Hur tröstar man någon som har fått missfall?

plockgodis

Medlem
Reg
2 Sep 2019
Inlägg
43
Ja, vad säger man? Jag har svårt att sätta mig in i hur det känns, det är inte som om personen har blivit av med en penna. Är det olämpligt att använda ordet dödfödd?
 
plockgodis sa:
Ja, vad säger man? Jag har svårt att sätta mig in i hur det känns, det är inte som om personen har blivit av med en penna. Är det olämpligt att använda ordet dödfödd?

Vem är det du ska trösta? Är det nån nära så tycker jag nån form av tyst tröstande verkar som en bra ide, typ en kram eller en hand på ryggen kanske, eller bara ett ansiktsuttryck som visar att du inte vet vad du ska säga. Som du säger kan du omöjligt sätta dig in i den situationen och det vet nog hon med. Inget du möjligen kan säga kan ändra varken hennes känslor eller situationen, så kanske lika bra att skippa? Dra ett skämt istället, var underhållande så dom slipper tänka på skiten, det är nog mer hjälpsamt än att börja prata om det dom inte kan sluta tänka på.

Jag tycker den bästa hjälpen är det som får henne att tänka på annat, men jag är inte expert.
 
turtle sa:
Vem är det du ska trösta? Är det nån nära så tycker jag nån form av tyst tröstande verkar som en bra ide, typ en kram eller en hand på ryggen kanske, eller bara ett ansiktsuttryck som visar att du inte vet vad du ska säga.

Nja, det brukar tolkas som att jag är incestuös, pedofil eller något annat trevligt. Kanske är jag det från födseln, kanske krävs det för mycket av mig, kanske har jag tröttnat något så för jävligt på förutfattade meningar att jag bestämde mig för längesedan att uppfylla dem.

turtle sa:
Som du säger kan du omöjligt sätta dig in i den situationen och det vet nog hon med.

Nej, du vet det är som när man ger 5:- till en tiggare.
 
Titta till då och då för att se hur personen mår. Låta henne vara för sig rätt mycket i början då hon genomgår stor sorg.
 
Topp