Kakor

turtle

Medlem
Reg
22 Dec 2018
Inlägg
2,636
På min telefon kan man ändra på inställningarna att inte använda kakor, jag undrar om det gäller bara att jag inte sparar kakor, eller gäller det för sidorna med? Alltså kan flashback tex fortfarande se vad jag tittar på med den inställningen avstängd?
 
turtle sa:
På min telefon kan man ändra på inställningarna att inte använda kakor, jag undrar om det gäller bara att jag inte sparar kakor, eller gäller det för sidorna med? Alltså kan flashback tex fortfarande se vad jag tittar på med den inställningen avstängd?

Vissa sidor kan visa konstigt om du väljer neka kakor. Det du ska göra är rensa kakorna varje kväll innan du går lägger dig.

När det gäller hatforumet så finns det ingen som kan svara exakt på den frågan. Admin nekar till allt och vad hatforumet kan se kan ingen svara på.
 
Slaktaren sa:
Vissa sidor kan visa konstigt om du väljer neka kakor. Det du ska göra är rensa kakorna varje kväll innan du går lägger dig.

När det gäller hatforumet så finns det ingen som kan svara exakt på den frågan. Admin nekar till allt och vad hatforumet kan se kan ingen svara på.

Men att rensa kakorna betyder inte att kakorna sidorna sparat från mig försvinner eller? Känns verkligen som ett intrång när sidor som fb kan se exakt hur man rör sig, hade hellre get både ip och mail för att slippa det.
 
Tror ni dem valt att kalla det kakor för att ge oss en falsk bild av att det skulle va nått bra? För det används ju uppenbarligen för att spionera på folk, så istället för att kalla det tex fotspår eller spårhunden valde man ett ord som är kopplat till nått harmlöst?


Mmmmmmmm kakor.
 
turtle sa:
Tror ni dem valt att kalla det kakor för att ge oss en falsk bild av att det skulle va nått bra? För det används ju uppenbarligen för att spionera på folk, så istället för att kalla det tex fotspår eller spårhunden valde man ett ord som är kopplat till nått harmlöst?


Mmmmmmmm kakor.

Kakor är precis som i princip allt som gäller datorer neutrala och det är hemsidans programerare som bestämmer hur de ska uppföra sig.
Själva namnet cookies kommer från magic cookies och användes i UNIX-världen innan det introducerades till webben.

Det har väl aldrig varit tal om att kakor inte används för att identifiera användare?
Det är ju i princip det som de skapades för. Det är även därför det är lag på att hemsidor ska berätta att de har kakor och hur de används.
 
turtle sa:
Tror ni dem valt att kalla det kakor för att ge oss en falsk bild av att det skulle va nått bra? För det används ju uppenbarligen för att spionera på folk, så istället för att kalla det tex fotspår eller spårhunden valde man ett ord som är kopplat till nått harmlöst?


Mmmmmmmm kakor.
Är konspirationsteoretikern igång igen?

Namnet kommer av att man strök "magic" i "magic cookie". En magic cookie är ett datapaket man skickade som sedan skickades tillbaka oförändrat. Kan användas både mellan program på samma dator och mellan olika datorer. Dessa namn skapades med humor, och de kom till långt innan gemene man hade tillgång till internet. Och i början användes det inte till något spioneri, fast det beror ju på hur du definierar det. Det användes inte för att kunna spionera på enskilda personer, utan snarare för rätt harmlös statistik som att se hur vanligt det är med återkommande besökare. Sen finns det viss funktionalitet som är väldigt svår att implementera utan kakor.

Precis som L-I-P säger kan det mesta användas på bra och dåliga sätt. Men sure, om du verkligen vill sopa igen alla spår så är det en bra idé att inaktivera kakor.
 
Kan nån av er bara ge ett tydligt svar på frågan, om jag stänger av kakor på min enhet betyder det att sidorna inte får kakor från mitt besök?


Sen får ni gärna förklara mer om hur dom funkar om ni vet, men gör det gärna tydligt och simpelt så alla kan förstå.
 
turtle sa:
Kan nån av er bara ge ett tydligt svar på frågan, om jag stänger av kakor på min enhet betyder det att sidorna inte får kakor från mitt besök?


Sen får ni gärna förklara mer om hur dom funkar om ni vet, men gör det gärna tydligt och simpelt så alla kan förstå.
Det är ju inte så svårgooglat direkt, och heller inte speciellt avancerat. Lättare än att fatta att jorden är rund.

I princip är det två saker en hemsida du besöker kan göra. Den kan fråga din webläsare om det finns några kakor där sedan tidigare från just den hemsidan och i så fall vad de innehåller. Den kan också fråga din webläsare om den får spara en kaka där. Så om du ställer in din webbläsare så att den inte sparar kakor så kommer inga kakor att sparas och då finns det heller inga kakor att hämta.

Kakorna kan innehålla vilken information som helst.
 
Jag gör en ot här för jag vill inte öppna en ny tråd om problemet.

Dom senaste dagarna har jag inte längre kunnat kolla på bitchute, jag kan gå in på sidan och se listan på videos, men när jag klickar på en video så bara laddar det i all oändlighet, nån som vet vad problemet kan va? Kan ni titta?
 
turtle sa:
Jag gör en ot här för jag vill inte öppna en ny tråd om problemet.

Dom senaste dagarna har jag inte längre kunnat kolla på bitchute, jag kan gå in på sidan och se listan på videos, men när jag klickar på en video så bara laddar det i all oändlighet, nån som vet vad problemet kan va? Kan ni titta?

Beror nog på att du som sagt stängt att cookie-funktionen, då blir det så på vissa sidor. Sidor som den här påverkas inte men där det finns video och bilder påverkar.

Du kan undanta en del sidor, undanta bitchute och se om problemet är kvar.

Går in på hatforumet flashback. Många sidor, som Friaordet erbjuder rensa kakor efter man besökt sidan, du ser det på Friaordet längst ner till höger, varför tror du inte hatforumet flashback har det? Av någon anledning så vill Jan inte att man ska tänka på det. Hur måga kommer ihåg att rensa kakor efter att man har besökt en sida? Det är inte många men här har du det i alla fall det synligt. Det är något man ska tänka på när man besöker hatforumet flashback.
 
Topp