Läsa in gymnasiekemin

Richard

Medlem
Reg
11 Okt 2019
Inlägg
203
Jag köpte läroböckerna Kemiboken 1 & 2. Har plöjt igenom halva kurs 1 på 2 dagar nu. Läser även in matematiken från gymnasiet också. Har börjat på kommunens studiegrupp, men läser inte "officiellt", alltså på riktigt utan helt för mitt eget nöjes skull. Jag tycker det är väldigt intressant!

Man får ju inte göra experiment hemma längre, men det går bra med bara teorin. Kapitlet "Kemiska bindningar" som jag läste igår, var ganska tungt, men har faktiskt kunna ta in det! Jag har annars väldiga koncentrationssvårigheter. Kanske för att det är det som är riktigt intressant. Matten är lite svårare, det är inte riktigt lika roligt som kemin.

Är det någon mer som är intresserad av kemi här? Som kan åtminstone gymnasiekemin bra?

Jag ska försöka börja studera "på riktigt", alltså anmäla mig på Komvux. Men det är ju så trist... Jag har det tryggt ekonomiskt (sjukpension) o vet att jag får studera på endast 12,5% utan att sjukersättningen påverkas. O jag vill ju inte dra på mig en massa CSN-lån om jag aldrig kommer ut o kan börja jobba igen (jag är 40 år). Min handledare har pratat med Försäkringskassan, o det är möjligt att jag kanske kan få studera på 25%.

Vad säger ni om gymnasiekemin?

Mina kemiböcker;
https://i.imgur.com/RhDnXFc.jpg
 
Så spännande med kemi, ffa organisk kemi är ju otroligt intressant.
Många år sedan jag gick gymnasiet nu, men jag önskar dig all lycka.

Kunskap är aldrig tung att bära...
 
Det svåra är kemiska beräkningar. Är inne på det kapitlet nu. Men det är givetvis nödvändigt för att kunna allt annat.
 
Topp