När hade vi störst välstånd i Sverige?

Sportlaban

Medlem
Reg
12 Feb 2023
Finns såklart en flashback-tråd i ämnet. Där finns alla dessa tomtar som fått för sig att det största svenska välståndet är nu eller iallafall före 2022 och det upptrappade kriget i Ukraina.

Alla dessa människor är i vanlig ordning idioter eftersom de baserar sin tro på statistik om "real-lönerna" från "Ekonomifakta". Det är inga fakta, det är data från lobby-gruppen Svenskt Näringsliv och det är någonting annat det. Det är istället saker som duperar.

Jag hävdar 1980-talets slut. Där var vi starkast fast i en ohållbar situation. Ekonomin redan då var i alldeles för hög grad kreditdriven.

Vad anser ni?

1970-1980- 2000-2020 var guldår för Sverige och många andra länder.

1970-1980- 2000-2020 var guldår för Sverige och många andra länder.

Fast det stämmer inte. 1980-talet var det sista årtiondet när BNP utvecklades positivt realt. Därefter ökar BNP-siffrorna också såklart men nu är det bara inflation. Varför skulle Sverige ha utvecklats positivt ekonomiskt även efter 1989?

Fast det stämmer inte. 1980-talet var det sista årtiondet när BNP utvecklades positivt realt. Därefter ökar BNP-siffrorna också såklart men nu är det bara inflation. Varför skulle Sverige ha utvecklats positivt ekonomiskt även efter 1989?
Jag vet inte om jag ska titta på hur Sveriges välstånd utvecklats positivt eller människors välstånd. Jag utgår från vad jag ser och folk har mer pengar idag fast vi har mer utgifter än vad vi hade då.

Jag vet inte om jag ska titta på hur Sveriges välstånd utvecklats positivt eller människors välstånd. Jag utgår från vad jag ser och folk har mer pengar idag fast vi har mer utgifter än vad vi hade då.

Mindre industri idag än då. Skolan, sjukvården, äldreomsorgen utsåld. Energiproduktionen utsåld. En medelklass av tatuerade högt belånade klimatmuppar. 2,5 miljoner fler utlänningar, minst. Ni finns, det vet jag, ni som går omkring med någon illusion att folk fått det bättre ändå när jag vet hur data ser ut dessutom. Sverige har förfallit till att vara kreditdrivet. Jag ser ingenstans varifrån stärkt välstånd skulle ha kommit ifrån.

Mindre industri idag än då. Skolan, sjukvården, äldreomsorgen utsåld. Energiproduktionen utsåld. En medelklass av tatuerade högt belånade klimatmuppar. 2,5 miljoner fler utlänningar, minst. Ni finns, det vet jag, ni som går omkring med någon illusion att folk fått det bättre ändå när jag vet hur data ser ut dessutom. Sverige har förfallit till att vara kreditdrivet. Jag ser ingenstans varifrån stärkt välstånd skulle ha kommit ifrån.
1986-1987 tror jag var Peaken. Sverige var fortfarande tryggt och bra land att leva i. Folk hade det bra ställt. När man gick till sjukhuset fick man bra vård osv. Idag är Sverige totalt på dekis. Vissa saker har blivit bättre, tågrälsarna är ihopsvetsade, och tekniken har gjort att tågen blivit snabbare. Men det mesta har blivit sämre, kvalitén på mat, mer gifter i dricksvattnet, avsevärt sämre skolor, människor är dummare än någonsinn, ja det har gått utför. Går du på valfri affär och köper mat, inte bara är maten väldigt dyr, det är även förbud att gå ut ur affären. Det finns stora robotiserade portar du måste visa upp ditt kvitto för. Sjuk utveckling. Det trodde man inte direkt skulle hända när man var liten parvel.

1986-1987 tror jag var Peaken. Sverige var fortfarande tryggt och bra land att leva i. Folk hade det bra ställt. När man gick till sjukhuset fick man bra vård osv. Idag är Sverige totalt på dekis. Vissa saker har blivit bättre, tågrälsarna är ihopsvetsade, och tekniken har gjort att tågen blivit snabbare. Men det mesta har blivit sämre, kvalitén på mat, mer gifter i dricksvattnet, avsevärt sämre skolor, människor är dummare än någonsinn, ja det har gått utför. Går du på valfri affär och köper mat, inte bara är maten väldigt dyr, det är även förbud att gå ut ur affären. Det finns stora robotiserade portar du måste visa upp ditt kvitto för. Sjuk utveckling. Det trodde man inte direkt skulle hända när man var liten parvel.

Ja det där var en fin tid. Jag skulle lägga på ett par år. 1989-1990 som sista toppen. USA började svikta konjunkturmässigt 1990 men fick sig ett ryck uppåt iochmed uppladdningen inför storkriget i persiska viken. Lustigt är att det omtalade fastighetsbolaget Nyckeln fick problem just i augusti 1990. Jag minns inte Nyckeln själv men minns förstås finanskrisen. Riktigt skakigt var det 1992-93. Det blev otryggt i Sverige för första gången i mannaminne. Mina föräldrar eller andra i grannskapet fick inga problem tack och lov men brorsan blev långtidsarbetslös. Jag kände nog att 1995-96 började Sverige att återhämta sig. Man återfick framtidstron i några års tid.

Jag lärde mig om verklig inflation och tillväxt på runt 2005 cirka. Där började jag bli cynisk gentemot makthavarna för det hade jag ännu inte varit. Min syn på politikerskaran idag inte bara i Sverige utan i hela västvärlden förutom i kanske Ungern, är nattsvart. Människorna jag träffade ibland 2005 var självbelåtna och feta 40-talister. Idag är de yngre arbetskamraterna bögiga och jag umgås inte med sådana. Sverige kastar iväg miljarder och jag undrar lätt om man inte vill låta landet gå under i krig.

Jag vet inte när vi hade det men om en visst skitmänniska blir dömd kommer välståndet bli bra igen, folk kan få jobb. Skiten jag menar heter Jan Axelsson.

Topp