Riktiga platt jords bevis

superkuken sa:
Ok, då startar vi om här en gång till då.

Du har tidigare nämnt att anledningen till att fartyg försvinner över horisonten beror på perspektiv och att perspektivlagarna gör att det är den nedre delen av föremål som försvinner först.

Jag skulle vilja att du ger ett exempel på det med lite olika värden du hittat på, och visar hur det hänger ihop matematiskt. Säg att ett objekt som är 10 meter högt är 5km bort. Hur mycket av objektet går att se? Visa med uträkningar.

Och nej, jag tänker inte titta på en timmes film med svammel eller läsa igenom miljarder länkar. Jag vill att DU förklarar för mig.

Varför ber du mig förklara när jag sagt att jag inte vill föra den här diskussionen mer?

Jag svarar då på detta sen får du bevisa saker bäst du vill själv.

Jag behöver inte svara på skiten du frågar, det gör ingen skillnad. Zoom bevisar att saker inte försviner bakom horisonten, båten kommer tillbaka och solen stiger av zoom. Men om det inte duger så kan vi lätt bara öka i höjd, öka rejält i höjd så blir det lilla avståndet som va mellan dig och båten bara en liten del av allt land eller hav du kan se, och den lilla biten mellan dig och båten ser fortfarande helt plan ut trots att det ska va så mycket kurva att saker kan gömma sig bakom.

Zoom och höjd bevisar utan tvekan att vi inte kan se saker försvinna bakom kurvan från marken.

Titta på amatör ballong videos så ser man att ingen sådan kurva finns mellan observatör och båt.

Nu släpper jag den här diskussionen då jag inte vill ha den mer, men du får gärna fortsätta lägga fram det du har då jag vill läsa det.
 
turtle sa:
Varför ber du mig förklara när jag sagt att jag inte vill föra den här diskussionen mer?

Jag svarar då på detta sen får du bevisa saker bäst du vill själv.

Jag behöver inte svara på skiten du frågar, det gör ingen skillnad. Zoom bevisar att saker inte försviner bakom horisonten, båten kommer tillbaka och solen stiger av zoom. Men om det inte duger så kan vi lätt bara öka i höjd, öka rejält i höjd så blir det lilla avståndet som va mellan dig och båten bara en liten del av allt land eller hav du kan se, och den lilla biten mellan dig och båten ser fortfarande helt plan ut trots att det ska va så mycket kurva att saker kan gömma sig bakom.

Zoom och höjd bevisar utan tvekan att vi inte kan se saker försvinna bakom kurvan från marken.

Titta på amatör ballong videos så ser man att ingen sådan kurva finns mellan observatör och båt.

Nu släpper jag den här diskussionen då jag inte vill ha den mer, men du får gärna fortsätta lägga fram det du har då jag vill läsa det.
Precis som jag trodde så blev det i vanlig ordning bara en massa flummigt "X bevisar Y" utan att gå in på några detaljer.

Men om du vill att jag förklarar hur perspektiv fungerar så visst kan jag väl det. Det gör bara att alla objekt minskar i storlek med avståndet, och det är ingen del av objekten som försvinner före någon annan. Allt minskar i samma takt. Och det är så enkelt att om vi har två bollar där den ena har dubbelt så stor diameter som den lilla och vi placerar den stora på dubbelt så stort avstånd från en observatör som den lilla bollen så kommer båda att se lika stora ut.

Och nej, båten kommer inte fram och solen stiger inte av zoom. Det är mycket enkelt att verifiera själv med en kikare.
 
Om övriga planeter också är runda, hur kan vi då landa och röra oss fria utan att ”ramla” av?

Tänk på en boll, man står på bollen men till slut ramlar man av bollen 🏐
 
0koll sa:
Om övriga planeter också är runda, hur kan vi då landa och röra oss fria utan att ”ramla” av?

Tänk på en boll, man står på bollen men till slut ramlar man av bollen 🏐

https://images.app.goo.gl/2DQoeMyswjmPE8UE8
Multiplicera det med jordens yta + gravitation.
 
superkuken sa:
Precis som jag trodde så blev det i vanlig ordning bara en massa flummigt "X bevisar Y" utan att gå in på några detaljer.

Men om du vill att jag förklarar hur perspektiv fungerar så visst kan jag väl det. Det gör bara att alla objekt minskar i storlek med avståndet, och det är ingen del av objekten som försvinner före någon annan. Allt minskar i samma takt. Och det är så enkelt att om vi har två bollar där den ena har dubbelt så stor diameter som den lilla och vi placerar den stora på dubbelt så stort avstånd från en observatör som den lilla bollen så kommer båda att se lika stora ut.

Och nej, båten kommer inte fram och solen stiger inte av zoom. Det är mycket enkelt att verifiera själv med en kikare.

Flummigt? Du förstår alltså inte att den biten mellan dig och en försvunnen båt, som ska ha så mycket av jordens kurvatur att saker kan döljas bakom den, är bara en liten platt plätt från en högaltitudsballong? Vill du se det som finns mellan dig och båten och mycket mer, så ökar du i höjd. Titta på amatör ballonger istället för att leka dum.

Kikaren har då för dålig zoom.
Nikon p900 är världens starkaste zoom kamera och kan lätt bevisa det jag sa. Något som inte fanns när idén föddes.

Bevis att saker på marken eller havet kommer tillbaka med zoom. 1.09 minuter lång video.
https://youtu.be/YMc_KwXppzY

Bevis att en nedgående sol stiger av zoom. 1.30 minuter lång video.
https://m.youtube.com/watch?v=r7ftNrTCBBw&feature=youtu.be


Varken båtar eller solen försvinner bakom jordens kurva, det är perspektiv.
 
0koll sa:
Om övriga planeter också är runda, hur kan vi då landa och röra oss fria utan att ”ramla” av?

Tänk på en boll, man står på bollen men till slut ramlar man av bollen 🏐

"Vi"? Kan du landa på "planeter"? Kan du genom empiri bevisa att ljusen vi ser i himmelen är sfäriska eller ens solida? Du ser ljus i himmelen, bara nasa och dylikt ger dig historier och CGI bilder på rymdbollar. Du kan lita på dom trots att dom ljugit oändligt många ggr om du vill, men det är då din religion som saknar empiriska bevis.

Tyngdkraft är en obevisad teori.

Jag hoppas jag slipper svara på mer inlägg här i fortsättningen då jag inte vill diskutera saken mer, men det är inte riktigt jag som bestämmer över den saken.
 
turtle sa:
Flummigt? Du förstår alltså inte att den biten mellan dig och en försvunnen båt, som ska ha så mycket av jordens kurvatur att saker kan döljas bakom den, är bara en liten platt plätt från en högaltitudsballong? Vill du se det som finns mellan dig och båten och mycket mer, så ökar du i höjd. Titta på amatör ballonger istället för att leka dum.
Om jorden hade varit platt hade man inte behövt öka i höjd för att se längre bort.

Kikaren har då för dålig zoom.
Nikon p900 är världens starkaste zoom kamera och kan lätt bevisa det jag sa. Något som inte fanns när idén föddes.
Jag har testat med teleskop som garanterat är starkare än en vanlig kamera.

Bevis att saker på marken eller havet kommer tillbaka med zoom. 1.09 minuter lång video.
https://youtu.be/YMc_KwXppzY
Jag förstår faktiskt inte vad den videon ska bevisa. Allting dyker upp samtidigt när han zoomar in, och allt försvinner samtidigt när han zoomar ut. Det är inget som försvinner före något annat.

Bevis att en nedgående sol stiger av zoom. 1.30 minuter lång video.
https://m.youtube.com/watch?v=r7ftNrTCBBw&feature=youtu.be
Är oklar på vad som händer där. Kan inte förklara den till 100%

Varken båtar eller solen försvinner bakom jordens kurva, det är perspektiv.
Fast kan man få se lite uträkningar från din sida? Du säger att man kan se längre bort från hög höjd. Hur långt kan man se om man har kameran på 1, 10, 100 och 1000 meters höjd? Visa vilka uträkningar du använder. Om du nu förstår dig på perspektiv det vill säga.
 
@turtle
Varför startade du tråden i konspirationer?

Om inte och admin har flyttat den, anser ju admin att du "är blåst i huvudet".
 
Topp