Kriget mellan Ryssland och Ukraina

Du som brukar vara väldigt snabb mef att svara Ramzez, vad hände?

Ryssland sade redan i dagarna runt NATO-mötet om Sveriges och Finlands ansökan till NATO om att Ryssland kommer dra sig ur Ormön.

Zelensky säger att de nu har befriat ormön. Allt för att säga att de lyckats jaga bort ryssarna. Vilken jävla lögnare han är. Även media säger det men de vet att det inte stämmer. Anledningen är klart som solen att Ryssland har nu mer att tänka på en en jävla ormö nu när det svänger i NATO med Sverige och Finland.
 
BRÄNNANDE NYHET... FRÅN UKRAINA DIREKT:

Ukraina har hittat en hårddisk med över 100 gigabyte ryska militärhemligheter.

Fyndet gjordes av ukrainska gränsvakter nära den belarusiska gränsen, och innehåller bland annat listor på ryska soldater och information om vapen och militärövningar, rapporterar Kyiv Independent.

Flera av dokumenten ska vara hemligstämplade

En sån hårdisk glömmer man så klart. En sån viktig hårdisk är aldrig krypterad. Bara stoppa in kabel och läsa ut all data så klart. Och Expressen skriver om det. :unsure:
 
Jag var lite inorisk över att det borde finnas utbildning för att bli statsminister men å andra sidan seriös. Lite tvetydigt.

Jag tror inte du förstår så mycket om jag ska vara ärlig Ramzez. Går Finland med så går Sverige också med, andledning: Sverige har stark relation till Finland. Sverige gränsar inte till Ryssland. Finland har ne gräns till Ryssland på 1 300 km.

USA visste att Turkiet på ett eller annat sätt skulle bevilja USAs önskan. Innan det här beslutet kom NATO ut med att man höjer manskapet inom NATO på 40 000 till 300 000. Varför Ramzez? Jag säger varför för jag vill se om du förstår något om vad som sker. Vet du om att USA flög imorse B-52 plan till Svarta havet. Till Turkiet förstås men vid Svarta havet.

Vi säger så här, "USA styr över NATO". Låter det bättre? Om du inte sett eller märkt något hur NATO styrs så bör du inte uttala dig om något du inte förstår eller har kunskap om. Bara titta på det senaste, är det holländaren som vill få med Ukraina i NATO? Är det Turkiet som vill få med Sverige och Finland i NATO? Är det Bulgarien som motställer sig Serbien i NATO?
Är det Skottland som inte vill ha med Irland i NATO?

Du vet att du sprider massor med osanningar. Vad du vinner på desinformaiton vet jag inte.

På tal om osanning:
Vad nu Skottland har med saken att göra vet jag inte. Det är trots allt en del av Storbritannien på samma sätt som Nordirland och har ett begränsat självstyre. Man röstade 2014 om självständighet men förlorade.
Ja USA vill ha med Sverige i NATO men hade de verkligen bestämt så hade vi inte haft hela situationen med Turkiet. Tvärtom så visar situationen att Sverige som medlem i NATO kommer få lika mycket att säga till om i NATO som USA har.
Vad är det för konstigt med att man flyger B-52:or till allierade länder? Vi hade ju militär från USA, Frankrike, Tyskland, Danmark här i Sverige 2017 under Aurora 17.
 
Du som brukar vara väldigt snabb mef att svara Ramzez, vad hände?

Ryssland sade redan i dagarna runt NATO-mötet om Sveriges och Finlands ansökan till NATO om att Ryssland kommer dra sig ur Ormön.

Zelensky säger att de nu har befriat ormön. Allt för att säga att de lyckats jaga bort ryssarna. Vilken jävla lögnare han är. Även media säger det men de vet att det inte stämmer. Anledningen är klart som solen att Ryssland har nu mer att tänka på en en jävla ormö nu när det svänger i NATO med Sverige och Finland.

Jag har för tillfället haft ganska fullt upp. Har bytt från heltidsstudier till sommarjobb vilket gör att jag måste prioritera om vad jag gör och då tenderar vissa saker att hamna längst bak helt enkelt.

Ja det är en sak som han har sagt som man defenetivt borde vara lite småskeptisk mot.
 
BRÄNNANDE NYHET... FRÅN UKRAINA DIREKT:



En sån hårdisk glömmer man så klart. En sån viktig hårdisk är aldrig krypterad. Bara stoppa in kabel och läsa ut all data så klart. Och Expressen skriver om det. :unsure:

Förlåt men va? Det står inget om kryptering men det går att knäcka krypteringar om man vet vad man gör, finns inte en enda säkerhetstjänst som inte har viss kunskap i det. Krypteringar baseras alltid på en viss logik som går att lösa. Man ger ju till och med kurser i kryptering på IT-utbildningar på magister/masternivå i Sverige.
Vad gäller att det "bara att stoppa in en kabel" så ja, oftast är det det. Det finns standarder för hur man ansluter hårddiskar på datorer och om de använder en speciell lösning så går det ändå att lösa om man har rätt kunskap.
 
Förlåt men va? Det står inget om kryptering men det går att knäcka krypteringar om man vet vad man gör, finns inte en enda säkerhetstjänst som inte har viss kunskap i det. Krypteringar baseras alltid på en viss logik som går att lösa. Man ger ju till och med kurser i kryptering på IT-utbildningar på magister/masternivå i Sverige.
Vad gäller att det "bara att stoppa in en kabel" så ja, oftast är det det. Det finns standarder för hur man ansluter hårddiskar på datorer och om de använder en speciell lösning så går det ändå att lösa om man har rätt kunskap.
Det står inget om kryptering men tror du inte en sån hårdisk är krypterad? Vad är det du inte förstår vad AK47 säger?
Om man vet vad man gör? Dom som sysslar med säkerhet inom IT vet vad dom gör. Om du är bilmeck och jag säger om du vet vad du gör så kommer du lösa felet. Låter dumt hur du säger det. Och nej det går inte alltid knäcka en kryptering.

Försök knäcka min Truecrypt hårddisk med 12 siffrig lösenord. Eller ta världens bästa "knäckare" som vet vad han gör.
 
Jag har för tillfället haft ganska fullt upp. Har bytt från heltidsstudier till sommarjobb vilket gör att jag måste prioritera om vad jag gör och då tenderar vissa saker att hamna längst bak helt enkelt.

Ja det är en sak som han har sagt som man defenetivt borde vara lite småskeptisk mot.
"Småskeptisk"? Zelensky har bevisligen ljugit flera ggr om vad som pågår. Fool me once shame on you.... Hur många ggr låter du nån ljuga innan du helt slutar ta personen på alvar?

Hur gammal är du om man får fråga?
 
"Småskeptisk"? Zelensky har bevisligen ljugit flera ggr om vad som pågår. Fool me once shame on you.... Hur många ggr låter du nån ljuga innan du helt slutar ta personen på alvar?

Hur gammal är du om man får fråga?
Ramzez bidde titta upp först på vilka meriter Z blev president på. Det andra, säga oss något som är helt sant som Z har sagt tills nu sen kriget startade.
 
Ryssland har erövrat borgen i östra Ukraina. Ukraina har själv medgett att staden Lisichansk är sista utposten i öst i Ukraina.

Zelensky kan fortsätta med att det "återtagit" ormön, att de har hittat en hårddisk med allt som kan avslöja ryska militären.
 
Jag har för tillfället haft ganska fullt upp. Har bytt från heltidsstudier till sommarjobb vilket gör att jag måste prioritera om vad jag gör och då tenderar vissa saker att hamna längst bak helt enkelt.

Ja det är en sak som han har sagt som man defenetivt borde vara lite småskeptisk mot.

Det är såna uttalanden som får igång dig.

Och vad det är egentligen
 
"Småskeptisk"? Zelensky har bevisligen ljugit flera ggr om vad som pågår. Fool me once shame on you.... Hur många ggr låter du nån ljuga innan du helt slutar ta personen på alvar?

Hur gammal är du om man får fråga?

Jag tar honom inte på mer allvar än de flesta politiker. Det ingår i jobbet som politiker att ljuga. Han ljuger dock inte mer än Putin.

Min ålder är ointressant men jag har kunnat gå på systemet i över ett decennium.
 
Jag använder varken Twitter eller Facebook så vet inte vad du ens refererar till. Finns bättre sociala medier.
Kan du inte se här på Friaordet det jag länkat? Varför försöker du vrida ur dig saker du inte kan kommentera? Säg som det är, kan du inte se Twitter-inläggen jag länkat?
 
Kan du inte se här på Friaordet det jag länkat? Varför försöker du vrida ur dig saker du inte kan kommentera? Säg som det är, kan du inte se Twitter-inläggen jag länkat?

Nej jag ser bara länkar till Twitter. Men jag hade fortfarande ignorerat dem om jag hade sett dem. Jag tycker att Twitter och Facebook är värdelösa medium som borde brännas sönder. Jag har medvetet inget Facebook/Twitter konto och kommer inte att läsa skiten. Länka till bättre källor.
 
Nej jag ser bara länkar till Twitter. Men jag hade fortfarande ignorerat dem om jag hade sett dem. Jag tycker att Twitter och Facebook är värdelösa medium som borde brännas sönder. Jag har medvetet inget Facebook/Twitter konto och kommer inte att läsa skiten. Länka till bättre källor.
Men kan du se bild och text då?

I början på kriget hörde vi hela tiden om hur Polen hjälpte Ukraina med vapen och skit men på senare tid har jag inte hört ett skit. Har du hört något eller är det så att Polen har dragit sig ur och förstod vad som pågår?
 
Men kan du se bild och text då?

I början på kriget hörde vi hela tiden om hur Polen hjälpte Ukraina med vapen och skit men på senare tid har jag inte hört ett skit. Har du hört något eller är det så att Polen har dragit sig ur och förstod vad som pågår?

"Jag ser bara länkar till Twitter" detta ska läsa ordagrant som att jag bara ser t.ex. och inget mer. Detta står separat från min rant om att jag hade ignorerat det. Men för att göra det tydligt så ser jag inget av det.

Rörande vapen så verkar det som att Polen anser sig ha gett tillräckligt, de uppger att de har skickat vapen till ett värde av minst 1,7 biljoner dollar och att de tycker att andra ska hjälpa till mer. https://notesfrompoland.com/2022/06...t-1-7bn-expects-allies-to-help-fill-the-gaps/
 
"Jag ser bara länkar till Twitter" detta ska läsa ordagrant som att jag bara ser t.ex. och inget mer. Detta står separat från min rant om att jag hade ignorerat det. Men för att göra det tydligt så ser jag inget av det.

Rörande vapen så verkar det som att Polen anser sig ha gett tillräckligt, de uppger att de har skickat vapen till ett värde av minst 1,7 biljoner dollar och att de tycker att andra ska hjälpa till mer. https://notesfrompoland.com/2022/06...t-1-7bn-expects-allies-to-help-fill-the-gaps/
Konstigt, jag kan se innehållet inloggad och inte inloggad.

Till ett värde av 1,7 biljoner, du skrev lite fel, eller mycket fel? Jag tror inte att Polen har ens skickat vapen till ett värde av 1,7 miljarder dollar.

Men det är inte bara Polen, Jag ser att många länder i början som skickade vapen i dag inte gör i samma utsträckning. Känns som att de som skickade vapen då verkar i dag vilja ha slut på kriget. Nu när vintern är på gång. Du har säkert läst vad jag länkade om vad som sker i Tyskland? Ekonomin går inte så bra i Europa, och fortsätta göra självmål är inte så roligt längre.
 
Många klagar ju på hur Putin styr Ryssland och hur de censurerar medier. Men Europa gör samma sak, det går inte ens gå in på RT som är blockerad i Europa.

Här är Zelenskys senaste censur,

Ukrainas ambassadör i Norge Yatsyuk Vyacheslav Viktorovych får sparken av president Zelenskyj, rapporterar VG.
Även de ukrainska ambassadörerna i Tyskland, Ungern, Tjeckien, Nepal, Sri Lanka och Bangladesh får sparken.
Orsaken till detta är inte känt i nuläget. Till norska NRK säger den sparkade ambassadören i Norge att han inte kan kommentera beslutet.
Jag får inte kommentera det här. Det är ett beslut som tagits av presidenten.

Varför sparkar Zelensky så många ambassadörer? För att de inte lyckades övertala respektive ambassadörer inte lyckades få hjälp från de länderna?
 
En seriös fråga, finns det något sjukare land än USA?

USA:s utrikesminister Antony Blinken och Kinas utrikesminister Wang Yi har för första gången sedan oktober träffat varandra på ett möte, skriver Reuters.

Parterna träffades på G20-mötet under lördagen och USA ska ha vädjat till Kina att sätta mer press på Ryssland under det pågående kriget.

– I en relation som är så komplex som den mellan USA och Kina finns det mycket att prata om, sa Blinken i början av mötet, skriver nyhetsbyrån.

Det är ni som är den drivande kraften bakom det här kriget och USA vill att Kina sätter mer press på Ryssland för det pågående kriget?
Hur sjuk kan man vara?
 
Konstigt, jag kan se innehållet inloggad och inte inloggad.

Till ett värde av 1,7 biljoner, du skrev lite fel, eller mycket fel? Jag tror inte att Polen har ens skickat vapen till ett värde av 1,7 miljarder dollar.

Men det är inte bara Polen, Jag ser att många länder i början som skickade vapen i dag inte gör i samma utsträckning. Känns som att de som skickade vapen då verkar i dag vilja ha slut på kriget. Nu när vintern är på gång. Du har säkert läst vad jag länkade om vad som sker i Tyskland? Ekonomin går inte så bra i Europa, och fortsätta göra självmål är inte så roligt längre.

..... Mycket möjligt att man ser det om man faktiskt klickar på länkarna men det kommer jag inte göra.

Eller så kanske det inte är en så stor nyhet längre utan mest något som sker mer rutinmässigt. Dessutom så är det inte säkert att Ukraina har behov av mer vapen kraft i dagsläget. De verkar mer hålla sig till gerilla taktiker vilket gör att man inte behöver oändligt med vapen på samma sätt.

Jag ser inte att något har hänt förutom att nyhetsvärdet har dött ut lite eftersom det är något som vi är vana vid.
 
Topp