Ljuga för barnen?

turtle

Medlem
Reg
22 Dec 2018
Inlägg
2,634
Ja nu menar jag inte sånt där man kanske måste ljuga, tex om dom frågar om saker barn inte behöver veta. Men i onödan, eller bara av lat/lätthet. Bästa exemplet skulle ju vara tomten, varför tror vi det är en bra idé att vi vuxna som ska lära barnen saker, istället ljuger för dem om nått helt onödigt. Förstör man inte förtroendet om man ljuger och blir påkommen? Och alla barn får ju veta att det är lögn för eller senare.
 
Vi gör ju lika dant med vuxna, säger att det finns en gud som kommer att ge dem allt möjligt när vi dör.

Du verkar vara en vuxen bäbis, har du varit snäll i år?
 
Lustfylld sa:
Vi gör ju lika dant med vuxna, säger att det finns en gud som kommer att ge dem allt möjligt när vi dör.

Varför gör ni det då?

Frågeställningen är alltså: Varför tycker vi det är ok att ljuga för barnen om tomten? Finns det nån logik? Går det att rättfärdiga? Gör ni så mot era barn, iså fall varför?
 
turtle sa:
Varför gör ni det då?

Frågeställningen är alltså: Varför tycker vi det är ok att ljuga för barnen om tomten? Finns det nån logik? Går det att rättfärdiga? Gör ni så mot era barn, iså fall varför?

Det handlar väl om "hopp", livet är egentligen meningslöst i sin helhet, då kan det väl vara befriande att få känna en "mening" emellanåt, även om det innebär inslagna paket från en skäggig sagofigur, tomten för barn/gud för vuxna.
 
Lustfylld sa:
Det handlar väl om "hopp", livet är egentligen meningslöst i sin helhet, då kan det väl vara befriande att få känna en "mening" emellanåt, även om det innebär inslagna paket från en skäggig sagofigur, tomten för barn/gud för vuxna.

Med gud kan jag förstå det du säger, men på vilket sätt ger det "hopp" att ljuga för barnen om tomten?

Vad för mening livet har beror så klart på hur man väljer att se på det.
 
turtle sa:
Med gud kan jag förstå det du säger, men på vilket sätt ger det "hopp" att ljuga för barnen om tomten?

"Snart kommer tomten med julklappar"

Du tror inte att den frasen kan ingjuta hopp i barn om att det vankas presenter de önskat sig?
 
Lustfylld sa:
"Snart kommer tomten med julklappar"

Du tror inte att den frasen kan ingjuta hopp i barn om att det vankas presenter de önskat sig?

"snart kommer pappa/mamma med presenter"?

Skulle inte det ge samma hopp?
 
Lustfylld sa:
Nej det tror jag inte.

Du beskrev att hoppet ligger i att få presenter, jag ser inte vad för skillnad det gör vem som ger dem. Varför ska barnen ge sin tacksamhet till en främmande fiktiv karaktär, istället för till sina egna föräldrar? Makes no sense.
 
turtle sa:
Du beskrev att hoppet ligger i att få presenter, jag ser inte vad för skillnad det gör vem som ger dem. Varför ska barnen ge sin tacksamhet till en främmande fiktiv karaktär, istället för till sina egna föräldrar? Makes no sense.
Nej så beskrev jag det inte, jag beskrev det som att jultomten skulle komma med julklappar, presenter kan man få lite då och då, här ska du få en (lite längre ner...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..
.
.
.

.
BAJSMACKA
 
Lustfylld sa:
Nej så beskrev jag det inte, jag beskrev det som att jultomten skulle komma med julklappar, presenter kan man få lite då och då.

Så förklara på vilket sätt tomten ger "hopp"? Och varför det hoppet inte kan ges utan en lögn?
 
Jag vill fortfarande höra från er som firar julen med lögner om tomten till era barn, varför gör ni det? Har det nått syfte? Eller gör ni det bara för alla andra gör det?
 
turtle sa:
Ja nu menar jag inte sånt där man kanske måste ljuga, tex om dom frågar om saker barn inte behöver veta. Men i onödan, eller bara av lat-/lätthet. Bästa exemplet skulle ju vara tomten, varför tror vi det är en bra idé att vi vuxna som ska lära barnen saker, istället ljuger för dem om nått helt onödigt. Förstör man inte förtroendet om man ljuger och blir påkommen? Och alla barn får ju veta att det är lögn för eller senare.

Verkligen ett mycket tänkvärt inlägg. Jag har egentligen inte så mycket att tillföra, utan ger mig på en resa som gör det lätt för mig och komplicerat för Gud.

1) Ibland behöver man dela en lögn?
2) Ibland behöver man dela en sanning?
3) Ibland kan eller vill man inte alls dela sin privata sfär med den andre?

Tingelingeling nu ska tåget gå, ut i vida världen, som man brukar säga.

Kristna verkar ha löst det med att Gud för det första är absolut kärlek och för det andra att han har den perfekta planen. Det innebär att all avvikelse från det är s.k. synd, alltså "att missa målet" om jag har rätt underrättelser.

Men sen kommer problemet, att de inte kan stå för vad de säger.
 
kuddkrigare sa:
1) Ibland behöver man dela en lögn?
2) Ibland behöver man dela en sanning?
3) Ibland kan eller vill man inte alls dela sin privata sfär med den andre?

Du får lägga till lite mer detaljer om du vill att jag ska förstå.
 
Topp