Kränga på punkteringsfritt däck på Xiaomi M365

Richard

Medlem
Reg
11 Okt 2019
Jag har fått punktering allt för många gånger på min el-sparkcykel, en sån här;
https://www.dustinhome.se/product/5011187943/mi-elektrisk-scooter-m365-vit

För ett tag sedan köpte jag ett punkteringsfritt däck, alltså ett däck i solitt gummi. Det var extremt svårt att montera det, men vi har en cykelverkstad på min dagliga sysselsättning, så jag tar givetvis hjälp av dom. Min handledare o en till lyckades till slut med det, genom att sätta buntband o värma däcket.

Men nu är det dags för framhjulet. Problemet är att det inte går att sätta buntband runt det (motorn sitter i framhjulet). Hur mycket kan man värma det utan att det deformeras? Jag klarar inte sånt här själv o tar emot alla tips. :)

Vi lyckades igår!

Borrar man ett hål på motsvarande sida hålet för ventilen på fälgen, så kan man sätta buntband runt det. Samt så värmde vi däcket.

Jag har samma elsparkcykel som du äger, och lika som du så har jag haft ett större antal punkteringar jag misstänker starkt att detta beror på dålig kvalitet på innerslangen för jag har aldrig hittat något som eventuellt har skadat slangen.och ett genomslag är uteslutet.
Jag gjorde som du köpte två helgjutna däck och när dessa skulle monteras så började det roliga (fy fan) det gällde framhjulet med motorn som skulle bytas först, för att göra hjulet mera hanterligt så kopplade jag bort elkontakterna nere vid batteriet och drog ut sladden ur ramen så jag hade hjulet fritt.
Jag gjorde som jag läst på internet, jag kokade däcket i ca 20 minuter sedan gjorde jag försök att kränga på däcket jag började med det vanliga sättet med brytjärn och liknande, ja jag lyckades inte med den metoden så jag tog hjälp av en press och försökte på detta vis pressa på däcket det var helt omöjligt det också, det var nära någon gång men då hoppade däcket av på annan plats bara.
Jag gav upp helt enkelt och uppsökte i stället en bil och däck mek som är duktig men han gick också bet på detta.
Det slutade med att jag fick montera slang och luftdäck där framme och jag får väl vänta på nästa punktering som med säkerhet kommer i framtiden.

När jag grubblat på skiten några dagar så fick jag en idé jag införskaffade en sådan där markör som de har vid vägarbeten en kon (mexikanhatt)
och jag mätte upp innermåttet på däcket när det var kallt och sedan åkte däcket ner i grytan igen och kokades ca 20 minuter sedan satte jag däcket på konen och klappade ner det på konen så långt jag bara kunde samtidigt använde jag värmepistolen när jag inte fick ner däcket längre så tog jag snabbt bort däcket och mätte innermåttet det visade sig vara 5-6 mm större vilket borde räcka för att kränga på däcket, jag gjorde nu inte något mera för jag kommer att använda luftdäcket till nästa punka, när det blir dax för byte kommer jag att prova med konen, och även lägga upp ett meddelande här om det lyckas eller inte.

Ja, man måste värma det. Jag använde en varmluftpistol o värmde det rätt mycket. Vi har en sån slöjdbänk, som man kan skruva fast trästycken o sånt i. Spände fast hjulet i den, sen borrade jag som sagt ett hål mitt emot ventilhålet så att man kunde fästa ett buntband runt däcket, så var vi två stycket som lyckades kränga på däcket med hjälp av skruvmejslar.

Jag behövde inte koppla loss sladden, men något man bör tänka på är att man inte pressar sönder sladden mot underlaget. Lägg två träklossar eller nått.

En fråga blev det mycket stötigare att åka med de massiva däcken?

Ja, i.a.f så att man märker det. Gatan jag bor på är gjort av gatsten o där är inte så bekvämt att köra. Men på asfalt är det helt ok.

En fråga blev det mycket stötigare att åka med de massiva däcken?
Hej! Jag har kört med M365 scooter i ett par år och har bytt till solida däck. Ja, det är lite stötigare, men rullar lättare. Scootern orkade bättre i uppförsbackarna. Den stora vinsten är dock att man slipper punktering gång på gång. Nu kör jag inte denna scooter längre, har en större med 10" däck, luftfyllda, kört sedan mars-2022 och inte en enda punka. De håller bra.

Topp