Kriget mellan Ryssland och Ukraina

0koll

Medlem
Reg
9 Jan 2019
Inlägg
736
Först erkänner Putin Donetsk och Luhansk som självständiga, några timmar efter erkännandet beodrar Putin ryska soldater till omårdena.

Kan det bli långvarigt krig och hur kommer vi i Sverige bli påverkade? Aftonbladet säger det: elprischock (Aftonbladet har alltid chockat oss men ingen stor chock har jag sett än på många år) och energibrist.

Kommer USA lägga sig i kriget?
 
Ser ut så. Vet inte om det går lita på vad Ukraina säger men enligt Ukraina har 50 ryska soldater dödats och sex stridsplan blivit nedskjutna.
Om USA inte blandar sig i kriget och åberopar NATO kommer inte kriget bli långvarigt. Annars kan jag se Kina på Rysslands sida och då kan kriget bli kostsam för flera kontinenter och ett långvarigt krig.

Tänk att Europa egentligen inte ville införa sanktioner mot Ryssland, inte i alla falla Tyskland men USA är så slug att de höll på slå omkull Tysklands ekonomi. Om du tänker på Volkwsvagen-skandalen är det USA som ligger bakom det men hur många känner till det?
 
Tycker mest synd om Turkiet i det här fallet. Som har bra relationer med båda Ukraina och Ryssland samt har kontrollen över Bosporen som är mycket viktigt båda för USA och Ryssland. Där har vi Svartahavet som båda Turkiet, Ukraina och Ryssland gränsar till.
 
Hurlöänge räcker bränslereserven för Ukraina? Snart har de väl slut på petroleum och då blir det lite svårt få upp fåglarna upp i luften och lejonen avancera fram i terrängen.
 
Vad handlar det här kriget om då? Måste finnas en anledning till Rysslands aggression?
 
Vad handlar det här kriget om då? Måste finnas en anledning till Rysslands aggression?
Vad jag hör så handlar det om att nato är i Ukraina. Tydligen gav putin ett ultimatum för ett tag sen om att nato inte får bygga sig närmare Ryssland. Och antar att det ignorerats eller nått.
 
Var e usa som skulle hjälpa Ukraina? Englnad skulle hjälpa också? Den hund som skäller biter aldrig sa pappa till mig.
 
Vad jag hör så handlar det om att nato är i Ukraina. Tydligen gav putin ett ultimatum för ett tag sen om att nato inte får bygga sig närmare Ryssland. Och antar att det ignorerats eller nått.
Är det problemet till hela problemet?
 
Vad säger ni om Selenskys uttal idag? Väst har lämnat oss ensamma. UK och USA var ju bakom Ukraina och skulle vara det in i det sista?
 
Selensky har slutat följa alla han följde på Twitter. En markering på presidenters svek.
 
Topp