Jag läste det där reportaget i DN för ett drygt år sedan, om striderna i Bakhmut m m, om ryssarnas påstådda "human wave"-taktik som skule ha lett till enorma förluster för dem, om ukrainska soldater som kommenterade "vi blir nästan trötta på att döda dem när de kommer så många, men vi måste ju" (underförstått så var det lika enkelt att skjuta av eller på annat sätt döda ryssarna som att spraya mot mygg påsommare), om det heroiska Ukraina där alla är enade som en man mot ryssen osv. Det var flyhänt formulerat och skrivet för att ge intryck av att han själv hade varit alldeles i närheten av de frontavsnitt där det hände och dessutom hade talat med pålitliga förstahandsvittnen, men när man tittade närmare på texten så stod det klart att väldigt mycket handlade om hörsägner, överdrifter och/eller eller medveten propaganda, både från de ukrainska soldater han hade pratat med och från Englund själv.
Jag har lång vana vid att handskas med historiska texter - både originalkällor, äldre krönikor osv och moderna böcker om historia osv - på ett kritiskt sätt, att söka efter vilka belägg de egentligen har för vad de säger, vilka narrativ de jobbar med osv, och med det kunnandet i bagaget var det inte så svårt att se luckorna i Englunds reportage. Han är ýtligt sett hantverksskicklig men det var verkligen unget bra reportage. Jag betraktar det som ett beställningsjobb, ett gig åt Bonniers, och han kunde säkerligen kvittera ut minst en halv miljon kronor i honorar/vinst på det. Att Bakhmut föll bara några månader senare förvånade mig inte alls, jag insåg redan i mars 2023 att staden skulle komma att tillfalla Ryssland, precis som Avdeyevka nu har gjort och Kupjansk och Chasiv Yar troligen kommer att göra senare i vår.
Annars uppskattar jag en hel del av Englunds böcker, både om 1600-talet och om första världskriget, men där har han normalt inte behlvt ta hänsyn till ett starkt politiskt propagandatryck i en aktuell fråga, som var fallet med det här DN-reportaget. Han är verkligen inte den ende historiker som har lånat sig till propaganda under det här kriget, Timothy Snyder är ett annat exempel.