Mindre seriösa/tunga diskussioner?

Tramssexuell

Medlem
Reg
27 Dec 2018
Hej!

Efter upplevelserna på ett annat forum de senaste åren, känns det som en förmån att få yttra sig, så lite nytta har väl dess kollaps gjort. Man (dvs jag) kanske började ta yttrandefrihet för givet. Trevliga användare verkar det vara här också. Men nu till min fråga:

Hur ser ni administratörer, och andra användare, på mindre seriösa diskussioner? Mer "lättsmälta" kanske är ett bättre ordval, för en serietidning behöver inte vara oseriös, men den är ingen vetenskaplig tidsskrift. Ett annat uttryck är "av lägre kvalitet". Det kanske är tre separata diskussioner?

Att hålla sig någorlunda nära nivån på trådstarten är sunt förnuft. Kiss- och bajshumorinlägg uppskattas mindre i en tråd om ett eventuellt tredje världskrig, och evolutionsteoretiska förklaringar inte så mycket i en skvallertråd. Undantag finns naturligtvis.

Men det jag tänker på är hela trådar, eller hela sektioner, och jag har lite svårt att uttrycka vad jag vill säga, så här är några exempel som ni kan vädra era åsikter om:

* Drömtrådar, där man berättar vad man drömde.
* Bloggliknande trådar om annat än drömmar.
* Lektrådar, t.ex. "skriv tio filmrelaterade frågor".
* Rena chatttrådar.

Vilka fördelar finns det? Vilka nackdelar? Ser ni en risk att det blir för mycket oseriösa inlägg och/eller trådar jämfört med antalet seriösa och att forumet får en sån stämpel?

Är det bara jag som tar mig själv på för stort allvar, blir arg när någon t.ex. skriver "vad ska diskuteras", och tänker på sånt här? Är detta vad en välkänd rökare av konformade jointar skulle ha kallat "ett Tramssexuellproblem, inte ett forumproblem"?

Tack för att du läste.

Jag ser inte problem i något av det du har radat upp. Drömmar och filmer kan man alltid diskutera om.

Topp