Meditation (experiment)

turtle sa:
Så varje gång jag andas in ska pelaren resas pyttelite, förstår jag rätt då?

(vart sitter chakrorna?)

Tillslut så. Som sagt så är det en långsam process, man kan råka resa den för snabbt och det är inte att rekommendera.

Enklaste beskrivningen av chakrorna och dess placering finns på http://lotusblomman.nu/energier/kroppens-sju-storsta-chakran/

Eftersom ni vägrar att ta del i tråden, så snor jag ett inlägg från flashback där någon har testat.

"Testat meditera lite på senare tid 10 minuter morgon 10 minuter kväll. Varje gång får jag ett eurofi-rus som påminner om tjack/kokain, detta är inte som jag inbildar mig för det ryser verkligen till i tex bakhuvudet med eurofikänslor, nyss när jag mediterade så kändes det nästan som att hela skallen domnade av pga det var så skönt och avslappnande.

Efter en session känner jag mig väldigt lugn, lite som man tagit en benzo.

Kan verkligen meditation vara såhär starkt? Rekommenderas!"

Vad väntar ni på?

Sen lägger jag in ett svar på ovan inlägg med som är viktigt.

"Bli inte fäst vid den känslan för då kommer du aldrig få den igen. Meditation handlar inte om att nå ett visst tillstånd, och om du förväntar dig eller strävar efter det har hela meditationens mening förstörts.

Och därmed kommer du aldrig få den."

Kom igen nu grabbar och tjejer, testa, det är värt det.

turtle sa:
Eftersom ni vägrar att ta del i tråden, så snor jag ett inlägg från flashback där någon har testat.

"Testat meditera lite på senare tid 10 minuter morgon 10 minuter kväll. Varje gång får jag ett eurofi-rus som påminner om tjack/kokain, detta är inte som jag inbildar mig för det ryser verkligen till i tex bakhuvudet med eurofikänslor, nyss när jag mediterade så kändes det nästan som att hela skallen domnade av pga det var så skönt och avslappnande.

Efter en session känner jag mig väldigt lugn, lite som man tagit en benzo.

Kan verkligen meditation vara såhär starkt? Rekommenderas!"

Vad väntar ni på?

Sen lägger jag in ett svar på ovan inlägg med som är viktigt.

"Bli inte fäst vid den känslan för då kommer du aldrig få den igen. Meditation handlar inte om att nå ett visst tillstånd, och om du förväntar dig eller strävar efter det har hela meditationens mening förstörts.

Och därmed kommer du aldrig få den."

Kom igen nu grabbar och tjejer, testa, det är värt det.

"Meditation handlar inte om att nå ett visst tillstånd" är inte alltid korrekt utan beror på varför man mediterar. I vissa traditioner så är målet att med meditationen som verktyg uppnå vissa mål.

Ramzez sa:
"Meditation handlar inte om att nå ett visst tillstånd" är inte alltid korrekt utan beror på varför man mediterar. I vissa traditioner så är målet att med meditationen som verktyg uppnå vissa mål.

Ja du har rätt, men jag tror personen menade att man inte ska eftersträva den narkotika liknande känslan, för den kommer inte alltid. Eller? Och om man förväntar sig den så kommer man bli besviken.

turtle sa:
Ja du har rätt, men jag tror personen menade att man inte ska eftersträva den narkotika liknande känslan, för den kommer inte alltid. Eller? Och om man förväntar sig den så kommer man bli besviken.

Det går utan problem att uppnå vissa sinnesstämmningar medvetet under meditation om man vet hur man ska göra. Detta borde rimligtvis även gå att göra med narkotika liknande känslan eftersom som t.ex. kokain påverkar signalsubstanserna i hjärnan.

Ramzez sa:
Det går utan problem att uppnå vissa sinnesstämmningar medvetet under meditation om man vet hur man ska göra. Detta borde rimligtvis även gå att göra med narkotika liknande känslan eftersom som t.ex. kokain påverkar signalsubstanserna i hjärnan.

Ja ok, du har nog rätt, låter rimligt. Kanske vi kan istället jämföra den "narkotika liknande känslan" med just narkotika och säga att man som nybörjare har lättare att uppnå dessa känslor, på ett starkare sätt. Alltså det kommer krävas mer av dig/drogen om du har gjort det några gånger. Alltså i början kanske det räcker med 10 min, sen får du köra på 20 min och sen 30 min för att nå samma tillstånd.

Men detta gäller nog bara nybörjare då tänker jag. Nån som aldrig mediterar kommer känna nått man aldrig känt förut, därmed blir effekten starkare. Eller?

turtle sa:
Ja ok, du har nog rätt, låter rimligt. Kanske vi kan istället jämföra den "narkotika liknande känslan" med just narkotika och säga att man som nybörjare har lättare att uppnå dessa känslor, på ett starkare sätt. Alltså det kommer krävas mer av dig/drogen om du har gjort det några gånger. Alltså i början kanske det räcker med 10 min, sen får du köra på 20 min och sen 30 min för att nå samma tillstånd.

Men detta gäller nog bara nybörjare då tänker jag. Nån som aldrig mediterar kommer känna nått man aldrig känt förut, därmed blir effekten starkare. Eller?

Min egen erfarenhet pekar snarare på att en erfaren uppnår det snabbare och kan göra mer eftersom den erfarna har mer kontroll och förståelse.

Richard sa:
Det var längesen, 2002 tror jag. Men jo, det var nån "dans" man skulle göra när man lyssnade på meditationsmusiken o medans man andades. Det var att andas intensivt, typ hyperventilera nån period, minns tyvärr inte helt hundra vad det gick ut på...

Funkade det?

frase sa:

Meditation funkar, utan tvekan, frågan är om det richard gjorde var en korrekt meditation, vilket är tveksamt. Testa själv och se om det funkar vetja frase, det är gratis. Du behöver inte gå till nån lärare eller liknande, lär dig lite från youtube eller testa som jag har föreslagit, det är inte svårare än så faktiskt.

Finns säkert massa fejk/dåliga lärare därute som villseleder folk om meditation kan jag tänka mig, men det är ju inget svårt, och bör inte krävas nån jätte lång undersökning för att förstå vad det handlar om.

Nu är jag osäker på skillnaderna mellan yoga och meditation, kanske har jag blandat ihop det, eller så hör dem samman.

Men skriv "Pranayama/Qigong techniques" så får ni fram info om hur det jag föreslår funkar.

:lol:

"Scientific View on Pranayama Breathing Exercises
Science says that the faster the respiratory system of a creature, the lesser is his life expectancy. During Yoga breathing exercises, we take long breaths which increase our life expectancy. Like a turtle breathe 4-5 times in 1 min and his life expectancy is 150-200 years. If we extend our breathing rate then we can also increase our life expectancy."

https://yogachapter.com/pranayama-breathing-technique-for-beginners/

turtle sa:
Nu är jag osäker på skillnaderna mellan yoga och meditation, kanske har jag blandat ihop det, eller så hör dem samman.

Men skriv "Pranayama/Qigong techniques" så får ni fram info om hur det jag föreslår funkar.

Vissa former av Yoga påminner om meditation. Största skillnaden är att Yoga är mer fysiskt.

Richard sa:
Nä, tror det är som turtle säger, att jag inte gjorde helt rätt.

Kanske inte att du gjorde det fel utan mer att det finns många olika former av det, vissa mer effektivt mot vissa saker än andra. Och har du haft en betald lärare så blir det ju den som gjort fel iså fall.

Sök på "Pranayama/Qigong techniques" och testa nått sådant med djup andning tycker jag. Det är mycket bra grejer.

frase sa:
Har ni provat på Ayahuasca?
Inte ayahuasca direkt, men vi hade planerat en resa yill Peru, o jag ville testa det. Men man måste vara helt medicinfri enligt schamanen i typ 2 veckor före, det klarar jag inte.

Men jag har provat vissa ingredienser av ayahuasca, som DMT + MAO-hämmare, man blir... rätt väck!

Seriöst, är det alltså ingen av er som har 15 - 20 minuter att lägga på er själva? Varför lever ni ens om ni inte har tid att se efter er själva? För att jobba och se på film?

Om ni inte tror mig när jag säger att det funkar är det ju bara testa, löjligt att påstå man inte har tid för nått så simpelt. Nån kan väll iaf testa och rapportera har hur ni upplever det. Jag vill gärna höra hur ni upplever det.

Här kan ni läsa om vilka delar av hjärnan som växer/krymper/stärks när ni mediterar. Det är en mänsklig skyldighet att vara en så bra människa man kan va, det är en mänsklig skyldighet och nödvändighet att meditera.

Som artikeln avslutar med
"what are you waiting for Einstein?"

:cry: Sorligt att ingen av er lyssnar på mig när jag säger sånt viktigt............ Gör det för er själva eller gör det för dom omkring er, varför man inte skulle vilja ändra sin hjärna för det bättre förstår jag inte, det är ju inga tönt förändringar heller, utan något märkbart.

Särskilt om man tar på sig ansvar som att vara tex admin, tycker jag det är en skyldighet att va så klartänkt som möjligt, och det blir du bara om du mediterar, ni kan få tycka ni är smarta nog, men ni kan bli bättre, gratis, inget att gnälla om, ta gåvan och ta ert ansvar att va så bra människor som ni kan va.

https://mindworks.org/blog/how-meditation-changes-the-brain/

Amygdala krymper, medans de bra delarna växer, fattar ni inte vad jag säger? Skärp er nu!

Topp