Riktiga platt jords bevis

turtle

Medlem
Reg
22 Dec 2018
Inlägg
2,634
Här är 3 av mina favorit bevis.

Crepuscular rays
https://youtu.be/b_ppPXChyTo

Zoom on sunset
https://youtu.be/r7ftNrTCBBw

Star trails
https://youtu.be/3V3rmDG5J8A
 
Ska bara tilläga att den första länken är lite längre, men dom andra 2 är jätte korta.

Om det finns nån som kan argumentera mot det vi ser skulle jag vilja höra.
 
Utan tvekan.

Ostört vatten har alltid en plan yta från vad vi kan observera, från ett glas vatten, till en swimmingpool, till ett hav. Men man påstår att vattnet kurvas vid horisonten.

Är vatten platt och vi är omringade av detta vatten, så är jorden platt.

Beviset för en kurvad horisont är att båtar försvinner bakom den när dom seglar bort, men låt båten segla bort tills du inte ser den mer, ta fram en bra kikare eller zoom kamera, och vips där ser du båten som ska vara gömd bakom kurvan.

Båten försvann pga perspektiv, du har begränsad sikt.
Samma gäller solnedgången.
 
turtle sa:
Utan tvekan.

Ostört vatten har alltid en plan yta från vad vi kan observera, från ett glas vatten, till en swimmingpool, till ett hav. Men man påstår att vattnet kurvas vid horisonten.

Är vatten platt och vi är omringade av detta vatten, så är jorden platt.

Beviset för en kurvad horisont är att båtar försvinner bakom den när dom seglar bort, men låt båten segla bort tills du inte ser den mer, ta fram en bra kikare eller zoom kamera, och vips där ser du båten som ska vara gömd bakom kurvan.

Båten försvann pga perspektiv, du har begränsad sikt.
Samma gäller solnedgången.

Påstår att vattnet kurvas vid horisonten? Har du sett ett öppet hav och hur den kurvas vid horisonten? Jag lyssnar inte vad någon säger utan vad jag ser, och jag har själv sett havet kurvas efter jordens form.

Men om vi lägger moderjord bakom oss och tänker på andra planeter, har du sett fullmåne nångång? Ser den inte rund ut? Eller alla andra övriga planeter, tror du dom också är platta?
 
Det kurvas inte tyvärr, det är ditt hjärn spöke. Exakt samma horisont är okurvad från ett flygplan eller en hög altitud ballong.
https://www.youtube.com/watch?v=7ynkAL5UUZU&app=desktop

Mer viktigt är att horisonten alltid är i ögonhöjd när vi stiger upp.
Om du är på en kurvad boll och stiger upp, kommer horisonten falla, ju högre du kommer ju mer måste du titta mer och mer ner för att se horisonten.
Men detta händer inte. Platt horisont, i ögon höjd hur högt vi än tar oss. Förutom med nasas fisheyelence kameror som böjer raka linjer.

Här är en video för er som litar på nasa.
https://youtu.be/J6073j4v98Y


Månen ser rund ut ja, men kan du påstå att du vet att den är sfärisk? Är det inte konstigt att en boll som månen ska snurra runt en annan boll, men vi ser alltid bara 1 sida av den?

Och andra "planeter" är inget du kan bevisa, vandrande stjärnor är vad det kallades för i tiden.

Tycker du det är rimligt att vi snurrar på en boll, som snurrar runt solen, medans solen flyger fram i genom universum i hög hastighet, men ändå har vi samma stjärntecken år efter år efter år?
 
Det är altid någon som frågar, "gör det nån skillnad om det är runt eller platt".
Så jag passar på att ge ett svar på det redan nu.



ja.

våra barn lär sig lögner i skolan.

barn svälter här på jorden medans nasa roffar åt sig miljarder, och ger dig lite cgi tillbaka.

du har blivit rånad på den mest fundamentalaste information som finns, och du bryr dig inte? gillar du att bli ljugen i ansiktet?

politiska bluffar som "global uppvärmning" och att människan ska få hjälp av elon musk att flytta till mars, blir omöjligt utan en boll jord.
 
Vad tjafsar ni om dagen innan jul? 🤣🤣 om jorden är platt eller inte? För en del platt (rund enligt mig) och för andra trekantig. Slut på diskussionen.
 
Mongo sa:
Vad tjafsar ni om dagen innan jul? 🤣🤣 om jorden är platt eller inte? För en del platt (rund enligt mig) och för andra trekantig. Slut på diskussionen.

Har du nån som helst anledning att tro du bor på en boll förutom att auktoriteter har sagt att du gör det? Annars kan din tro liknas vid religion. Läs och klicka minna länkar så ska jag frigöra dig från din tro.

Din glob är lika verklig som tomten.
 
turtle sa:
Mongo sa:
Vad tjafsar ni om dagen innan jul? 🤣🤣 om jorden är platt eller inte? För en del platt (rund enligt mig) och för andra trekantig. Slut på diskussionen.

Har du nån som helst anledning att tro du bor på en boll förutom att auktoriteter har sagt att du gör det? Annars kan din tro liknas vid religion. Läs och klicka minna länkar så ska jag frigöra dig från din tro.

Din glob är lika verklig som tomten.

Vi människor kommer aldrig komma överens. Annars hade vi inte haft krig, eller hur? Varför är A ett A och inte ett B?
 
Mongo sa:
turtle sa:
Mongo sa:
Vad tjafsar ni om dagen innan jul? 🤣🤣 om jorden är platt eller inte? För en del platt (rund enligt mig) och för andra trekantig. Slut på diskussionen.

Har du nån som helst anledning att tro du bor på en boll förutom att auktoriteter har sagt att du gör det? Annars kan din tro liknas vid religion. Läs och klicka minna länkar så ska jag frigöra dig från din tro.

Din glob är lika verklig som tomten.

Vi människor kommer aldrig komma överens. Annars hade vi inte haft krig, eller hur? Varför är A ett A och inte ett B?

Så du kan inte hålla med mig om jag säger "ser platt ut från där jag står" eller "jag har då aldrig känt marken snurra" eller "att stjärnorna visar oss samma tecken varje år, trots 3 olika rörelser, är ett mysterium"?
 
Fula_Gubben sa:
@turtle du måste veta att vi människor har olika syn på allt.

Ja, men det betyder inte att det inte finns en sanning där vi bör samlas.

Stigande horisont när du åker uppåt från en boll, möjligt eller inte?

Att se en båt som seglat över vattnets kurva med hjälp av zoom, möjligt eller inte?


Vet ni att man byggt broar, kanaler och järnvägar utan att räkna in jordens kurvatur?

Du gillar vatten, hur förklarar du det långa avståndet båtar kan se ljusfyrar? Det strider mot den matematiska beräkningen.
 
Jag säger inte att jag har rätt men vill skriva det jag tror på.
Om jorden var platt hade vi kunnat nå en slutpunkt och kanske falla ner? Men nu kan man inte det utan man cirkulerar, ungefär som ett ekorrehjul. Den spinner bara. Det vi står på, det är platt annars hade vi ramlat bara. Du tror på att jorden är som ett tefat vilket inte jag gör. Ett flyg lyfter upp till 12000 meters höjd, hade inte varit möjligt med platt jord.

Det är såna människor som hela tiden leker med våra tankar och logiker, de vill att vi ska tro på annat.
 
Mongo sa:
Jag säger inte att jag har rätt men vill skriva det jag tror på.
Om jorden var platt hade vi kunnat nå en slutpunkt och kanske falla ner? Men nu kan man inte det utan man cirkulerar, ungefär som ett ekorrehjul. Den spinner bara. Det vi står på, det är platt annars hade vi ramlat bara. Du tror på att jorden är som ett tefat vilket inte jag gör. Ett flyg lyfter upp till 12000 meters höjd, hade inte varit möjligt med platt jord.

Det är såna människor som hela tiden leker med våra tankar och logiker, de vill att vi ska tro på annat.

På en platt jord är vi omringade av antracita, som håller vattnet inne, som du kanske vet måste du ha en behållare för att samla vatten, men ändå tror du vatten kan fastna på utsidan av en boll, det går inte upprepa i naturen, alltså en verklighets förnekande teori.

Antarctic treaty är en lag som gör att du inte får fritt utforska Antarktis.

Du har blivit matad med falska påståenden om kanter och att man skulle ramla av, du gör antaganden om hur modellen skulle eller inte skulle funka.

Yttre rymden kan du också sudda när du tänker på en platt model. Och tyngdkraft med.

Ang flyga runt jorden, du kan också flyga i en cirkel runt en platt yta.
Om du ska bevisa att jorden är en boll genom att flyga jorden run måste du flyga över Antarktis, och det kan du inte.

Ditt flygplan flyger rakt fram och håller samma höjd hela tiden, testa flyga rakt fram over en boll och se om din höjd over bollen ändras eller för blir den samma.

Eller testa ha en rörande atmosfär och flyga i olika riktningar, att flyga från A till B borde inte ta lika lång tid som från B till A, för i en riktning flyger du mot jordens rörelse och tvärtom.


Mer logiska fel som inte går att upprepa men du tror på, att rymden som ska va ett vacuum, kan existera brevid jordens atmosfär utan en barriär. Varför tro på sånt nonsens vi inte kan bevisa eller ens upprepa? Galenskap tycker jag.
 
Fula_Gubben sa:
turtle sa:
Simpel fråga: Är raka reflektioner möjliga på en kurvad yta?
Nja.

I min första post, i videon zoom on sunset, kan du se en rak reflektion, som sträcker sig från horisont till observatör, vore vatten ytan böjd skulle reflektionen med böjas, och reflektionen skulle brytas innan den når observatören.

Det är upprepnings bara observationer. Inget teori trams.
 
Topp