turtle sa:Schizofreni är en svår psykisk sjukdom som utmärks av varaktiga defekter i perceptionen eller verklighetsuppfattningen, så svår att det räknas som en psykos. Typiska symptom hos en person som lider av obehandlad schizofreni är gravt desorganiserat tänkande, vanföreställningar och hallucinationer.
(Ät ett djur, och klappa och tyck synd om ett annat, vad har du då för verklighetsuppfattning? Kanske ni alla är Schizofrena utan att ni vet om det? Är TS Schizofren kanske?)
Richard sa:Jag känner flera schizofrena, bl.a. en av mina bästa vänner. Men har är rätt normal när han tar sin medicin (Leponex, klozapin), kanske lite manisk o pratar för mycket. Vi brukar ses o kolla på film hos honom, men han brukar prata igenom hela filmen.
Jag har själv haft 2 schizofrenidiagnoser, men nu nöjer sig psykiatrin med att sätta schizoaffektivt syndrom på mig, en "schizofreni light" typ. Men jag måste ändå ta tunga mediciner varje dag, mer än min kompis. Jag har 7-8 st psykofarmaka.
Jadå, det finns. I vissa fall där patienten inte vill/misstänks inte ta sina tabletter så kan man få en spruta som sitter i flera månader. Alternativt kan man få neuroleptika intravenöst vid svåra psykoser som verkar direkt.Elastik sa:Känner du till om att det finns medicin i form av injektion som injiceras till schizofrena personer?