lite judisk historia

19. Jewish Ritual Sacrifice

In the work of jew Vladimir Lenin (aka Ulyanov), “Critical Marks of the National Question,” V. 20, p. 19, published in 1913, he writes about this case in a footnote:
“The Beilis case — a provocative trial engineered by the tsarist government in 1913 in Kiev. Beilis, a Jew, was falsely accused of having murdered a Christian boy named Yushchinsky for ritual purposes (actually, the murder was organized by the Black Hundreds). The aim of this frame-up was to fan anti-Semitism and incite pogroms so as to divert the masses from the mounting revolutionary movement. The trial excited great public feeling. Workers’ protest demonstrations were held in a number of cities. Beilis was acquitted.”

In 1921  Menahem Mendel Beilis settled in the United States where in 1925 he self-published an account of his experiences titled The Story of My Sufferings.
Beilis died at a hotel in Saratoga Springs on July 7, 1934 .
 
Jag tror egentligen att hans beskrivning av passover och att den firas till minne av mördandet av Jesus (eller Yeshua om vi ska använda hans judiska namn) säger allt.

Passover eller Pesach (det osyrade brödets högtid) firas till minne av Judarnas uttåg ur Egypten. Denna högtid brukar kallas den judiska påsken.
Själva namnet passover kommer från hur gud valde att inte ta de judiska barnen utan bara de egyptiska eftersom judarna hade markerat sina dörrar med blod från offerlammen (2 mos 12)
Man kan dock debattera sanningen i hurvida judarna var slavar i egypten men det är irrelevant i det här fallet.

Faktum är att det beskrivs hur Jesus kommer till Jerusalem under just påsktiden (Joh 12:1-12) vilket indikerar att påsk redan firas.

Således kan vi redan se att författaren ljuger.

Vidare är frågan hur Jesus blod skulle spela någon roll för judar.

Inom den judisk traditionen så existerar djuroffer och av uppenbara skäl så är lamm naturliga offer för påskfirande.
Jesus kallas "Nästa dag såg han Jesus komma, och han sade: »Där är Guds lamm som tar bort världens synd" (Joh 1:29) så varför är inte Jesus lämplig som offer?

Problemet består av flera delar.
Johannesevangeliet, liksom hela nya testamentet är skrivet på koine grekisk. Således finns texten om Jesus/Yeshua som lammet inte på hebreiska och därmed inte i tanach.
Jesus offrades aldrig under en offerrit. Han korsfästes tillsammans med vanliga brottslingar.
Jesus sågs bara som en bråkmakare av judarna. Hans blod är lika heligt för dem som Nils Dackes blod är för oss svenskar.

Tl:dr Författaren ljuger uppenbarligen för oss om vad passover är. Detta gör att vi inte kan lita på något alls
 
L-I-P sa:
Tl:dr Författaren ljuger uppenbarligen för oss om vad passover är. Detta gör att vi inte kan lita på något alls

Nu är den här trådens info från flera olika författare. Att du säger att en liten poäng om varför dem gör det är tillräckligt för att ignorera allt tar jag som att du inte har nått att säga om resten. Mycket av det som skrivits går ju faktiskt kolla upp.
 
turtle sa:
Nu är den här trådens info från flera olika författare. Att du säger att en liten poäng om varför dem gör det är tillräckligt för att ignorera allt tar jag som att du inte har nått att säga om resten. Mycket av det som skrivits går ju faktiskt kolla upp.

Jag kan återkomma senare i höst med kommentarer på resten, snart så börjar studierna igen vilket begränsar min tid.

Problemet är att uppenbarligen så är faktan som presenteras på sina håll felaktig. Bara för att något står i en bok så är det inte automatiskt korrekt och när faktan motsägs av kunskaper som till och med en 16-åring kan motsäga så är det problematiskt. Hade de sagt att att judarna mördar och stryker blodet över sin dörrkarmar hade det inte enkelt kunnat motsägas men nu när de blandar in Jesus som angus dei blir det uppenbart att det inte finns källstöd.

Vad gäller omskärelsen så ser jag ärligt talat ingen skillnad mellan den och de olika ärr/tatueringar etc. som olika folkslag använder för att markera olika passager i livet/hylla sin gud/gudar.
 
Jag sökt på varför just siffra SEX är så viktigt inom judendomen. Sex miljoner judar döda, sex kanter på deras stjärna på flaggan.
 
Topp