Kriget mellan Ryssland och Ukraina

En helikopter har störtat ned i Ukraina. Sexton personer, varav ena är inrikesministern har dött.
 
USA och Tyskland tänkte skicka sina mest avancerade pansarvagn till Ukraina men backade i sista stunden. Anledningen till att de backade är för att de blev rädda i att om Ryssland skulle komma över en av deras pansarvagnar skulle ryssarna plocka isär dem och titta på tekniken som finns i pansarvagnarna. Det är anledingen till att de nu avstår från att skicka dem. Här har vi avancerade vapen men vågar inte använda för rädslan är att fienden kan komma över deras teknik :unsure:.
 
Sägs att Ryssland kommer påbörja ett stort anfall runt den 24:e februari.

Hade det inte varit bättre om du skrivit det i den här tråden? https://friaordet.org/threads/putin-har-beodrat-ryska-trupper-till-ukraina.1095/

Men du var före med ditt påstående. Expressen skriver om det nu.



https://www.expressen.se/nyheter/ryssland-forbereder-maximal-aktivering/

Vill man veta något om Ukrainakriget går man in på Friaordet och läser.
Du har rätt. Jag blandade trådarna men gör det. bra uppmärksamhet där.
 
Snart har det gått ett år sedan Ryssland trappade upp kriget som förts sedan 2014. Det är fel att tala om "Ukraina-kriget" som om det började i februari 2022. Det har hållit på sedan 2014. Ryssland trappade upp 2022 som svar på ukrainska NATO-stödda provokationer och inte vilka provokationer som helst utan artilleri mot Donetsk och Luhansk. Granater mot civila. Kriget hade kunna ha undvikits om väst hade valt den vägen men väst valde krig - för att det gagnar försvarsindustrin här i väst. Och det är till stor gagn även för USAs (och Norges) export av energi. Som vanligt handlar det om pengar. Därför har minst 100,000 dödats och ännu fler skadats i det största kriget i Europa sedan Andra Världskriget.
 
Senast ändrad:
På Ukrainafronten inte mycket nytt. Ukraina föser dock in mer och mer trupp och materiel in i Bakhmut, vars vägar ryssarna täpper till. En stor rysk seger är på gång om ukrainarna inte drar sig tillbaka. Ukraina kan ofta jämföras med Hitlers Tyskland, tyvärr. Bakhmut skulle kunna vara ukrainarnas Stalingrad.
 
USA triggade igång detta krig av två anledningar: Första anledningen är att försvaga Ryssland och få bort gasleveranserna därifrån. Andra anledningen var för att försvaga Europa så att de inte går om USA ekonomiskt. Nu är Kina snart förbi USA ekonomiskt därför har de också så smått börjat hetsa mot dem. US Is the number one och ingen får gå om.

Jag tycker att Ryssland gjorde fel när de anföll. De borde hållit ut och med tiden blivit martyrer. Nu får de istället stämpeln krigsmonster och så länge USA styr över väst (snart också över Sverige och Finland) kommer Ryssland att vara The bad guy.

I övrigt kan inget land besegra Ryssland i krig, det har ingen lyckats med ännu. Förklaringen varför är för lång att skriva ner här.
 
I övrigt kan inget land besegra Ryssland i krig, det har ingen lyckats med ännu. Förklaringen varför är för lång att skriva ner här.

Mja. Tyskland med Österrike-Ungern och Turkiet, främst Tyskland, under första världskriget knäckte dem, kan man väl säga. Annars har du en poäng vad beträffar misdtaget att klippa till, men att inte klippa till hade drabbat Donbass och Krim hårt.
 
USA triggade igång detta krig av två anledningar: Första anledningen är att försvaga Ryssland och få bort gasleveranserna därifrån. Andra anledningen var för att försvaga Europa så att de inte går om USA ekonomiskt. Nu är Kina snart förbi USA ekonomiskt därför har de också så smått börjat hetsa mot dem. US Is the number one och ingen får gå om.

Jag tycker att Ryssland gjorde fel när de anföll. De borde hållit ut och med tiden blivit martyrer. Nu får de istället stämpeln krigsmonster och så länge USA styr över väst (snart också över Sverige och Finland) kommer Ryssland att vara The bad guy.

I övrigt kan inget land besegra Ryssland i krig, det har ingen lyckats med ännu. Förklaringen varför är för lång att skriva ner här.
Tror inte du har skrivit så här opartiskt en enda gång men jag kan ha fel.

Men det är bra att du ser sanningen nu och vågar iag till skillnad andra att erkänna sanningen.

Det är liksom en hel sanning och hela världen vet att det är USA som ligger bakom det här. Väst kan fortsätta gå och skriva precis det The Washington Post skriver eller The New York Times eller vem nu svenska medier följer men världen utgörs inte av väst bara. Samlar vi ihop hela västvärlden är ni runt en miljard. Världen består av åtta miljarder. Väst kan fortsätta lura en miljard men är sju miljarder inte mer än en miljard?

Jag läser inte på Russia Today eller något sånt ryskt blaska men det är väldigt motsägelsefullt av väst att blockera dessa kanaler.

Ja, anledningen är att försvaga Europa men hur kan Europa förbi se det? För att USA har väldigt stort övertag över Europas pengar som de kan göra det svårt för europa. Där av så blir Europa tvunga att gå ned på knäna för USA. Men skyll inte era misstag på Ryssland.

Hur då gjorde fel med att de anföll? Hålla ut på vad, vänta och låta USA gå in i Ryssland och lägga handen på Rysslands tillgångar?
 
Opartisk eller partisk ligger hos betraktaren, därför är man opartisk i vissa frågor men inte i andra och tvärt om hos vissa.

Hur då gjorde fel med att de anföll?
Det är skillnad på att anfalla över en gräns och att stanna kvar på sin sida och försvara gränsen. Ingen kan slå Ryssland i längden därför kommer Nato aldrig att anfalla Ryssland. Men de försvagas av kriget i Ukraina och runt Rysslands gränser står Nato och väntar, så vem vet kanske Nato inbillar sig de kan slå Ryssarna och går in? Där har du misstaget att anfalla Ukraina.
 
Opartisk eller partisk ligger hos betraktaren, därför är man opartisk i vissa frågor men inte i andra och tvärt om hos vissa.


Det är skillnad på att anfalla över en gräns och att stanna kvar på sin sida och försvara gränsen. Ingen kan slå Ryssland i längden därför kommer Nato aldrig att anfalla Ryssland. Men de försvagas av kriget i Ukraina och runt Rysslands gränser står Nato och väntar, så vem vet kanske Nato inbillar sig de kan slå Ryssarna och går in? Där har du misstaget att anfalla Ukraina.

NATO har stärkts moraliskt här bland alla hjärntvättade svenskar och andra tattare till landsmän. Våra usla korrupta politiker anser sig vara lite viktiga nu. Men vi europeer har förlorat massor. När man vänder Ryssland ryggen binder man ris åt sig själv kännbart ekonomiskt. Det är..otroligt korkat gjort.
 
Har ni tänkt på att det inte pratas lika frekvent och hetsas mot Ryssland sen Boris Janson försvann? Man hör längre knappt något om Ukrainakriget från England.
 
Det är en oroväckande utveckling i Ukraina. Stoltenberg i NATO-toppen hävdar att Ukraina SKA in i NATO. Det betyder att Ryssland måste framåt oavsett kostnad. Krävs detta sympatiserar jag med tanken. NATOs industri och militär att bombas sönder om så krävs. Jag skulle gärna se åtskilliga tidningsredaktioner och SVT att flyga i luften också, bara för att jag helt enkelt hatar dessa töntar och krigshetsare.
 
Vad det smäller i helvete mitt i Kiev just nu.

Ok. Och som jag förstår det har det ju en längre tid gått alldeles utmärkt för ryssarna runt Bakhmut. Det sorgliga är ju alltjämt alla dödsoffer i onödan i kriget i stort. Minst av allt Vladimir Putin vill ju se dödade ukrainare. Det är ju i mångt och mycket ett krig mellan nära bröder.

Det går toppen för Ryssland iallafall och det är mig ytterst glädjande. Väst får på tasken alltjämt och det är ju underbart att få uppleva. Undrar hur pk-mupparna här i Sverige reagerar - och det är ju de allra flesta mupparna här i Sverige.
 
Jag undrar om inte NATO-vurmarna och "rysshatarna" på den där andra stora sociala mediakanalen är betalda propagandister hela högen. För jag kan knappt tro att de är sådana idioter som de låter som att vara. De kan vara journalister eller arbeta inom svenska krigsmakten eller vapenindustrin. För alla påståenden om ryssarna verkar hela tiden vara självprojiceringar. "Ryssarna anfaller i mänskliga vågor", "ryssarna rekryterar barn och gubbar", "ryssarna har gamla stridsvagnar", "ryssarna är nazister", "ryssarna lider stora förluster och har brist på ammunition" och allt vad det kan vara när det stått klart i ett års tid att Ukraina är utlämnat av väst för att offra sig hjältemodigt men dumt och bara misslyckas hela tuden. Den slaktas denna arma arme och nederlaget har ju varit klart hela tiden.
 
Jag undrar om inte NATO-vurmarna och "rysshatarna" på den där andra stora sociala mediakanalen är betalda propagandister hela högen. För jag kan knappt tro att de är sådana idioter som de låter som att vara. De kan vara journalister eller arbeta inom svenska krigsmakten eller vapenindustrin. För alla påståenden om ryssarna verkar hela tiden vara självprojiceringar. "Ryssarna anfaller i mänskliga vågor", "ryssarna rekryterar barn och gubbar", "ryssarna har gamla stridsvagnar", "ryssarna är nazister", "ryssarna lider stora förluster och har brist på ammunition" och allt vad det kan vara när det stått klart i ett års tid att Ukraina är utlämnat av väst för att offra sig hjältemodigt men dumt och bara misslyckas hela tuden. Den slaktas denna arma arme och nederlaget har ju varit klart hela tiden.
Möjligt att det är från krigsmakten och många är troll som skapar multipla konton och loggar in på olika konton hela tiden.

Allt är Rysslands fel. Putin valdes det var Rysslands fel. Skylla allt på Ryssland är enkelt, skyll ifrån er ansvaret ni har för kriget. Ungerns utrikesminister säger sanningen.

– Det första målet är att sluta döda människor och det innebär avtal om eldupphör, inget annat, säger Peter Szijjártó.

– Titta på infrastrukturen, på antalet människor som lämnar landet. Landet blir förstört och det ligger inte i någons intresse.
På fråga om varför landet inte skickar vapen till Ukraina svarar utrikesministern:

– Vi är grannland till Ukraina och vill inte att fler ska dö. Därför verkar vi för att stoppa det. Vi skickar inga vapen, vi fortsätter argumentera för fred.


Vapen dödar och alla som skickar vapen har blod på sina händer.
 
Ok. Och som jag förstår det har det ju en längre tid gått alldeles utmärkt för ryssarna runt Bakhmut. Det sorgliga är ju alltjämt alla dödsoffer i onödan i kriget i stort. Minst av allt Vladimir Putin vill ju se dödade ukrainare. Det är ju i mångt och mycket ett krig mellan nära bröder.

Det går toppen för Ryssland iallafall och det är mig ytterst glädjande. Väst får på tasken alltjämt och det är ju underbart att få uppleva. Undrar hur pk-mupparna här i Sverige reagerar - och det är ju de allra flesta mupparna här i Sverige.
Just därför var USA tvungen att hitta en president som är av icke ukrainskt ursprung. Jag tvivlar att en äkta ukrainare skulle köra sitt land i botten som Zelensky gör.
 
Möjligt att det är från krigsmakten och många är troll som skapar multipla konton och loggar in på olika konton hela tiden.

Allt är Rysslands fel. Putin valdes det var Rysslands fel. Skylla allt på Ryssland är enkelt, skyll ifrån er ansvaret ni har för kriget. Ungerns utrikesminister säger sanningen.





Vapen dödar och alla som skickar vapen har blod på sina händer.
Jag undrar om de som skickar vapen i dag kommer skicka material för att återuppbygga landet också?
 
Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har sparkat flera högt uppsatta anställda inom den ukrainska säkerhetstjänsten. Det rapporterar den ukrainska tv-kanalen TCH.

Börjar Zelensky känna mynningen på nacken?
 
Någon skall få skulden för Nordstream-sabbotaget.

En pro-ukrainsk grupp kan ligga bakom sprängningarna på Nord Stream.

Det framgår av nya amerikanska underrättelser, rapporterar The New York Times.
USA skyller det på Ukraina nu
Zelenskyjs talesperson har sagt att ukrainska regeringen inte har något med saken att göra.

Zelensky avfärdar det. Sanningen kommer alltid fram.
 
Någon skall få skulden för Nordstream-sabbotaget.

USA skyller det på Ukraina nu

Zelensky avfärdar det. Sanningen kommer alltid fram.

Rysshatarna/NATO-vurmarna och Aktuellt (jag själv tittar inte) hugger på vad som helst ändå (jag slår mig för pannan). Ser jag en SVT-journalist eller en svensk militär vill jag kasta ägg på dem.

Är tacksam från att Zelensky avfärdar trams av detta slaget.
 
Topp