Putin har beodrat ryska trupper till Ukraina

Tråkigt att höra är om stora ryska förluster vid Avdivvka. Det kan förstås vara helt sant. De som avancerar där är ryssarna och enligt hörsägen är det blodigt som fan för dem. Jag bara hoppas att ryssarna knäcker fienden där också.
Jag har inte följt det här kriget så mycket sen konflikten mellan Israel och Palestina. Hur många förluster pratar vi om, tiotal, hundratals döda?

USA har skickat tydligen mycket avancerade vapen nu också till Ukraina.

Jag har inte följt det här kriget så mycket sen konflikten mellan Israel och Palestina. Hur många förluster pratar vi om, tiotal, hundratals döda?

USA har skickat tydligen mycket avancerade vapen nu också till Ukraina.

ATACMS är bara sista av raden av Wunderwaffen som NATO-hjonen hoppas på. Det ändrar ingenting det heller.

ATACMS är bara sista av raden av Wunderwaffen som NATO-hjonen hoppas på. Det ändrar ingenting det heller.
Vad är det för sorts vapen?

Känner du av något om Israelkriget har påverkat USA något, hjälpen till Ukraina? Känns som att USA:s stora uppgift nu är Israel?

Vad är det för sorts vapen?

Känner du av något om Israelkriget har påverkat USA något, hjälpen till Ukraina? Känns som att USA:s stora uppgift nu är Israel?
Det är en robot som togs fram på 80-talet. När den närmar sig målet skjuter den ut 13 styrbara sprängladdningar som var och en söker upp mål själva. Förmodligen styr de sig mot metall, alltså stridsfordon och civila bilar mm. Roboten ligger på gränsen att vara förbjuden i krig. Klusterbomber är förbjudna och denna använder sig av bombkluster. Men gränsen går vid max 15 bomber, denna har 13.

Det är en robot som togs fram på 80-talet. När den närmar sig målet skjuter den ut 13 styrbara sprängladdningar som var och en söker upp mål själva. Förmodligen styr de sig mot metall, alltså stridsfordon och civila bilar mm. Roboten ligger på gränsen att vara förbjuden i krig. Klusterbomber är förbjudna och denna använder sig av bombkluster. Men gränsen går vid max 15 bomber, denna har 13.
Tack för förklaringen. USA vill alltså trappa upp kriget mer.

Snarare att de har ont om vapen de kan ge bort. Nu börjar de skrapa på botten.
Exakt så är det. Det är problem i kongressen tydligen. De hade aldrig räknat med Israelkriget och den summan dem har avsatt till Ukraina håller på sina och nu har värre problem dykt upp. Israel, vem skall de rädda? Israel först så klart men kommer pengarna gå igenom kongressen?

Det talas ibland om de förbjudna klusterbomberna. Här kan vi se hur de ser ut i verkligheten när USA tränar med dem:

USA har inte skrivit på förbudet av dem. Konstigt nog är det helt tyst om det. Eller rättare sagt, i väst kan USA göra precis som de vill utan att få särskilt mycket kritik.

I filmen ser vi när en B21 släpper ett antal behåller. Varje behållare innehåller massor av små bomber som släpps ut vid lagom höjd ocg seglar med små fallskärmar mot marken.

Det kanske inte är en övning för jag ser ett stridsfordon röra på sig. Men jag har inte hört något om denna händelse.

Tråkigt att höra är om stora ryska förluster vid Avdivvka. Det kan förstås vara helt sant. De som avancerar där är ryssarna och enligt hörsägen är det blodigt som fan för dem. Jag bara hoppas att ryssarna knäcker fienden där också.

...och det går ryssarnas väg här också, de triumferar även här men det tar tid. Finns mycket NATO-material att förstöra. Tyvärr går då en väldig massa liv till spillo också men väst ville ju ha sitt krig och detta hör till. När Avdivvka faller sägs artilleri-bombardemangen mot Donetsk att upphöra. Ukrainska staten får då sluta upp med sin terror mot Donetsk. De är då helt enkelt alldeles för långt därifrån för att fortsätta kunna beskjuta Donetsk med artilleri.

Dagens Nyheter börjar kritisera Paasikivi, som är en gubbe i officers-uniform som tydligen i snart två års tid duperat svenskarna de hjonen om Ukrainas framgångar - som inte existerat när Ryssland istället triumferat hela tiden. Gubben Paasikivi är tydligen kvar även på DN, han är inte bara på SVT, så det är bara teater, men det börjar sjunka in hos idioterna, som läser Bonniers Dagens Nyheter, att det de tror och hoppas på aldrig varit förankrat i verkligheten. Den ryska triumfen fortsätter.

Det ryska triumfatoriska kriget mot NATO i Ukraina fortsätter. Medelåldern bland ukrainska soldater är f-y-r-t-i-o-f-e-m år och ryssarna har börjat att påträffa ukrainska kvinnor i skyttegravarna. Det är alltså inte kvinnor som bistår Ukrainas militär med underhåll eller i bakre linjer. Nej de är längst fram. För Ukraina är kriget bara total förstörelse och ett fiasko för hela väst, och för dess apor till propagandister (i Sverige har vi ju tex författaren och NATO-runkaren Peter Englund. Undrar vad den fjanten får för sig at skriva nu. Han skriver väl ingenting utan går tillbaka till Karl XII eller andra världskriget istället. För när det gäller moderna tider gör han såklart bäst i att hålla käften)

Jag är lite smått oroad om jag ska vara ärlig. :confused:

Finns ingen anledning till oro sett ur ett perspektiv. Ryssland triumferar och har gjort det hela tiden. Oro kan man känna ändå för Sverige är med på att ha "den yttre fienden" för att samla folket bakom Sveriges usla politiska ledarskap. Svenskarna har inte vunnit på utvecklingen sedan 2022.

Topp