Inflationen

Sportlaban

Medlem
Reg
12 Feb 2023
Sedan juni 2022 råder faktiskt DEFLATION och det är bara bra det.

Penningmängden M3 i juni 2022: 5,078,210
Penningmängden M3 i januari 2024: 4,867,098
Källa: Riksbanken, penningmängden. Jag ser att toppen nåddes faktiskt 2 månader senare, i augusti -22.

Deflationen är dock inte mer än 4,3% och det är ingenting.

Samma period så ökar utbudet av euro från 15,9 till 16,1. Nu hade jag mig stjärnanalytikern tänkt att kronan därför borde ha stärkts mot euron och nej....det har den inte gjort. Tvärtom, den har tappat mycket i värde och nämligen 6%. Det finns en massa viljor därute bland alla belånade svenskar om räntesänkningar. Det kommer inte förbättra situationen precis. Svenskarna känner sig allt fattigare. Ska man ändra på det måste kronan stärkas med nya räntehöjningar.

Det finns en flashback-tråd som heter "När tror du vår svenska krona kommer att återhämta sig?". 70% svarar i princip "aldrig" pga massinvandringen. 25% svarar mer optimistiskt "när energipriserna sänks". Två saker. Folk fattar fortfarande inte vad inflation är. Inflation är ökningen av penningmängden.

Penningmängden M3 i juni 2022: 5,078,210
Penningmängden M3 i januari 2024: 4,867,098
Penningmängden M3 i mars: 2024: 4,842,342

Det positiva är att deflationen i Sverige hållit i sig. Det tråkiga är dock att det vände i februari. I februari var penningmängden som minst.

Svenskarna ska verkligen inte förvänta sig ökad köpkraft vilket är det positiva resultatet av deflation. Svenskarna ska vänta sig förlorad köpkraft och ökade förmögenhetsklyftor i det svenska samhället. Den svenska staten och de svenska kommunerna har för små intäkter men har samridigt framför sig stora utgiftsposter. Svenskarna betalar på olika sätt och ett av sätten att betala på är med inflation.

Militären ska ha minst 20 miljarder mer varje år jämfört med nu.
Civilförsvaret ska stärkas i samma veva.
Invandringen är fortsatt massiv och ska vara utan slut. Känn på den.
Sveriges riksdag saknar ambitionerna att investera i pålitlig el-produktion.
Jag har säkert glömt andra utgiftsposter som ska öka i omfattning.

Håller inflationen på gå ner nu?

Nej. Som jag skriver har det vänt och den är på väg uppåt igen. Regim- och systemlojala Sveriges Television med Katarina Sandström stod nyligen för det efterblivna intrycket när hon med ett leende rapporterade att antalet turister i Sverige är rekordhögt just pga vår pissvaluta. Riktig skit står sitter den där slynan och vänder till något positivt men det är ju så Sverige fungerar och varför hon har betalt.

Topp