NATO-tråden

Ak47

Medlem
Reg
19 Dec 2018
Tror tråden om NATO passar bäst i militär och vapen eftersom NATOs syfte är kriga och att det är en krigsmaskin.

Jag tror inte att det behövs gå in djupt i när NATO bildades och vilka länder som är medlemmar och NATOs syfte.

Jag har skrivit i en annan tråd som berör NATO. Hur fungerar egentligen NATO?

USA har ett F-35 projekt, den nya versionen av stridsplan. Av oklara anledingar kastades Turkiet ur programmet fast de var med från början. USA vägrade sälja F-35 till Turkiet av oförklarliga anledningar. Turkiet vände sig istället till Ryssland för att köpa S-400 missiler. USA blev galna och ville att Turkiet skulle avbryta affären och att den typen av missilerna inte var kompatibla med NATOs vapen. USA säger helt enkelt vi tänker inte sälja er några nya stridsplan och vi är helt emot att ni köper S-400 av Ryssland. Varför? Var inte NATOs syfte att skydda medlemsländer?

Vet inte hur mycket ni har koll på allt annat som också som händer utantför kriget mellan Ukraina och Ryssland? USA har mobilserat enormt öar i Grekland. USA säljer enorma mängder vapen, bland annat F-35 till Grekland. Vem känner inte till Greklands aggression emot Turkiet? Vad är USAs och Greklands syfte med att beväpna sig så mycket? Förbereder USA och Grekland mot något land?

Israel är väldigt tyst, hur förhåller Israel sig jäntemot Sveriges medlemskap? Israel och Sverige har under årens gång haft lite meningsskiljaktigheter i många frågor.

Tror tråden om NATO passar bäst i militär och vapen eftersom NATOs syfte är kriga och att det är en krigsmaskin.

Jag tror inte att det behövs gå in djupt i när NATO bildades och vilka länder som är medlemmar och NATOs syfte.

Jag har skrivit i en annan tråd som berör NATO. Hur fungerar egentligen NATO?

USA har ett F-35 projekt, den nya versionen av stridsplan. Av oklara anledingar kastades Turkiet ur programmet fast de var med från början. USA vägrade sälja F-35 till Turkiet av oförklarliga anledningar. Turkiet vände sig istället till Ryssland för att köpa S-400 missiler. USA blev galna och ville att Turkiet skulle avbryta affären och att den typen av missilerna inte var kompatibla med NATOs vapen. USA säger helt enkelt vi tänker inte sälja er några nya stridsplan och vi är helt emot att ni köper S-400 av Ryssland. Varför? Var inte NATOs syfte att skydda medlemsländer?

Vet inte hur mycket ni har koll på allt annat som också som händer utantför kriget mellan Ukraina och Ryssland? USA har mobilserat enormt öar i Grekland. USA säljer enorma mängder vapen, bland annat F-35 till Grekland. Vem känner inte till Greklands aggression emot Turkiet? Vad är USAs och Greklands syfte med att beväpna sig så mycket? Förbereder USA och Grekland mot något land?

Orsaken till att man kastade ut Turkiet från F-35 var just att man köpte andra vapentyper från Ryssland.
Att man ska försvara varandra betyder inte att man måste sälja vapen till varandra utan handlar om att man ska skicka militära styrkor till det landet. Det är ju inget som säger att de olika militära styrkorna inom NATO måste använda samma vapen typer utan det är upp till varje land.

Alla länder säljer vapen till varandra och det pågår hela tiden olika affärer. Greklands affärer handlar om att man ska uppgradera sitt försvar och har pågått sedan 2020.
Både Turkiet och Grekland har agerat aggresivt mot varandra.

Israel är väldigt tyst, hur förhåller Israel sig jäntemot Sveriges medlemskap? Israel och Sverige har under årens gång haft lite meningsskiljaktigheter i många frågor.

Har du missat att våran utrikesminister var på besök i Israel i oktober förra året?

Orsaken till att man kastade ut Turkiet från F-35 var just att man köpte andra vapentyper från Ryssland.
Att man ska försvara varandra betyder inte att man måste sälja vapen till varandra utan handlar om att man ska skicka militära styrkor till det landet. Det är ju inget som säger att de olika militära styrkorna inom NATO måste använda samma vapen typer utan det är upp till varje land.

Alla länder säljer vapen till varandra och det pågår hela tiden olika affärer. Greklands affärer handlar om att man ska uppgradera sitt försvar och har pågått sedan 2020.
Både Turkiet och Grekland har agerat aggresivt mot varandra.
Alltid är det något. Turkiet har flera anledningar till att inte ta med just Sverige med i NATO. När Turkiet ville skydda sina gränser mot PKK slutade Sverige sälja vapen till Turkiet.

Vad jag kan se är Grekland inte precis utsatta för en invasion eller ett land som tänker gå i krig mot Grekland. Så frågan är, varför köper grekerna så mycket vapen nu?

Nu vill kroatiska presidenten också stoppa Sveriges medlemskap.

Den kroatiske presidenten Zoran Milanovic vill att Kroatien stoppar Sveriges och Finlands ansökan om medlemskap i Nato, i linje med sina tidigare uttalanden.

På en presskonferens under onsdagen sade Milanovic, som är mitt uppe i en dispyt med landets premiärminister Andrej Plenkovic, att Kroatien borde följa Turkiets exempel och säga nej till ansökan för att få igenom politiska förändringar.

Erdogan kanske har rätt. Terrorist kurderna kommer ha demonstrationer i Sverige.

KURDER: PROBLEM.

Alltid är det något. Turkiet har flera anledningar till att inte ta med just Sverige med i NATO. När Turkiet ville skydda sina gränser mot PKK slutade Sverige sälja vapen till Turkiet.

Vad jag kan se är Grekland inte precis utsatta för en invasion eller ett land som tänker gå i krig mot Grekland. Så frågan är, varför köper grekerna så mycket vapen nu?

Gällande Grekland så började processen för två år sedan för att man ville uppdatera sin armé.

Vad gäller Grekland så började de uppgradera sin armé 2020 och det tar tid eftersom man arbetar i långa cykler (se https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/trots-pandemin-rekordartat-ar-for-hagglunds där Wikman pratar om det, Hägglunds tillverkar stridsfordon)
. Det tar tid med upphandlingar och kravställningar så ur det perspektivet så är det inte konstigt.

Situationen med PKK och kurderna är en helt annan fråga men generellt så ogillar jag förtryck av etniska grupper.

Gällande Grekland så började processen för två år sedan för att man ville uppdatera sin armé.
Sverige, kurderna och terroristerna som Sverige blundar för.

<iframe src="https://www.facebook.com/plugins/video.php?height=316&href=https://www.facebook.com/ServerBeyi/videos/332543215655018/&show_text=false&width=560&t=0" width="560" height="316" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowfullscreen="true" allow="autoplay; clipboard-write; encrypted-media; picture-in-picture; web-share" allowFullScreen="true"></iframe>

Fungerar inte.

Jag läste nått om att det är mot lagen att göra deals med främandemakt om det sätter landet i fara, stämmer det? För det är väl exakt vad dom gör nu med nato? Den enda anledningen Ryssland blir en fara för oss är ju om vi går med i Nato, men dom låtsas att vi måste gå med i Nato för att skydda oss mot ryssland. Lögnerna är så genomskinliga som dom bara kan bli i dagens läge.

Kan man inte få dom inlåsta för det här?

Hur mycket pengar fick Socialdemokraterna i fickan undangömda från folket?

Peter Hultqvist för 6 månader sen:”Jag kommer definitivt aldrig så länge jag är försvarsminister att medverka i en sådan process. Det kan jag garantera alla.”
Partiets hållning formulerades så här: ”Det blir inga ansökningar om något medlemskap så länge vi har en socialdemokratisk regering.”

Vi har en försvarsminister som inte vet vad säkerhet och osäkerhet är och gör förhastliga uttalanden? Han var så bestämd för några månader men gör en kovändning inom sex månader. Samma sak med regeringen. Är det bakom dom här ni ställer er och vill gå med i Nato?

Jag läste nått om att det är mot lagen att göra deals med främandemakt om det sätter landet i fara, stämmer det? För det är väl exakt vad dom gör nu med nato? Den enda anledningen Ryssland blir en fara för oss är ju om vi går med i Nato, men dom låtsas att vi måste gå med i Nato för att skydda oss mot ryssland. Lögnerna är så genomskinliga som dom bara kan bli i dagens läge.

Bra förstått turlte. Det regeringen gör mot oss är att sätta oss i fara, stor fara. Går vi med i Nato har vi indirekt satt Sverige i krig mot Ryssland. Det är inte svårt förstå vad Ryssland säger, det är inte svårt att förstå vad USA vill heller här. USA med Nato vil förflytta sina positioner så nära de kan mot Ryssland. USA vill kriga mot Ryssland på andra länders mark så att de angrips först. Se på Ukraina. USA har inga planer eller säger inte ens till Ukraina avsluta det här och återgå till de normala. Istället plöjer USA mer pengar till Ukraina, sist jag hörde handlade det bistånd på 33 miljarder dollar. Varför inte dra sig tillbaka och använda pengarna till att återuppbygga Ukraina?

Om Ukraina är ett så bra land, borde gå med i Nato, varför har inte Europa tagit med Ukraina med i EU? Vi har skit länder som Bulgarien, Ungern, Rumänien i EU men inte ett så bra land som Ukraina?

Vet inte hur det är med den biten av juridiken om att få dom inlåsta men det leker med landets säkerhet och människors liv. Just nu pågår det major påverkans kampanj stött av regeringen om att svenska folket vill gå med i Nato. På Flashback stängs alla av som är emot Nato. På Twitter anmäls konto som är är emot Nato medlemskap. Regeringen försöker få folk tro att större majoritet vill gå med i Nato men det är inte så. Det finns många fler som inte vill gå med i Nato. Vi är ett folk som levt i fred i över 200 år. Vi har alltid varit neutrala och vi klarar oss utan USA och Nato. Vakna upp nu. Imorgon är det för sent.

Det stämmer. Så här säger lagen;

19 kap. Om brott mot Sveriges säkerhet​

1 § Den som, med uppsåt att riket eller del därav ska, med våldsamma eller annars lagstridiga medel eller med utländskt bistånd, läggas under främmande makt eller bringas i beroende av sådan makt eller att del av riket på så sätt ska lösryckas, företar en handling som innebär fara för uppsåtets förverkligande, döms för högförräderi till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid eller, om faran var ringa, till fängelse i lägst fyra och högst tio år.
2 § Den som med våldsamma medel eller utländskt bistånd framkallar fara för att riket skall invecklas i krig eller andra fientligheter, dömes, om det ej är högförräderi, för krigsanstiftan till fängelse, lägst två och högst åtta år.
3 § Om den, som fått i uppdrag att för riket förhandla med främmande makt eller annars bevaka rikets angelägenheter hos någon som företräder främmande makts intresse, missbrukar behörighet att företräda riket eller annars sin förtroendeställning och därigenom orsakar riket avsevärt men, döms för trolöshet vid förhandling med främmande makt till fängelse på viss tid, lägst två och högst arton år, eller på livstid. Lag (2009:396).

Är det bara jag som är jätte orolig? Jag har en sån känsla att det kan smälla ner bomber när som helst i Sverige. Sverige är inte ens förberedd på något.:cry:

Är det bara jag som är jätte orolig? Jag har en sån känsla att det kan smälla ner bomber när som helst i Sverige. Sverige är inte ens förberedd på något.:cry:
Du är säkert inte ensam om att känna oro, Jag känner också en viss oro och många andra.

Sen svamlar dom om demokrati, zelensky har tydligen förbjudit 11? Politiska partier. Inget demokratiskt i det, han är diktator.

Är det länken som inte fungerar? Titta om det är något program som blockerar videon. Andra som inte kan se?

Det stämmer. Så här säger lagen;

19 kap. Om brott mot Sveriges säkerhet​

Fast ordlydelsen hos 1§ "Den som, med uppsåt att riket eller del därav ska, med våldsamma eller annars lagstridiga medel eller med utländskt bistånd, läggas under främmande makt" pekar mot att det ska tolkas som att det som man är ute efter snarare handlar om att man möjliggör för främmande makt att ta över Sverige. Sverige kan fortfarande styra över sig självt inom ramen för NATO. Faktum är att EU-medlemskapet mer bryter mot denna paragraf eftersom EU-lag står högre i kurs än svensk lagstiftning.

Du kanske ska undvika att göra juridiska tolkningar, det har inte fungerat tidigare.

Topp