NATO-tråden

Hur mycket pengar fick Socialdemokraterna i fickan undangömda från folket?





Vi har en försvarsminister som inte vet vad säkerhet och osäkerhet är och gör förhastliga uttalanden? Han var så bestämd för några månader men gör en kovändning inom sex månader. Samma sak med regeringen. Är det bakom dom här ni ställer er och vill gå med i Nato?

Så bara för att man är pro-NATO så måste man stödja Socialdemokraterna? Finns andra riksdagspartier som har varit pro-NATO i flera år.
 
Är det länken som inte fungerar? Titta om det är något program som blockerar videon. Andra som inte kan se?

Det kan vara så att det beror på att det är Facebook som är blockerat och således inte något som kommer att avblockeras. Jag vägrar andra sociala medier än LinkedIn.
 
Är det bara jag som är jätte orolig? Jag har en sån känsla att det kan smälla ner bomber när som helst i Sverige. Sverige är inte ens förberedd på något.:cry:
Inte är beredd?

ÖB: ”Kommer slåss till sista man”​

Om ett militärt angrepp trots allt skulle ske, som det vi ser i Ukraina, hur länge kan Sveriges försvar stå emot?

– Vi kommer slåss till sista soldat, till sista sjöman. Det handlar inte längre om att definiera en tid. Vi är mycket starkare i dag än vi var för ett antal år sedan. Vi kommer se till att vara på plats när och där det sker och trycka tillbaka och göra allt vi kan. Vara väldigt kloka och orka över tiden, för vi står ju själva än så länge, säger ÖB.

Vi kommer slåss till sista man och sjäman säger överbefälhavaren. Hur många soldater och sjömän Sverige har vet jag inte men visst är vi förberedda.
 
En intressant sak är att ingen verkar tänka på är att vi faktiskt har haft riksdagsbeslut om en NATO-option sedan 2020. Se t.ex. https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...n/nato-option-i-regeringsforklaringen_H910109 som lyfter detta.

Intressant att ingen tänkt på det. Tummen upp Ramzez (y)

En annan sak ingen tänkt på kuppförsöket i Januari i år när USA försökte kuppa Kazakstans president men det gick inte så bra. Vem ville man egentligne destabilisera och dra in i det? Jo, Ryssland men Ryssland skötte det fint och det blev ingen kupp och långdragen kupp. Nu har man vänt blickarna till Sverige och Finland. Två länder man kan offra för sitt mål. Att sätta händerna på rysk olja och gas. Visst har Ryssland även massor med mineraler?
 
Inte är beredd?



Vi kommer slåss till sista man och sjäman säger överbefälhavaren. Hur många soldater och sjömän Sverige har vet jag inte men visst är vi förberedda.

Finns 54000 inom Försvarsmakten. Förutom detta finns det folk som jobbar inom det civila och har bakgrund inom militären i olika befattningar så det skulle nog totalt sätt kunna vara minst 60000 totalt om man räknar med allt.
 
Den falska Erdogan kommer släppa släppa in Sverige i NATO nästa vecka. Han är så upptagen med sina väljare i Turkiet och måste satsa mer på det. Det var ett bra försök av Erdogan att visa hur "seriös" och "stark" han är inför sina väljare. Reklam slut.
 
Finns 54000 inom Försvarsmakten. Förutom detta finns det folk som jobbar inom det civila och har bakgrund inom militären i olika befattningar så det skulle nog totalt sätt kunna vara minst 60000 totalt om man räknar med allt.

Sverige ligger strategiskt mycket bättre till en vad Finland gör. För att komma in på svensk mark måste ryssarna först ta sig förbi Finland. Då har vi tid på oss att mobilisera mer fotsoldater. Men om det skulle ändå hända ett krig mellan Ryssland och Sverige tror jag mer på att det kommer skickas missiler och raketet bara över. Inga ryska fotsoldater. Har vi luftvärn mot ryska missiler och raketer? Vad är ryssarnas värsta missiler, är det Hypersonic eller vad den heter? Den som kan flyga 5 000 km i timmen med enorm kraft?
 
Om jag vet rätt, betalar inte NATO-medlemmar en avgitft för att vara just medlemmar i NATO?
 
Baseras på BNP. Men det stora problemet är väl snarare den personalen som behövs i NATO staben.
Hur mycket skulle det vara för Sverige?
Är det bara staben? Soldater som är stationerade i länder då under NATO, vem betalar deras löner?
 
Hur mycket skulle det vara för Sverige?
Är det bara staben? Soldater som är stationerade i länder då under NATO, vem betalar deras löner?

De som är stationerade i NATO-länder skulle få betalt av Försvarsmakten ur försvarsbudgeten på samma sätt som svenska soldater på utlandsmission i dag. Tänk på att försvarsbudgeten helst ska vara på 2% av BNP.
 
De som är stationerade i NATO-länder skulle få betalt av Försvarsmakten ur försvarsbudgeten på samma sätt som svenska soldater på utlandsmission i dag. Tänk på att försvarsbudgeten helst ska vara på 2% av BNP.
Är du säker på att det är så? Trump var ju rasande för att USA betalde mest pengar till NATO.
 
Jag tycker hela det här skämtsamma NATO är ett roligt spel som supermakterna USA och England kontrollerar över. Jag undantar Israel i det jag kommer skriva. Grekland vädjar till USA att inte sälja F-16 till Turkiet. Båda länderna är med i NATO. Turkiet var med i F-35 programmet men varför är inte helt känt kastades Turkiet ur programmet. Sverige vill gå med i NATO men har vapensanktioner mot Turkiet sedan 2019. Turkiet begär av Sverige att ta bort sankitonen men Sverige ger inte svar på deras fråga. Men Sverige förstår inte varför Turkiet nekas Sverige gå med i NATO. Ungern är medlem i NATO har börjat smått gå emot länder som infört sanktioner mot Ryssland.

NATOs framtid är väldigt oviss.
 
Topp