Hur köper jag skog?

Ramzez sa:
Men det handlar inte om det utan om att värdet i en skog ligger i att olika företag betalar för att såga ner träden.

Jo jag vet det, men då äger man träd alltså, inte hela skogen. Du äger inte ens träden, utan bara rätten att såga ner dom och sälja.
 
turtle sa:
Jo jag vet det, men då äger man träd alltså, inte hela skogen. Du äger inte ens träden, utan bara rätten att såga ner dom och sälja.
SAOL defenierar skog:
"skog substantiv ~en ~ar
• större om­råde som är tätt bevuxet med träd; ​till skogs till skogen; ​gå åt skogen ⟨vard.⟩ gå på tok
​ – I sammansättn. skog- el. (vanl.) skogs- [skok`s-]."

Således så är det själva träden som defenierar skogen.
När man pratar om skog i vardagsbruk som brukar man koppla samman träd+mark.
 
Ramzez sa:
SAOL defenierar skog:
"skog substantiv ~en ~ar
• större om­råde som är tätt bevuxet med träd; ​till skogs till skogen; ​gå åt skogen ⟨vard.⟩ gå på tok
​ – I sammansättn. skog- el. (vanl.) skogs- [skok`s-]."

Således så är det själva träden som defenierar skogen.
När man pratar om skog i vardagsbruk som brukar man koppla samman träd+mark.

Eftersom definitionen innehåller ordet "område" så ser jag marken som en del av definitionen, fel? Men kvittar egentligen vad definitionen är, vi vet alla att skogens mark som fylls av trädens grenar och blir jord, är en del av skogen. Att påstå något annat känns lite tramsigt? Jorden är trots allt anledningen till att träden faktiskt växer. Om jag kan sabba dina träds.näring i marken, känns det ju som en blåsning va?
 
Topp