Ni som har Apple-dator, har ni fått virus?

Grisen

Medlem
Reg
27 Dec 2018
Inlägg
12
Min XP börjar andas tungt och jag tittar på en ny dator. Blir en Mac den här gången. Jag har läst att Mac inte kan få virus, stämmer det och har någon av er som har Mac fått virus?
 
Kan kan du, men det är oerhört mycket ovanligare än när det kommer till PC.
Kan vara att det kräver mer eller inte är lika tacksamt, Windows/PC är ju fortfarande det vanligaste systemet.


/Lifooz
 
Förr var Mac ganska formpressat, mindre öppet, och dessutom mindre populärt. Det är de två anledningarna jag kan tänka mig att det fanns få virus på dem då, när jag arbetade med det. Skrev man ett virus, varför skriva det till Mac och få mindre spridning?

Nu är Mac OS baserat på BSD och antagligen virusfritt av den anledningen. Inte riktigt svar på frågan, men men :) Virus är svårt att få på Windows om man inte klickar på exe-filer, vilket tyvärr varannan sida använder som nedladdningsmetod.

En ny dator med Windows borde ha en medföljande kurs i att inte få virus.
 
Tramssexuell sa:
Förr var Mac ganska formpressat, mindre öppet, och dessutom mindre populärt. Det är de två anledningarna jag kan tänka mig att det fanns få virus på dem då, när jag arbetade med det. Skrev man ett virus, varför skriva det till Mac och få mindre spridning?

Nu är Mac OS baserat på BSD och antagligen virusfritt av den anledningen. Inte riktigt svar på frågan, men men :) Virus är svårt att få på Windows om man inte klickar på exe-filer, vilket tyvärr varannan sida använder som nedladdningsmetod.

En ny dator med Windows borde ha en medföljande kurs i att inte få virus.

Va? OSX bygger på Unix och är inte helt virusfritt https://www.macworld.co.uk/feature/mac-software/can-macs-get-viruses-3454926/?amp
 
Jag har ingen dator längre, jag klarar mig på telefonen. En Samsung A5.

Men jag har också hört något om att mac är befriat från virus.
 
Generalknas sa:
När någon som har 20 års erfarenhet av ämnet, delar med sig av ett informationsfyllt inlägg, visar man lite respekt. Lärde inte din mamma dig det?

Respekt ges till de som förtjänar det.
Kan man inte ta emot fakta så kanske du inte ska vara på ett diskussionsforum?
 
Kör Mac, men har Windows servrar hemma.

På Maccarna har jag kört ”raka rör” men aldrig fått virus.

På Windows måste man vara beväpnad till tänderna...
 
Jag rekommenderar er att testa det finsktillvekade F-Secure som är bra skyddsprogram som stoppar virus och annat skräp.
F-Secure har fått många utmärkelser och priser och F-secure har fått bra betyg i tester och betyget på F-secure blev 8 av 10 stjärnor.
F-Secure skyddar de allra flesta operativsystemen.
 
Topp