Meditation (experiment)

Och näsan ska man andas med. Näsans hår och slem funkar som ett filter, det är lättare att bli smittad av något om man andas med munnen.

Minns inte de exakta detaljerna, men; på nån båt nån gång, bröt nån epedemi ut och man kunde se att av dem som andades med munnen när de sov, blev många smittade, och av dem som andades med näsan när de sov, blev typ ingen eller ingen smittad.

Lustfylld sa:
Det där är lurigt, va det typ ingen så kan man väl inte anse att det är bevisat, men var det ingen som blev smittad så kan det anses bevisat?

Har jag sagt nått om bevisat?
Sen när bryr du dig om vad som är bevisat?

Det är inte lurigt als, av dom som andades med munnen blev fler sjuka än de som andades med näsan.

Jag tror det kan funka, dock inte på alla. Jag gick i privat KBT-terapi som min dåvarande arbetsgivare betalade 625 kr i timmen för. Men en del av KBT'n var att testa meditation. Tror de kallades Osho o Kundalini. Kundalini läste jag sen att man kan få nån form av "resning", men jag fick aldrig det. Man skulle i.a.f. hoppa runt o andas på ett speciellt sätt!

Richard sa:
Jag tror det kan funka, dock inte på alla. Jag gick i privat KBT-terapi som min dåvarande arbetsgivare betalade 625 kr i timmen för. Men en del av KBT'n var att testa meditation. Tror de kallades Osho o Kundalini. Kundalini läste jag sen att man kan få nån form av "resning", men jag fick aldrig det. Man skulle i.a.f. hoppa runt o andas på ett speciellt sätt!

Hoppa runt låter konstigt. Har aldrig hört talas om att det skulle behövas.

Ramzez sa:
Ja, alltså, jag tyckte hela den där KBT-behandlingen hade lite mumbojumbo-varning på sig... Inte så att de erbjöd typ kristallterapi o sånt trams, men det var ju ändå arbetsgivaren som betalade o då visste jag knappt vad meditation var för något.

Richard sa:

Jo om dom ville att du ska hoppa runt så måste jag gissa du fick en dålig lärare, berätta gärna mer.

Visst funkar det för alla, men kanske beroende på vad man vill få ut av det och hur man gör det, men alla kommer nog få mer än en positiv sak från det. Lungnare, mer klartänkt, starkare lungor, osv. Det finns många saker att tjäna på nått så simpelt. Att andas är en mänsklig funktion, så nog får vi alla ut nått av det.

Den första gruppen hade tränats i mindfulnessmeditation, och hos den här gruppen såg forskarna en ökning av antalet neuroner i prefrontala cortex – den främre delen av pannloben – som till exempel styr de exekutiva funktioner vi använder när vi försöker förstå och lösa problem.

Meditation sänker stressnivån
De två andra grupperna använde andningsmeditation samt olika övningar utformade för att öka personernas självkänsla.
I de här grupperna såg forskarna förändringar i limbiska systemet, det hjärnområde som är förknippat med känslomässig reglering.
Blodprover visade dessutom att nivån av stresshormonet kortisol hade sjunkit med 51 procent.

Det var längesen, 2002 tror jag. Men jo, det var nån "dans" man skulle göra när man lyssnade på meditationsmusiken o medans man andades. Det var att andas intensivt, typ hyperventilera nån period, minns tyvärr inte helt hundra vad det gick ut på...

Richard sa:
Det var längesen, 2002 tror jag. Men jo, det var nån "dans" man skulle göra när man lyssnade på meditationsmusiken o medans man andades. Det var att andas intensivt, typ hyperventilera nån period, minns tyvärr inte helt hundra vad det gick ut på...

Jag skulle föreslå att du testar igen fast på ett annat sätt, jag är ingen expert så fråga nån som vet mer. Men, man ska sitta, stå, ligga (helst sitta tror jag) med rak rygg. Sen finns det olika andnings tekniker, vet inte vad som är bäst, men jag brukar tömma lungorna så mycket det bara går i tre steg, alltså andas ut tre gånger tills du inte har nån luft kvar att pressa ut, riktigt pressa ut den sista luften i det tredje andetaget, sen håll kvar där så länge du kan eller känner dig bra med. Och sedan omvänt, alltså tre djupa andetag tills du är proppfull med luft, och håll kvar där. I kanske 20 minuter om dagen, så kommer det nog bli nått bra av det ska du se. Sen får du gärna rapportera här hur du upplever det om du nu får för dig att testa.

En gång testade jag nått som heter dragon breath eller liknande, det va nån slags hyperventilation, snabbt in och ut i korta andetag. Jag blev lite snurrig efter en stund, nästan som om jag skulle svimma, men jag bara fortsatte ändå och svimmade aldrig, och mådde skit bra efteråt.

Ramzez sa:

Eftersom ramzez säkert kan mer om saken än mig så kan vi ju hoppas han vill dela med sig lite av sin information.

Richard sa:

Låter väldigt underligt.

I grund och botten så handlar kundalini meditation om att resa kundalinin (som är inneboende energi) genom kroppens chakror.
Fokus ligger därför mer på de andliga och mentala bitarna än på de fysiska.
Faktum är att om du blir utmattad så har du ju ingen energi kvar inom dig.

Ramzez sa:
Låter väldigt underligt.

I grund och botten så handlar kundalini meditation om att resa kundalinin (som är inneboende energi) genom kroppens chakror.
Fokus ligger därför mer på de andliga och mentala bitarna än på de fysiska.
Faktum är att om du blir utmattad så har du ju ingen energi kvar inom dig.

Det skulle uppskattas om du kunde förklara för oss de vanligaste och bästa teknikerna i detalj så att folk vet vad dom ska göra och vilka alternativ dem har. Det är ju tydligt att dom flesta inte har nån bra uppfattning om meditation.

turtle sa:
Det skulle uppskattas om du kunde förklara för oss de vanligaste och bästa teknikerna i detalj så att folk vet vad dom ska göra och vilka alternativ dem har. Det är ju tydligt att dom flesta inte har nån bra uppfattning om meditation.

Det är egentligen ganska enkelt och långsamt.
Det enklaste är att visualisera de olika chakrorna i kroppen. Sedan så fokuserar man på varje chakra och låter långsamt en pelare av energi stiga upp ifrån chakra. Denna pelare är kundalinin.
Observera att det är en process som kan ta månader. Man måste vara nogrann och försiktig eftersom om kundalinin stiger upp för snabbt kan det få ganska rejäla konsekvenser.

Ramzez sa:
Det enklaste är att visualisera de olika chakrorna i kroppen. Sedan så fokuserar man på varje chakra och låter långsamt en pelare av energi stiga upp ifrån chakra. Denna pelare är kundalinin.
Observera att det är en process som kan ta månader. Man måste vara nogrann och försiktig eftersom om kundalinin stiger upp för snabbt kan det få ganska rejäla konsekvenser.

Ok, finns det ingen andning till det? Jag gissar på att det är just andnings övningarna som är det nyttigaste med att meditera?

turtle sa:
Ok, finns det ingen andning till det? Jag gissar på att det är just andnings övningarna som är det nyttigaste med att meditera?

Andningen ska vara djup och lugn.

Beror på.
Det är ett bra sätt att lugna ner sig.
Det finns även väldigt stor potential i just kundalinin meditation som inte finns i andra former.

Ramzez sa:
Andningen ska vara djup och lugn.

Beror på.
Det är ett bra sätt att lugna ner sig.
Det finns även väldigt stor potential i just kundalinin meditation som inte finns i andra former.

Tack, all info är välkommen, så om du kommer på mer skriv gärna.

Ramzez sa:

Ska "pelaren av energi" stiga och sjunka i samband med andningen då eller?

Ramzez sa:
Pelaren av energi ska resas som en effekt av andningen men den ska aldrig sjunka.

Så varje gång jag andas in ska pelaren resas pyttelite, förstår jag rätt då?

(vart sitter chakrorna?)

Topp