Hur kan man tro både på GT och NT?

Reg
23 Juli 2019
Inlägg
58
Människor har tre saker: sin frihet, sitt liv och sin stolthet. Som jag uppfattar Gud i GT vill han ta alla tre ifrån dem. Är det inte förödmjukande ritualer och straff (för brott mot regler som NT erkänner att ingen människa klarar att följa) i ett kapitel, är det hela folkslag (en gång nästan hela mänskligheten) som mördas eller sjuka maktuppvisningar och prövningar i ett annat. Årets förälder helt enkelt.

Avgudadyrkan var av naturliga skäl (tänk Nordkorea) den värsta synden. "Du ska inga andra Gudar ha än mig". Eller på modernt språk: förbjudet att ha andra som förebilder. Inga planscher på artister eller bodybuilders här inte. Det första av de tio budorden är att älska Gud mer än dig själv.

Som jag uppfattar NT ville Jesus göra det motsatta. Han var sanningen, och sanningen skulle göra människan fri. Han kom för att ge dem liv, och liv i överflöd. Folk följde Jesus frivilligt. Till skillnad från GT:s Gud var han ödmjuk, dömde ingen, och botade människor. I GT vet jag inte om någon alls botas, däremot slår Gud världen med bölder, gräshoppor och annat trevligt. Så prästerna, efter att Djävulen "farit in i dem" antar jag, tog både hans liv och stolthet.

Min slutsats: den Gud som beskrivs i GT är i själva verket Djävulen. Demiurgen, lögnaren, som själv ville vara Gud. Alternativt är Jesus det, något som han beskylldes för.

Sedan förde man till honom en besatt som var blind och stum. Och han botade honom, så att den stumme kunde tala och se. Och allt folket slogs av häpnad och sade: ”Är han kanske Davids son?” När fariseerna hörde det sade de: ”Det måste vara med demonernas furste Beelsebul som den mannen driver ut demonerna.” -- Matt 12:22-24
 
Jag har inte läst någon av dom då jag är ateist och inte tror på religion. Det är samma sak med muslimernas kuran. Hur kan dom tro på koranen?
 
DonutTrump sa:
Jag har inte läst någon av dom då jag är ateist och inte tror på religion. Det är samma sak med muslimernas kuran. Hur kan dom tro på koranen?

Du läste väl Fantomen, Kitty eller Stålmannen som alla andra när du växte upp? Kanske t.o.m. klädde dig som dem? Gav det dig hopp, självförtroende, tröst och en känsla av någon som försvarade dig (åtminstone i tanken) fastän du logiskt visste att de var låtsaspersoner?

En ren fantasi som påverkar hur man väljer att se verkligheten, hur går det till? Det låter som ett enormt självbedrägeri, men med positivt resultat, inte psykiska problem. Hur kan du leva i världen när du vet att 80% skrattar åt dig om du snubblar när du ska gå på bussen, hälften av dem bakom din rygg?
 
Parkeringsvakt sa:
Du läste väl Fantomen, Kitty eller Stålmannen som alla andra när du växte upp? Kanske t.o.m. klädde dig som dem? Gav det dig hopp, självförtroende, tröst och en känsla av någon som försvarade dig (åtminstone i tanken) fastän du logiskt visste att de var låtsaspersoner?

En ren fantasi som påverkar hur man väljer att se verkligheten, hur går det till? Det låter som ett enormt självbedrägeri, men med positivt resultat, inte psykiska problem. Hur kan du leva i världen när du vet att 80% skrattar åt dig om du snubblar när du ska gå på bussen, hälften av dem bakom din rygg?

Inga serietidningar heller :) du mår inte bra människa.
 
DonutTrump sa:
Inga serietidningar heller :) du mår inte bra människa.

Nej, det gör jag inte. Inte alls. Men jag ska dela med mig av en troligare teori: att det handlar om att inte våga leva.

* Omvändelsen, som kristna beskriver är när man vänder från djävulen och sina synder, och börjar "gå" mot Gud istället, skulle kunna förklaras med att man slutar med tendensen att vända sig inåt i osäkra situationer. Börjar lita på sig själv. Det brukar fungera åtminstone ett tag efter det s.k. frälsningsögonblicket, en stark upplevelse av att vara värdelös med ändå älskad, som mycket väl skulle kunna vara det psykologiska resultatet av alla instängda känslor som till slut får det att brista. Sen tillbringar man livet med att läsa bibeln, gå på möten och undra varför man har tappat kontakten med Jesus. När det egentligen är sig själv man har tappat kontakten med.

* Intolerans mot alkohol, dans, musik, sexualitet, sport, vetenskap och tamejfan allt frigörande i livet, finns det gott om i samhället, men troende, såväl kristna som muslimer, har nästan varit ledande på det under historien och har alltid tagit det några steg längre, aldrig tvärtom. Självklart beror det på avundsjuka (vågar inte jag leva ska ingen annan få göra det heller), inte på att någon Gud förbjuder det. Så här sa Jesus:

Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som stänger till himmelriket för människorna. Ni går inte själva in, och de som vill komma dit in släpper ni inte in. -- Matt 23:13

Jag har full förståelse för dem, liksom jag förstår att de som begår sexuella övergrepp själva blev utsatta i ung ålder och att hälften av alla i fängelse saknade en manlig förebild. Orsak och verkan, inga goda eller onda människor. Har man ingen annan att vända sig till när man växer upp, än två extremistiskt muslimska föräldrar, hur blir man något annat än likadan? Hedersmord ligger liksom inte i generna.

Det här ska inte uppfattas som ett angrepp på kristna. Det är gissningar baserade på mina egna erfarenheter och känslor, och det är jag som lämnar ut mig. Så ta av offerkoftan som du precis satte på dig och prova att komma med något vettigare än "jag ber för dig" eller "Jesus älskar dig". Boom!
 
Parkeringsvakt sa:
Vem säger att människor har bara tre saker? Jag har fler, många människor saknar stolthet.

Avgudadyrkan var av naturliga skäl (tänk Nordkorea) den värsta synden. "Du ska inga andra Gudar ha än mig". Eller på modernt språk: förbjudet att ha andra som förebilder. Inga planscher på artister eller bodybuilders här inte. Det första av de tio budorden är att älska Gud mer än dig själv.

Som jag uppfattar NT ville Jesus göra det motsatta. Han var sanningen, och sanningen skulle göra människan fri. Han kom för att ge dem liv, och liv i överflöd. Folk följde Jesus frivilligt. Till skillnad från GT:s Gud var han ödmjuk, dömde ingen, och botade människor. I GT vet jag inte om någon alls botas, däremot slår Gud världen med bölder, gräshoppor och annat trevligt. Så prästerna, efter att Djävulen "farit in i dem" antar jag, tog både hans liv och stolthet.

Min slutsats: den Gud som beskrivs i GT är i själva verket Djävulen. Demiurgen, lögnaren, som själv ville vara Gud. Alternativt är Jesus det, något som han beskylldes för.

Sedan förde man till honom en besatt som var blind och stum. Och han botade honom, så att den stumme kunde tala och se. Och allt folket slogs av häpnad och sade: ”Är han kanske Davids son?” När fariseerna hörde det sade de: ”Det måste vara med demonernas furste Beelsebul som den mannen driver ut demonerna.” -- Matt 12:22-24

Orkar inte med skit men jag är en av dem som är glad över att det kommer komma nya generationer som inte är så insatta i religion. Det är religionens fel att det ser ut som det gör i världen. Titta på muslimerna, dom halshugger varandra för Guds sak. Tror du muslimerna kommer komma ikapp väst? Eller om vi tittar på mer kristna länder i Sydamerika, dem är inte bättre en muslimerna heller. Vi i väst har ändå på något sätt lyckats bli av med religionen. Vad har religion gett människan, vad har Kristendomen gett dig? Varför kan inget sånt uppenbara saker ske i nutid för?
 
Mongo sa:
Det är religionens fel att det ser ut som det gör i världen. Titta på muslimerna, dom halshugger varandra för Guds sak.

Ett argument som brukar dyka upp mot det är att det är onda/sjuka/vilsna människor som skulle ha gjort samma sak utan religion, och att de bara använder religionen som täckmantel. Men det är inte bara. Om bibeln och koranen ses som heliga skrifter av nästan hela befolkningen, och Guds ord i dem måste tolkas (så att alla kan vara Gud), gör det dem extremt lämpliga att använda som alibi.

I ännu inte civiliserade länder kan man fortfarande m.h.a. skrifterna komma undan med mord och våldtäkt, men skulle någon använda sin tolkning av ett Tintin-album för att rättfärdiga sina handlingar... ja, man kanske kan bli frikänd så också (ej tillräknelig). Svårigheten att släppa tanken på att det finns en bok med Guds ord, verkar vara problemet.

Att bibeln och koranen innehåller både extrem godhet, extrem ondska och allt däremellan som man kan körsbärsplocka från, kanske är anledningen att de fortfarande hålls fast vid, vad vet jag. En lagbok som inte kräver något av dig eftersom du fritt kan välja paragraf och dessutom tolkning av den, eller när det failar skylla på att ingen är perfekt men själv har du blivit förlåten av Jesus.

Jesus sa själv (om inte någon lade till det) att han inte hade kommit för att upphäva lagen, dvs GT, utan för att fullborda den. Bibeln blev en fullgardering och kanske det bidrog till dess popularitet. Folkmord på de som inte gillar dig -> öga för öga, tand för tand -> förlåt den som pissar på dig ett oändligt antal gånger. Alla är budskap från (en uppenbarligen förvirrad) Gud. NT går inte riktigt ihop med sig själv ens. I Apg 5 får ett gift par veta var skåpet ska stå:

En man som hette Ananias sålde tillsammans med sin hustru Sapfeira en egendom. Med hustruns vetskap tog han undan en del av köpesumman och kom och lade ner resten framför apostlarna. Då sade Petrus: ”Ananias, hur har Satan kunnat fylla ditt hjärta, så att du försöker lura den heliga anden och tar undan en del av pengarna du har fått för din jord? Var den inte din så länge du ägde den, och förfogade du inte över pengarna när den var såld? Hur kunde du komma på tanken att göra så? Det är inte människor du har försökt lura, utan Gud.” Vid de orden föll Ananias död ner, och alla som hörde på greps av stor fruktan. De yngre männen svepte honom, bar bort honom och begravde honom.

Omkring tre timmar senare kom hans hustru dit utan att veta vad som hade hänt. Petrus vände sig till henne: ”Säg mig, var det allt ni fick för jorden?” – ”Ja, det var allt”, svarade hon. Men då sade Petrus: ”Hur kunde ni komma överens om att utmana Herrens ande? Du hör stegen utanför dörren – det är männen som har begravt din man, och nu skall de bära bort dig.” I samma ögonblick föll hon ner framför honom och dog. När de unga männen kom in fann de henne död, och de bar bort henne och begravde henne bredvid hennes man. Stor fruktan grep hela församlingen och alla som hörde talas om denna händelse.


När folk efter ett tag hade tröttnat på de kärleksfulla evangelierna, och förstod att Jesus trots alla rykten faktiskt var död och inte skulle komma tillbaka, tyckte väl någon att det var dags för en gammal hederlig Charles Bronson-historia igen.

Mongo sa:
vad har Kristendomen gett dig?

Hittills ingenting som en schysst film kan ge mig mer av och på ett bättre sätt. Men bibelstuderandet har gett mig stora möjligheter att sätta dit de som döljer sina smutsiga, äckliga åsikter och brist på mänsklighet, i skenhelig kristendom. Den tryggheten är skön att ha när man annars är väldigt liten, särskilt enligt kristna.

Vad ska "Jesus älskar dig" betyda egentligen? Hur vore det med "jag älskar dig"? -Jag kunde inte bry mig mindre om hur du mår, att lyssna på varför du mår dåligt (det vet jag redan: du har syndat och behöver få förlåtelse), eller några andra problem i världen, men jag ber för dem och det får mig att må bättre.

Mongo sa:
Varför kan inget sånt uppenbara saker ske i nutid för?

Det gör det. Läs t.ex. Korset och stiletten.
 
Parkeringsvakt sa:
Nej, det gör jag inte. Inte alls. Men jag ska dela med mig av en troligare teori: att det handlar om att inte våga leva.

* Omvändelsen, som kristna beskriver är när man vänder från djävulen och sina synder, och börjar "gå" mot Gud istället, skulle kunna förklaras med att man slutar med tendensen att vända sig inåt i osäkra situationer. Börjar lita på sig själv. Det brukar fungera åtminstone ett tag efter det s.k. frälsningsögonblicket, en stark upplevelse av att vara värdelös med ändå älskad, som mycket väl skulle kunna vara det psykologiska resultatet av alla instängda känslor som till slut får det att brista. Sen tillbringar man livet med att läsa bibeln, gå på möten och undra varför man har tappat kontakten med Jesus. När det egentligen är sig själv man har tappat kontakten med.

* Intolerans mot alkohol, dans, musik, sexualitet, sport, vetenskap och tamejfan allt frigörande i livet, finns det gott om i samhället, men troende, såväl kristna som muslimer, har nästan varit ledande på det under historien och har alltid tagit det några steg längre, aldrig tvärtom. Självklart beror det på avundsjuka (vågar inte jag leva ska ingen annan få göra det heller), inte på att någon Gud förbjuder det. Så här sa Jesus:

Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som stänger till himmelriket för människorna. Ni går inte själva in, och de som vill komma dit in släpper ni inte in. -- Matt 23:13

Jag har full förståelse för dem, liksom jag förstår att de som begår sexuella övergrepp själva blev utsatta i ung ålder och att hälften av alla i fängelse saknade en manlig förebild. Orsak och verkan, inga goda eller onda människor. Har man ingen annan att vända sig till när man växer upp, än två extremistiskt muslimska föräldrar, hur blir man något annat än likadan? Hedersmord ligger liksom inte i generna.

Det här ska inte uppfattas som ett angrepp på kristna. Det är gissningar baserade på mina egna erfarenheter och känslor, och det är jag som lämnar ut mig. Så ta av offerkoftan som du precis satte på dig och prova att komma med något vettigare än "jag ber för dig" eller "Jesus älskar dig". Boom!

Glad för din skull att du har hittat till Jesus. :)
 
Parkeringsvakt sa:
Människor har tre saker: sin frihet, sitt liv och sin stolthet. Som jag uppfattar Gud i GT vill han ta alla tre ifrån dem. Är det inte förödmjukande ritualer och straff (för brott mot regler som NT erkänner att ingen människa klarar att följa) i ett kapitel, är det hela folkslag (en gång nästan hela mänskligheten) som mördas eller sjuka maktuppvisningar och prövningar i ett annat. Årets förälder helt enkelt.

Avgudadyrkan var av naturliga skäl (tänk Nordkorea) den värsta synden. "Du ska inga andra Gudar ha än mig". Eller på modernt språk: förbjudet att ha andra som förebilder. Inga planscher på artister eller bodybuilders här inte. Det första av de tio budorden är att älska Gud mer än dig själv.

Som jag uppfattar NT ville Jesus göra det motsatta. Han var sanningen, och sanningen skulle göra människan fri. Han kom för att ge dem liv, och liv i överflöd. Folk följde Jesus frivilligt. Till skillnad från GT:s Gud var han ödmjuk, dömde ingen, och botade människor. I GT vet jag inte om någon alls botas, däremot slår Gud världen med bölder, gräshoppor och annat trevligt. Så prästerna, efter att Djävulen "farit in i dem" antar jag, tog både hans liv och stolthet.

Min slutsats: den Gud som beskrivs i GT är i själva verket Djävulen. Demiurgen, lögnaren, som själv ville vara Gud. Alternativt är Jesus det, något som han beskylldes för.

Sedan förde man till honom en besatt som var blind och stum. Och han botade honom, så att den stumme kunde tala och se. Och allt folket slogs av häpnad och sade: ”Är han kanske Davids son?” När fariseerna hörde det sade de: ”Det måste vara med demonernas furste Beelsebul som den mannen driver ut demonerna.” -- Matt 12:22-24

Nya Testamentet är skriven för att det ska vara lättare att förstå. Tror du Testamentet är en vanlig bok i ny utgåva?
 
Mongo sa:
Orkar inte med skit men jag är en av dem som är glad över att det kommer komma nya generationer som inte är så insatta i religion. Det är religionens fel att det ser ut som det gör i världen. Titta på muslimerna, dom halshugger varandra för Guds sak. Tror du muslimerna kommer komma ikapp väst? Eller om vi tittar på mer kristna länder i Sydamerika, dem är inte bättre en muslimerna heller. Vi i väst har ändå på något sätt lyckats bli av med religionen. Vad har religion gett människan, vad har Kristendomen gett dig? Varför kan inget sånt uppenbara saker ske i nutid för?

Religionens fel som det ser ut som det gör i världen idag? Muslimer som halshugger varandra? Muslimerna kommer inte komma ikapp väst, där har du rätt men väst låter inte heller muslimska länder vara ifred. Vi vänder på guldtian, vilka har mördat mest i historien, muslimer eller kristna? Hur många mördade ni under första världskriget och andra världskriget? Ni fortsätter mörda i Afghanistan och Irak. Vad är er inblandning i Syrienkriget? Vad gör ni där, det närmaste västlandet Syrien är minst 500 mil ifrån Syrien. USA, världens härskare är flera tusen mil ifrån Syrien.
 
DonutTrump sa:
Jag har inte läst någon av dom då jag är ateist och inte tror på religion. Det är samma sak med muslimernas kuran. Hur kan dom tro på koranen?

Jag är också ateist!
Jag tycker religion, alltså att tro på övernaturliga väsen, hör hemma i konspirationsforumen. Jag läste en gång en text där den som skrev tror att vi har en överlevnadsgen som behövdes för miljoner år sedan för att kunna klara sig från att bli uppäten. Den genen behövs inte längre men ställer till det på så vis att en del människor behöver något högre väsen att tro på. Det är i så fall den genen som får en del av oss att tro på gudar eller konspirationsteorier hur galna och omöjliga "teorierna" än är.
 
Parkeringsvakt sa:
Människor har tre saker: sin frihet, sitt liv och sin stolthet. Som jag uppfattar Gud i GT vill han ta alla tre ifrån dem. Är det inte förödmjukande ritualer och straff (för brott mot regler som NT erkänner att ingen människa klarar att följa) i ett kapitel, är det hela folkslag (en gång nästan hela mänskligheten) som mördas eller sjuka maktuppvisningar och prövningar i ett annat. Årets förälder helt enkelt.

Avgudadyrkan var av naturliga skäl (tänk Nordkorea) den värsta synden. "Du ska inga andra Gudar ha än mig". Eller på modernt språk: förbjudet att ha andra som förebilder. Inga planscher på artister eller bodybuilders här inte. Det första av de tio budorden är att älska Gud mer än dig själv.

Som jag uppfattar NT ville Jesus göra det motsatta. Han var sanningen, och sanningen skulle göra människan fri. Han kom för att ge dem liv, och liv i överflöd. Folk följde Jesus frivilligt. Till skillnad från GT:s Gud var han ödmjuk, dömde ingen, och botade människor. I GT vet jag inte om någon alls botas, däremot slår Gud världen med bölder, gräshoppor och annat trevligt. Så prästerna, efter att Djävulen "farit in i dem" antar jag, tog både hans liv och stolthet.

Min slutsats: den Gud som beskrivs i GT är i själva verket Djävulen. Demiurgen, lögnaren, som själv ville vara Gud. Alternativt är Jesus det, något som han beskylldes för.

Sedan förde man till honom en besatt som var blind och stum. Och han botade honom, så att den stumme kunde tala och se. Och allt folket slogs av häpnad och sade: ”Är han kanske Davids son?” När fariseerna hörde det sade de: ”Det måste vara med demonernas furste Beelsebul som den mannen driver ut demonerna.” -- Matt 12:22-24

Koppligen mellan demiurgen och djävulen är väldigt underlig eftersom en gnostisk syn snarare skulle vara att djävulen agerar som agent åt de högre väsen.
 
sigge sa:
Jag är också ateist!
Jag tycker religion, alltså att tro på övernaturliga väsen, hör hemma i konspirationsforumen. Jag läste en gång en text där den som skrev tror att vi har en överlevnadsgen som behövdes för miljoner år sedan för att kunna klara sig från att bli uppäten. Den genen behövs inte längre men ställer till det på så vis att en del människor behöver något högre väsen att tro på. Det är i så fall den genen som får en del av oss att tro på gudar eller konspirationsteorier hur galna och omöjliga "teorierna" än är.

Dom troende skulle halshugga oss om vi skulle säga att religion hör hemma i konspirationsforumen. Så troende är dom. :shock:
 
Fast religion är mer än bara att tro.
Det är även ett ämne som studeras inom akademin på högskolor och universitet utav flera orsaker och på flera sätt.
Så det finns flera orsaker till varför det är felaktigt att bara kalla det konspirationer
 
Topp