligen enligt kyrkan till minne av Johannes döparen som omnämde Jesus innan han föddes.

Alla helgons dag:

Firas till minne av de döda och martyrerna.
Halloween är en rätt ny företeelse och härstammar från USA och firas dagen innan (Personligen tycker jag att man kan ifrågasätta dens existens berättigade).

Detta är då främst ur ett kristet övergripande perspektiv ifrån Sverige.
Inom katolska och ortodoxa kyrkan firas lite andra dagar.
Andra traditioner/religioner firar andra dagar beroende på olika faktorer.

Enligt LaVey's satanism, så är ens egen födelsedag den största högtiden!

Topp