När blir man svensk?

Filosofen

Medlem
Reg
6 April 2024
När blir man svensk egentligen? Eller vad krävs för att kalla sig svensk? Den som föds av infödda föräldrar? Den som talar svenska? Den som fått ett svenskt personnummer? Den som fått svenskt medborgarskap? Den som talar svenska som andraspråk med godkännande intyg? Vad tycker du? När kan man anse sig vara svensk? vad betyder det isåfall att vara svensk?

Efter några hundra år tycker jag att man är svensk. Att ha svenskt pass är inte per automatik att man är svensk.

Jag är född i Sverige, har bra svenska värderingar, lever för det mesta som en svensk men ser inte mig som svensk. Inte för att det är fel på svenskar utan jag är bara ärlig mot er. En grek som kom hit på 60-talet är inte heller svensk.

Är en svensk spanjor om hen bott i Spanien i 20 år? Är Hussein som kom från kriget i Syrien för 7 år sen men fått svenskt pass nu en svensk?

Som jag sade, det tar några hundra år innan man kan kalla sig svensk, samma sak för svensk som bosätter sig i Spanien, du är inte spanjor för att du bott där i 20 år. Det är hur jag ser på det.

Jag anser att man har rätt att kalla sig svensk när man kan sjunga Sveriges nationalsång utantill och med stolthet upprepa...🎶 ja, jag vill leva, jag vill dö i nordeeeeen 🎶 har du dessutom svenskt medborgarskap, då kan du anses vara svensk. Men allt detta saknar såklart relevans numera 🤪

När man blir svensk eller när man är svensk? Jag är halvsvensk och tror inte svenskar ser mig som svensk. Men hur känner jag själv? Vet inte aldrig tänkt så långt mer än att jag är en människa.

Jag anser att man har rätt att kalla sig svensk när man kan sjunga Sveriges nationalsång utantill och med stolthet upprepa...🎶 ja, jag vill leva, jag vill dö i nordeeeeen 🎶 har du dessutom svenskt medborgarskap, då kan du anses vara svensk. Men allt detta saknar såklart relevans numera 🤪
Det är många svenskar som inte kan ens sin egna nationalsång och den som inte vill sjunga svenska nationalsången hör inte hemma i Sverige. Det är inte nödvändigt att kunna nationalsången men att sjunga med är ett MÅSTE. Det finns araber, turkar, greker och annat som inte kan sin nationalsång helt.

Topp